
Muiden puolueiden ehdokkaiden vastaukset
Tälle sivulle on koottu Kansallisen kokoomuksen Helsingin vaalipiirin kuntavaaliehdokkaiden vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1) Kannattaisitko valtuutettuna lähidemokratiaa eli kannatusmäärältään lain vaatimukset täyttävää kuntalaisaloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä yksittäisessä, kaupunkilaisten tärkeäksi kokemassa asiassa?
2) Oletko mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta, jos sinut valitaan valtuustoon?
3) Oletko mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, jos sinut valitaan valtuustoon?
Vastaamatta jättäminen on myös omanlaisensa kannanotto, joka estää äänestäjää saamasta kaipaamaansa tietoa. Edellisissä kuntavaaleissa vuonna 2021 tämä johti osaltaan valtuustokokoonpanoon, jonka enemmistö käänsi selkänsä lähidemokratialle. Istuvien valtuutettujen kanta Malmin asiaan selviää tuolloin kansanäänestystä vaatineen kuntalaisaloitteen äänestyskartasta. Jos ehdokas ei ole kuntavaaleissa 2025 vastannut kyselyyn, hänen kantansa saattaa selvitä myös aiemman toiminnan perusteella hakulomakkeellamme malmiairport.fi/haku ”etunimi sukunimi” tai nettihaulla ”etunimi sukunimi Malmin lentokenttä”.
Ehdokkaiden vastaukset (Kansallinen kokoomus)
Juuso Ahola, 217:
- Kyllä. Demokratia tarvitsee tässä ajassa vahvistamista ja neuvoa-antavat kansanäänestykset ovat mielestäni tervetullut tapa kehittää demokraattisia vaikuttamisen muotoja.
- Kyllä. Malmin lentokentän ympäristö on niin alueen asukkaille kuin muillekin helsinkiläisille tärkeä virkistysalue. Myös alueen luontoa on suojeltava.
- Kyllä. Ilmailuharrastuksella on pitkät perinteet, joita haluan olla tukemassa.
Veli-Pekka Dufva, 231:
- Kyllä. Kannatan lähidemokratiaa ja kaupunkilaisten mahdollisuuksia vaikuttaa heille tärkeisiin asioihin. Neuvoa-antava kansanäänestys voi olla hyvä keino selvittää asukkaiden mielipiteitä erityisesti merkittävissä päätöksissä, jotka koskettavat laajasti helsinkiläisiä. On tärkeää, että kaupungin päätöksenteko on avointa ja että asukkaiden ääni kuuluu, kun kaupunkia kehitetään.
- Kyllä. Malmin lentokenttä on ainutlaatuinen osa Helsingin kulttuuriperintöä, liikenneinfrastruktuuria ja luontoarvoja. Kannatan alueen suojelemista ja sen historiallisen sekä ympäristöllisen merkityksen säilyttämistä. Malmilla on myös potentiaalia sähköilmailun kehityksessä ja helikopteriliikenteen keskuksena, mikä tukisi kestävää liikkumista ja Helsingin saavutettavuutta. On tärkeää löytää tasapainoisia ratkaisuja kaupungin kehittämisessä niin, että arvokkaat kulttuuri- ja luontokohteet eivät katoa asuinrakentamisen myötä.
- Kyllä. Kannatan Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön ja sen kehittämistä esimerkiksi sähköilmailun ja helikopteriliikenteen keskuksena. On tärkeää arvioida alueen potentiaali osana Helsingin tulevaisuuden liikenneratkaisuja ja kulttuuriperintöä sekä etsiä kestäviä ratkaisuja, jotka palvelevat kaupunkilaisten tarpeita.
Ville Elomaa, 232:
- Tämä on vaikea kysymys. Poikkeustapauksissa neuvoa-antava äänestys voisi olla hyvä, mutta kansalaisaloitteet eivät saisi tuottaa niitä jatkuvasti, etteivät äänestykset kärsi inflaatiota. Tarkoitan, että ihmiset kyllästyvät äänestyksiin, jos niitä on koko ajan.
- Tämä on tärkeä asia, mahdollisuuksien mukaan olen mukana.
