MÄNTSÄLÄN ILMAILUKERHO MILK RY TIEDOTE 29.10.2014
Valtion taattava harrasteilmailu ja sen turvallisuus Suomessa
Liikenne- ja viestintäministeriö on ilmoittanut, että valtio vetää Rajavartioston helikopterit Malmin lentoasemalta parin vuoden kuluessa. Samalla Suomen lentoasemaverkostosta vastaava Finavia Oyj on ilmoittanut lopettavansa lennonvarmistustoiminnan Malmilla. Suunnitelman toteuttaminen olisi rankka isku Suomen, pääkaupunkiseudun ja varsinkin Helsingin harrasteilmailulle.
– Kyse on siitä, että yleisilmailun vilkkain koulutuskenttä aiotaan sulkea ilman luvattua korvaavaa vaihtoehtoa. Kerhomme lähes 300 jäsenen harrastemahdollisuus päättyy, Mäntsälän Ilmailukerhon puheenjohtaja Jorma Sucksdorff sanoo. Mäntsälän Ilmailukerho on helsinkiläinen yhdistys, ja sen kotipaikka on Helsinki-Malmin lentoasema.
Liikenne- ja viestintäministeriön konsultointiyritykseltä tilaamassa tutkimuksessa ”Malmin harrasteilmailun sijoittumismahdollisuudet Nummelan ja Hyvinkään lentokentille” todetaan: ”Jos oletetaan, että … osa toiminnasta loppuisi tai harrastajien lentotuntien määrä vähenisi, voidaan todeta, että harrasteilmailulla säilyy kohtuulliset toimintamahdollisuudet.”
– Tutkimuksen lausuma on absurdi. Ehdottaako liikenne- ja viestintäministeriö todellakin, että harrasteilmailu loppuu tai vähenee?
Mäntsälän Ilmailukerho joutuu toteamaan, että liikenne- ja viestintäministeriön päätös rikkoo ministeriön perustarkoitusta, liikenteen ja myös ilmailun mahdollisuuksien edistämistä Suomessa. Päätös huonontaa harrasteilmailun koulutustoiminnan olosuhteita varsinkin valvotussa ilmatilassa ja heikentää ilmailuturvallisuutta.
– Harrasteilmailun aliarviointi on noloa, perinteinen vapaaehtoistoiminta ja kerhotoiminta lytätään tässä päätöksessä täysin. Malmilla toimii yhteensä runsaat 2 500 ilmailuharrastajaa, Sucksdorff muistuttaa.
Mäntsälän Ilmailukerho edellyttää, että liikenne- ja viestintäministeriön ilmailua koskevat päätökset perustuvat todellisiin tietoihin. Perusteena esitetty selvitys, joka on tehty hallituksen kehysriihen päätöksen jälkeen, ei perustu todellisiin tietoihin, mutta jopa siinä todetaan, ettei harrasteilmailua ole mahdollista hajauttaa selvityksessä mainituille Nummelan ja Hyvinkään lentokentille.
Selvittäjät eivät ole ottaneet lainkaan huomioon Malmin lentoaseman muuta yleisilmailua, jolla on Suomen ilmailutoiminnalle suuri taloudellinen ja toiminnallinen merkitys. Yleisilmailu tarkoittaa moottorilentoa, joita eivät harjoita valtio tai yritykset reittiliikenteessä. Yleisilmailu sisältää yksityisomisteiset lentokoneet, lentokonetaksi-tyyppiset charter-palvelut ja lentokonetyypit, joita ei ole tarkoitettu kuljetuskäyttöön.
Liikenne- ja viestintäministeriön tulee edistää myös harrasteilmailua ja taata sen mahdollisuudet. Malmin lentoasemaa tulee ylläpitää ja kehittää vähintään niin pitkään, että valtio osoittaa sitoumustensa mukaisen korvaavan lentokentän, hallitilat ja koulutusmahdollisuudet valvotussa ilmatilassa
LISÄTIEDOT:
Mäntsälän Ilmailukerho ry, puheenjohtaja Jorma Sucksdorff, jokke@mobiili.net, puhelin 045 657 6166
Mäntsälän Ilmailukerho Milk ry perustettiin 1989 Mäntsälässä, ja toiminnan vilkastuttua merkittävästi yhdistys siirtyi Malmin lentoasemalle vuonna 2005. Yhdistyksen 300 jäsenen käytössä on neljä ultrakevyttä lentokonetta, joilla lennetään vuosittain runsaat 1500 tuntia ja noin 6000 lentoa. Yhdistys kouluttaa vuosittain kymmeniä uusia lentäjiä.