Finavian Helsingin kaupunginvaltuutetuille antamien tietojen mukaan Helsinki-Malmille on lentänyt vuonna 2014 yhteensä 17 liikelentoa. Nämä lennot on tilastoitu lentosuunnitelmien merkintöjen mukaan N (Non-Scheduled) -lennoiksi.
Laskennassa on tapahtunut virhe. Finavian lentoliikenteen kuukausiraporteista 2014 saadaan tulokseksi 40 N-lentoa. Oheinen taulukko esittää kuukausiraporteissa ilmoitetut summat ja todelliset summat.
kk | laskeutumisia | vuoden alusta (ilmoitettu summa) | vuoden alusta (todellinen) |
---|---|---|---|
tammi | 0 | 0 | 0 |
helmi | 0 | 0 | 0 |
maalis | 1 | 1 | 1 |
huhti | 5 | 6 | 6 |
touko | 3 | 8 | 9 |
kesä | 8 | 16 | 17 |
heinä | 3 | 14 | 20 |
elo | 19 | 33 | 39 |
syys | 1 | 18 | 40 |
loka | 0 | 18 | 40 |
marras | 0 | 18 | 40 |
joulu | 0 | 18 | 40 |
Kansainvälisiä lentoja lennetään Malmilta kuitenkin paljon tätä enemmän, vuosittain useita satoja. Vuonna 2015 Malmilta lennettiin yhteensä 705 kansainvälistä lentoa lennonjohdon aukioloaikoina. Yhteensä kansainvälisiä lentoja on tehty lähes tuhat.
Lähde: Finavia
Käytännöt vaihtelevat
Silloin kun lennonjohtotorni on auki (9-19), kaikkien on lennettävä lentosuunnitelmalla. Kun torni on kiinni, ei välttämättä tarvitse lentosuunnitelmaa, jos lentää Suomen sisällä. Jos lento tulee ulkomailta, pitää lentosuunnitelma olla.
Lentosuunnitelmassa on kohta, johon laitetaan lennon laatu:
S – Scheduled: esim. Finnairin aikataulunmukaiset reittilennot
N – Non-Scheduled: kaupallista, EI aikataulunmukaista
G – General: yleisilmailua
M – Military: puolustusvoimat
X – Other: muut, sis. koululennot, valokuvauslennot, palolennot, viranomaislennot (esim. Raja, Poliisi) jne.
Kun Malmille tulee liikelento, lentosuunnitelmissa on lennon laatuna melkein aina G – eli yleisilmailua, ja ne menevät Finavian tilastoissa yleisilmailuun.
Yleensä pienet koneet lentävät merkinnällä G, General aviation. Tällöin kyseessä saattaa olla normaalin yleisilmailun lisäksi vuokrakone, esim. pikkujetti (ks. http://ilmailu.blogspot.se/2012/07/malmi-bisnesjeteille.html).
Kansainvälisesti lentotoimintaa on paljon, pienkoneilla matkataan maasta toiseen ja eteenpäin. Lentokenttää käytetään myös välietappina mannerten välillä. Maaliskuussa neljä pientä Cessnaa matkalla Venäjälle vietti yön Malmilla, viime talvena niitä seisoi kentällä talven yli 10 kpl. Globeflyers-yritys käyttää Malmia tukikohtanaan, kun he vievät uusia koneita Venäjän ilmailuyliopistolle ja lentoyhtiöille, tämän kerran reitti oli ollut Wichita – Newfoundland – Azorit – Espanja – Amsterdam – Helsinki – Uljanovsk. Koneita on mennyt Malmin läpi muutaman viime vuoden aikana yli 100 kappaletta.
Tarkemmat ilmailutilastot Finavian ja Trafin raakatilastoista koostettuina löytyvät osoitteesta https://sites.google.com/site/malminumeroina/