Harvinainen Staggerwing vieraili Malmilla – matkalla maailman ympäri

Timo HyvönenUutisarkisto

Amerikkalainen William Charney, “Captain Biff Windsock” saapui heinäkuun lopussa vierailulle Helsinki-Malmin lentoasemalle omistamallaan Beechcraft Staggerwing -lentokoneella. “Olen aina halunnut päästä käymään tällä historiallisella lentoasemalla”, hän kertoi syyksi vierailuunsa Suomessa.

Lentokone valmistui USA:ssa vuonna 1944 ja meni suoraan sotakäyttöön Englantiin 2. maailmansodan loppuvaiheisiin.

Bill aloitti matkansa joitain vuosia sitten Uudesta Seelannista, josta hän on kiertänyt Australian ja Aasian kautta Eurooppaan. Kone kunnostettiin perinpohjaisesti Uudessa Seelannissa ja se valmistui 2009.

Tankkaus käynnissä. Koneessa on tilaa 600 litralle lentobensiiniä, ja se kuluttaa n. 80 litraa tunnissa.

Helsinki-Malmille kone saapui Kuressaaresta, jossa se oli osallistunut vanhojen lentokoneiden kokoontumiseen. Koneen matkanopeus on huima 300 km/h, joten matka taittuu nopeasti. Toiminta-aikaa on normaalitankeilla 6,5 tuntia, joten tarvittaessa pääsee kerralla kauaskin.

Peräsimessä koneen tyyppitiedot.

Bill Charney kuvaa itseään sanalla Aviator – ilmailija. Hän ei siis ole lentokoneen ohjaaja tai “pelkkä” lentäjä (pilot), vaan juuriaan myöten ilmailija. Ilmailukärpänen puraisi häntä pikkupoikana, kun hän näki ensimmäisen kerran Staggerwingin. Vuonna 1994, 54 vuotta ensikohtaamisen jälkeen, hän pystyi ostamaan sellaisen omakseen.

Aikalaiset yhdessä.

Charney hämmästeli kovasti Helsinki-Malmin lentoaseman lakkauttamissuunnitelmia. “Kyllä Suomessa on paljon tilaa rakentaa taloja, miksi juuri tänne?” hän kysyi. Maailmalla useita vastaavia kenttiä nähneenä hän ylisti Malmia: “En ole arkkitehti, mutta tämä on hienoimpia esimerkkejä Art deco -tyylistä ja 30-luvun lentoasemasta. Venetsian Lido toimii ja sitä aiotaan kehittää. Brightonin Shoreham on uhan alla, mutta toiminta on edelleen vilkasta.”

Nämä lentokentät ovat kolme jäljellä olevaa 2. maailmansotaa edeltävän ajan lentoasemaa Euroopassa.

Poseeraus koneen edessä.

Bill toivotti voimia ja onnea lentoaseman säilytystyöhön. “Arvostan työtänne lentoaseman säilyttämiseksi todella paljon, ja toivon että saatte jatkettua toimintaa vielä vuosilla”.  Paljon säilytystoimia on menossa ELY-keskuksessa, oikeusasiamiehellä ja eduskunnassa, ja valmistautuminen tuleviin maakunta- ja kuntavaaleihin on jo alkanut.

Miten Staggerwing käyttäytyy sakkauksessa? “Kuin keinutuoli, alasiipi sakkaa ja yläsiipi menee näin ja kone keinuu näin ja…”

Bill Charney on kokenut ilmailija. Hän on maatilan kasvatti, ja sai kerätyksi rahaa ensimmäisiin lentotunteihinsa lukioaikana. Onnekseen hän päätyi yliopistossa kansalliskaartin lentojoukkoihin, joissa hän sai lentokoulutuksen ja lensi Martin B-57 -konetta ja myöhemmin F-86 Sabre -hävittäjää.

Lähtökuva muistoksi.

Lähtiessään jatkamaan matkaansa Ruotsiin (Skå-Edeby) hän puki päälleen hyvin toimivan näköiset pelastusliivit. “Samanlaisia käytin Vietnamissa, niissä vain oli vähän enemmän pelastautumisvarusteita”. Bill lensi Vietnamissa 200 taistelulentoa F-100 Super Sabre -hävittäjällä 60-luvun lopussa.

Taxi from Apron to holding runway 18.

Siviiliuransa Mr. Charney on tehnyt United Airlines -lentoyhtön palveluksessa, jossa hän lensi aikanaan 35 vuoden ajan DC-7:sta lähtien ja päätyen lopulta Boeing 747:n puikkoihin. Radioliikenne paljasti ammattimiehen otteet. Ilmailu pitää ihmisen nuorena, ja elokuun alussa Billin 82-vuotispäiviä juhlitaan Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa tai Hollannissa. Päämääränä on nyt lentää Englantiin Goodwood-puukonetapahtumaan, jossa Staggerwing palkittiin vuonna 2012 tapahtuman ykköspalkinnolla.

Farewell Captain Biff!

Tietoa ja sanaa Helsinki-Malmin lentoasemasta ja sen uhkaavasta tilanteesta lähti Staggerwingin mukana ensin Eurooppaan ja myöhemmin kotiin Amerikkaan. Säilytetään siis tämä ilmailukärpäsen kotipesä tuleviakin ilmailijoita varten, apua ja tukea tuntuu löytyvän ympäri maailman.

Tutustu koko tarinaan ja maailmanympärysmatkaan osoitteessa http://www.captainbiff.com/