6.6.2015: 100LL klo 10 – Esittely Malmin lentoaseman arkkitehtuurista ja lennokeista

Timo HyvönenUutisarkisto

Malmin lentoaseman suunnitteli aikanaan arkkitehti Dag Englund. Lentoasema vihittiin käyttöön vuonna 1938. Nyt Dag Englundin veljenpoika, arkkitehti Leif ”Life” Englund tulee kertomaan rakennuksen arkkitehtuurista ja erityispiirteistä sekä pitkäaikaisesta lennokkiharrastuksestaan.

Englund on harrastanut lennokkien tekoa vuodesta 1949 lähtien. Ensimmäiset mallit olivat ulkona lennätettäviä, ja niitä lennätettiin usein talvisin jäällä. Lennokkiharrastajat saivat Malmin lentokentän käyttöönsä kun Aeron matkustajaliikenne siirtyi Helsinki-Vantaan lentoasemalle 1952.

1950-luvulla Englund innostui sisällä lennätettävistä muutaman gramman painoisista lennokeista, jolloin niiden lennätys ei ollut ulkona vallitsevista sääolosuhteista riippuvainen. Ultrakeveiden lennokkien materiaalina Englund käyttää tarkkaan valittua balsapuuta, ja siiven, peräsinten ja potkurin päällystämiseen ohuinta saatavissa olevaa muovikalvoa. Alle kahden gramman lentopaino mahdollistaa alhaisen lentonopeuden (n. 0,5 m/sek) höyhenenkevyt, läpikuultava lennokki kohoaa ison potkurinsa voimalla täysin äänettömästi korkeuksiin, ainoana päämääränään pysyä ilmassa mahdollisimman kauan. Kiehtovinta katseltavaa on kuitenkin lennokin ison potkurin hyvin alhainen pyörimisnopeus, n. 50 kierrosta / min.

Itse suunniteltujen lennokkien joukossa on ollut sekä vapaasti lentäviä että kauko-ohjattavia malleja. Lennokkien rakennus vaatii taitoa ja tarkkuutta, samoin kuin niiden lennätyskin. Leif Englund on ansioitunut useissa lennokkien lennätyskilpailuissa. EM-kilpailuvoittoa Debrecenissä vuonna 1959 ovat seuranneet muun muassa MM-kilpailujen joukkuehopea Cardingtonissa 1961 sekä useat kymmenet F1D-luokan SM-voitot, joista viimeisin joulukuussa 2008.

Leif Englund työskenteli vuosina 1955-1971 Alvar Aallon arkkitehtitoimistossa. Lennokkiharrastuksessa kehittyneistä kädentaidoista oli hyötyä, kun nuori ylioppilas sai työpaikan arkkitehtitoimistosta pienoismallien rakentajana. Työ johti siihen, että Englund suoritti myöhemmin Norjassa arkkitehtiopintonsa Alvar Aallon suosituksesta.

Esityksen jälkeen on mahdollisuus tutustua lennokkikerho Rakun toimintaan. Rakun jäsenet omistavat, rakentavat ja korjaavat monenlaisia lennokkeja metrien mittaisista malleista vapaastilentäviin mikrolennokkeihin.

Malmin lentoaseman  nimettiin kokonaisuutena Suomen uhanalaisimmaksi kulttuuriperintökohteeksi. Europa Nostra Finlandin valinta tarkoittaa sitä, että lentoaseman positio arvioidaan nyt myös Euroopan tasolla.