Ilia M. Prokhorenko

Malmin sulkemisesta on keskusteltu jo pitkään. Asia koskettaa minua henkilökohtaisesti, sillä olen joutunut todistamaan jopa viimeisen vuosikymmenen aikana aivan liian monen historiallisen lentokentän tuhoutumisen lyhytnäköisten poliitikkojen toimien takia.

Haluan kohdistaa sanani heille. Haluan puhutella kaikkia poliitikkoja, liikemiehiä ja tavallisia kansalaisia. Viestini on yksinkertainen: jos Malmi hävitetään, ei aikanaan myöskään ole pilotteja, jotka lentäisivät teitä minnekään. Olen monesti kuullut kysyttävän: ”Miten minä rehellisenä veronmaksajana voin hyötyä Malmin lentoasemasta?” Malmista on hyötyä jokaiselle. Vaikka se ei ensi silmäyksellä olisikaan ilmeiseltä, on syytä katsoa tulevaisuuteen ja nähdä pitkän tähtäimen edut. Rehelliset veronmaksajat matkustavat eri puolille maailmaa, lomailevat Kyproksella tai Espanjassa ja tekevät työmatkoja Saksaan tai Thaimaahan. Nämä matkat tehdään lentäen joko reittikoneella tai yksityisellä bisneskoneella.

Mutta mietitäänpä hetki: nämä lentäjät eivät synny Boeingin ohjaajanpenkille eivätkä Airbusin tai bisnesjetin puikkoihin. Kyllä, jokainen heistä aloittaa Cessnalla tavallisessa lentokoulussa. Jokainen lentäjä kulkee tämän tien, olipa sitten 747-kapteeni tai rajavartioston helikopterilentäjä. Vaikka teoriakoulutus voidaan antaa melko lyhyessä ajassa, lentokokemus kertyy vasta kuukausien ja vuosien myötä, ja sen ensisijainen opinahjo on yleisilmailu.

Tässä asiassa kannattaa todellakin ottaa oppia historiasta. Tuo historia ja sen huonot esimerkit ovat aivan itärajan takana, omassa kotimaassani.

Kronstadtin pieni lentokenttä. Kuva: Nikolai Ivanov

Kronstadtin pieni lentokenttä. Kuva: Nikolai Ivanov

Jotkut saattavat tuntea Pietarin lähellä sijaitsevan pienen Kronstadtin lentokentän tarinan. Osa teistä jopa otti osaa taisteluun kentän säilymisen puolesta. Emme milloinkaan unohda apuanne ja kantamaanne huolta. Useimmat kentän jatkoa koskevat toiveemme eivät toteutuneet, mutta kenttä on silti edelleen olemassa ja toiminnassa, ja hiljattain siellä pääsi aloittamaan pienimuotoisen yrityksensä myös pieni lentokoulu.

Uskoakseni harvempi kuitenkaan tietää muiden venäläisten yleisilmailukenttien, kuten kotikaupunkini Rzhevkan kentän kohtalosta. Kasvoin käytännössä aivan kentän aidan takana, sillä kotini oli vain pyörämatkan päässä. Rzhevkan kenttä selviytyi 90-luvun lamasta. Se oli Malmin kokoinen, lentokouluja ja ilmailukerhojakin oli saman verran. Rzhevka alkoi vetää puoleensa myös liikelentotoimintaa, koska se oli sopivan kokoinen keskisarjan suihkukoneille ja siellä oli kaikki tarvittavat palvelut.

Rzhevkan laadukas lentokenttä on nykyisin autoliikkeen parkkipaikka. Kuva: Alexander Evdokimov

Rzhevkan laadukas lentokenttä on nykyisin autoliikkeen parkkipaikka. Kuva: Alexander Evdokimov

Kaupunki kuitenkin päätti, ettei tarvetta ollut kuin Pulkovon kaltaiselle suurelle keskuskentälle, ja että yli kymmenen lentokerhoa voisi etsiä uuden osoitteen turhanpäiväiselle puuhastelulleen. Rzhevkan kenttä suljettiin vuonna 2007. Vain yksi lentokerho onnistui siirtymään uuteen paikkaan. Pietarin ilmailuyliopisto menetti edullisessa paikassa sijainneen, hyvin varustellun tukikohtansa, ja oppilaidemme täytyy nyt matkustaa tuhannen kilometrin päähän Pietarista lentoharjoitteluun. Ei ole mikään salaisuus, että koulutuksen taso on laskenut ja kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä kasvanut Venäjällä merkittävästi noista ajoista. Pietarin alueen yli 20 yleisilmailukentästä on jäljellä enää kolme.

Nyt kun Venäjän yleisilmailu on lähes tuhottu, edessämme on valtava pula kokeneista liikennelentäjistä, jotka olisivat valmiit ottamaan todellisen vastuun lentomatkustajien turvallisuudesta. Sellaista pilottihautomoa ei enää ole, ja tuskin sellaista pystytään lähitulevaisuudessa rakentamaankaan.

Malmin lentoasema täyttää tänä vuonna 76 vuotta, mikä on merkittävä luku, kun ilmailu kokonaisuutena on vain runsaan sadan vuoden ikäinen. Malmi on siis nähnyt ilmailun pioneerit, ja alkuaikojen henki ja ilmapiiri ovat täällä yhä läsnä. Monille meistä Malmi on se paikka, jossa synnyimme lentäjiksi, kehto jossa meidät ravittiin ja kasvatettiin lentotaitoisiksi, ja jossa lopulta saimme lupakirjan taivaalle. Malmi on osa yhteistä historiaamme.

Tervetuloa tutustumaan maahamme ja sen pieniin yleisilmailukenttiin, kuten Kronstadtiin. Siellä rajan takana yleisilmailu on enää hädin tuskin hengissä. Tulkaa katsomaan, millaisia seuraamukset saattavat olla, jos lähdette samalle tielle.

Ilia M. Prokohorenko on Pietarin valtiollisen siviili-ilmailuyliopiston lentosimulaattoriosaston pääinsinööri. Hän on Malmin Ilmailukerhon jäsen, ja on lentänyt Suomessa useita vuosia.