- En itse valitettavasti näe kovin hyviä mahdollisuuksia palauttaa kenttää ilmailukäyttöön, mutta ehdottomasti sen pitäisi olla ilmailukäytössä, ja jos palauttaminen näyttäisi olevan mahdollista, edistän kyllä.
Sebastian Franckenhaeuser, 233:
- Kyllä.
- Kyllä.
- Kyllä.
Malmin kenttä ja luontoalueet ovat arvokkaita. Tämän takia ne ovat tärkeä säilyttää.
Marit Hohtokari, 243:
- Kannatan.
- Koska pelkään, ettei rakentamispäätöstä voida enää kumota, pyrin vaikuttamaan siihen, että rakentaminen voidaan toteuttaa niin, että mahdollisimman paljon luontoa säilyy ja rakentaminen jättää mahdollisuuden lentotoiminnan uudelleen käynnistämiselle. Mielestäni rakentamisesta ei olisi pitänyt päättää. En usko, että kohtuuhintaisia asuntoja kyetään rakentamaan sille maapohjalle, jollaisen oletan sen olevan.
- Malmilla pitää olla mahdollisuus lentotoiminnalle jatkossakin. Helsinki ei voi olla vain Vantaan varassa erityisesti uudessa maailmanpoliittisessa tilanteessa. Lentotoiminta sähköistyy kohtalaisen nopeasti, joten meluhaitatkaan eivät ole pitkäkestoisia. Eri puolille Suomea kehitetään lentokenttäverkostoa, joiden kesken pienet koneet voisivat operoida ja pitää maamme laajemmin elinkelpoisena. Historialliset arvot puolustavat kentän säilymistä, ei pelkästään kulttuurihistoriallisesti, vaan turvallisuudenkin takia.
Henna Hopia, 245:
- Lähidemokratian lisääminen mahdollisuuksien mukaan on kannatettava asia, ja neuvoa-antavat kansanäänestykset voisivat joissain tapauksissa tulla kyseeseen – ehkä Malmin lentokenttä olisi ollut juuri tällainen kysymys. Nyt ihan jo normaalit kuulemismenettelytkin ovat käsittääkseni aika surkeat, eli ihmisiä ja yrityksiä ei kuunnella aidosti eikä tarpeeksi varhaisessa vaiheessa, jotta sillä olisi oikeasti merkitystä. Varsinkin, jos jonnekin alueelle ollaan suunnittelemassa suuria muutoshankkeita, pitäisi siellä jo asuvien ja toimivien ihmisten mielipide ottaa huomioon.
Kansanäänestykset voisivat toki olla myös ongelmallisia ja helposti populistisia, jos/kun ne keskittyvät vain yhteen asiaan, sillä harva päätös on yleensä kovin yksiulotteinen. Päätöksenteko vaati puntarointia monen asian ja näkökulman suhteen – mehän valitsemme päättäjät juurikin tällaista puntarointia ja siihen perustuvia päätöksiä tekemään. Tärkeää onkin vaatia omalta valtuutetulta vastauksia ja toimenpiteitä luvattujen asioiden edistämiseksi. Vaalit ovat sitten hyvä hetki miettiä, onko mennyt tarpeeksi hyvin vai laitetaanko edustaja vaihtoon. - Itse en ollut silloin täällä, kun Malmista on äänestelty, taisin asua Brysselissä, joten en kovin aktiivisesti pystynyt seuraamaan keskustelua. Jos olisin ollut täällä vaikuttamassa, olisin uskoakseni äänestänyt Malmin kentän puolesta. Käsittääkseni ihan jo luontoarvot olisivat tätä puoltaneet, ja kaunis vanha terminaalirakennuskin olisi säilyttämisen arvoinen.
Mutta ennen muuta turvallisuuspolitiikan ja varautumisen osaajana olen vahvasti sitä mieltä, että meillä olisi hyvä olla useampi toimintakykyinen lentokenttä pääkaupunkiseudulla. Ihan jo huoltovarmuuskysymykset, droonitoiminta, pienkoneet, monenlainen harjoittelu, mahdolliset hätälaskut, varallaolo Hki-Vantaan vikatilanteiden varalle jne. voisivat olla syitä pitää kenttä käytössä. Käsittääkseni maaperä siellä ei myöskään ole ideaali rakentamiseen, joten hieman ihmettelen tarvetta rakentaa juuri sinne – eikö muuta paikkaa olisi löytynyt?
Päätökset lienee tehty ja asia kuopattu, näin ainakin sanotaan. Silti, jos mahdollisuus ilmenee, olen valmis kannattamaan Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön. Ehkä siihen voisi löytyä hyvät perusteet nykyisen kiristyneen turvallisuustilanteen vuoksi? - Sama vastaus kuin 2:ssa, eli jos mahdollisuus aukeaa, olen valmis puolustamaan Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön.
Atte Kaleva, 252:
- Kyllä. Olin Helsingin valtuustossa se valtuutettu, joka teki esityksen siitä, että vastoin kaupunginhallituksen esitystä Helsingissä olisi järjestetty neuvoa-antava kuntalaisäänestys Malmin lentokentästä kuntalaisaloitteen mukaan lähidemokratian toteuttamiseksi.
- Kyllä. Olen tehnyt Malmin lentokentän luontoarvoista lukuisia valtuustoaloitteita.
- Kyllä. Olen äänestänyt vaalilupaukseni mukaisesti joka ikisessä äänestyksessä Malmin lentokentän ilmailukäytön puolesta. Lupaan tehdä niin jatkossakin.
Terhi Koulumies, 263:
Kyllä kannatan kansanäänestystä Malmin lentokentästä ja Malmin lentokenttää ilmailukäytössä.
Johanna Kuisma, 265:
- Kyllä. Kansalaiset päättävät, mutta kansalaisille on myös annettava kattavasti tietoa päätöksen tueksi.
- Kyllä. En usko, että vanhan lentokentän maaperälle voidaan rakentaa asuntoja järkevään hintaan. Ulkoilualueena toimisi varmasti hyvin.
- Kyllä. Maailman tilannetta seuranneena olisi tärkeää, että meillä olisi myös vaihtoehtoinen lentokenttä käytössä.
Heimo Laaksonen, 269:
- Olen lähidemokratian kannattaja, ja äänestin myös valtuustossa tämän mukaisesti Malmin lentokentän kohdalla. Olen tehnyt myös Malmin lentokentästä valtuustoaloitteen vaatien, että kaupunki olisi teettänyt puolueettomalla mielipidetutkimusfirmalla tutkimuksen mikä on helsinkiläisten mielipide Malmin lentokentästä. Vastaus oli, että tämä ei ole kaupungin tapa, ja reilu esitykseni ei näin koskaan toteutunut. Olen kaikissa kaupunginvaltuuston kokouksissa aina äänestänyt Malmin kentän puolesta.
- Ilman muuta olen jatkossakin, jos minut valitaan päättämään, Malmin kentän suojelun puolella. Takkiani en käännä! Kenttätoiminta on keskeinen osa Malmia ja sen ympäristöä sekä historiaa.
- Edistän puolestani kaikin tavoin Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön. Elinkelpoinen Helsinki tarvitsee myös neljännen liikennemuodon ilmailun, autoilun, merenkulun ja raideliikenteen lisäksi. Olen puhunut sähkökoneista, ja niiden tarvitsemasta yhdestä kiitoradasta. Allekirjoitin myös viime valtuustossa ystäväni Atte Kalevan tekemän valtuustoaloitteen samasta asiasta.
Anni Laitasalo Kekkonen, 271:
- Kannatan lähidemokratiaa täydentämään edustuksellista demokratiaa asioissa, jotka kuntalaiset kokevat erityisen tärkeiksi. Laki neuvoa antavasta kunnallisesta kansanäänestyksestä on hyvin selkeä. Jos vaadittavat neljä prosenttia kunnan yli 15-vuotiaista asukkaista vaatii kansanäänestystä, tulee valtuuston viipymättä päättää, toimitetaanko äänestys. Omasta mielestäni äänestys tulee järjestää, jos sitä on vaadittu ja äänestyksen tulosta tulee myös kunnioittaa.
- Malmin lentoaseman niittyluonto ja reunametsät ovat poikkeuksellisen arvokkaita luontokohteita lisäksi Malmin lentoasema on yhtenä maailman parhaiten säilyneistä toimintakuntoisista toista maailmansotaa edeltäneen aikakauden lentoasemista ja jo sellaisenaan arvokas säilytettäväksi. Haluan työskennellä valtuutettuna alueen säilyttämisen puolesta.
- On erittäin tärkeää, että koko ilmailualan toimijoiden ekosysteemi saadaan palautettua Malmin lentoasemalle. Pääkaupunki tarvitsee sellaista kapasiteettia, mitä Helsinki Vantaan lentoasema ei pysty tarjoamaan. Toimivalla Malmin kentällä olisi merkittävä turvallisuutta sekä Helsingin vetovoimaisuutta ja elinvoimaisuutta lisäävä vaikutus.
Tapio Lehtinen, 274:
- Kannatan ehdottomasti. Erityisesti näinä aikoina, kun demokratia on maailmanlaajuisesti uhattuna, on tärkeätä aktivoida äänestäjät ottamaan kantaa yhteisiin ja tärkeänä pidettyihin asioihin. Muutenkin on tärkeätä kuulla kaupunkilaisia, jotta tärkeät päätökset eivät joutuisi kabineteissa poliittisen pelin pelinappuloiksi.
- Olen ilman muuta sitä mieltä, että huonot päätökset pitää voida asettaa kyseenalaisiksi niin kauan kuin se vielä on mahdollista. Taistelimme aikoinaan asukasyhdistysten ja purjehdusseurojen kanssa Hernesaaren kärjen ylisuuren meritäytön pienemmäksi. Myös Malmin lentokenttää koskevat päätökset pitää erityisesti muuttuneessa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa arvioida uudelleen. Myös Helsingin lähiluontoa pitää varjella eikä aiheuttaa megalomaanisella paalutusprojektilla valtavia hiilipäästöjä. Jos Helsingistä loppuu järkevästi rakennettavat maa-alueet (en usko, että vielä ovat loppumassa) ilman, että rakennetaan Malmille tai suojeltaviin metsiin tai tehdään lisää meritäyttöjä tai rakennetaan kaunis keskustamme tukkoon, pitää keskustella kuntaliitoksista, jotta pääkaupunkiseudun kehittäminen tapahtuu järkevästi eikä päätöksiä ohjaa tappelu veronmaksajista.
- Ehdottomasti. Muuttunut turvallisuuspoliittinen tilanne, sähköisen lentämisen tulevaisuuden näkymät, lentäjien koulutus, pienlentokoneiden liikenne, kaikki ovat hyviä syitä palauttaa kenttä ilmailukäyttöön. Lisäksi vanha funkis-lentokenttärakennus on hieno, se oli yksi lempiravintoloitani pohjoisessa Helsingissä.
Pekka Löfman, 278:
- Ehdottomasti kyllä!
- Kyllä!
- Ilmailun ystävänä kyllä, on myös mietittävä maailman tilannetta, Malmin kenttä voi vielä olla toimivana todella tärkeä.
Maria Miala, 282:
- Kyllä.
- Kyllä, jo viime vaaleissa olin sitä mieltä, että Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä pitäisi suojella asuinrakentamiselta. Kuitenkin jos päädytään tilanteeseen, jossa tehtyä päätöstä ei voi kumota, niin lupaan työskennellä sen puolesta, että rakentaminen kaavoitettaisiin niin, että alueella saataisiin säilytettyä mahdollisimman paljon luontoa ja liikenneinfraa, joka mahdollistaisi lentämisen.
- Sanomattakin on selvää, että kyllä.
Jouni Nevalainen, 286:
- Kyllä kannatan. Paikallista päätäntävaltaa pitäisi lisätä muissakin asioissa jotka koskettavat tiettyä asuinaluetta, tai muita tärkeitä harrastuspaikkoja.
- Olen ja pidän sitä kunniana! Minun mielipiteeseen ei vaikuta edes oman puolueen linjaus. Tässä mielipiteeseeni ei voi vaikuttaa.
- Olen mukana. Kyse on turvallisuudesta, harrastuksista ja lentokenttä kuuluu Helsinkiin. Oli iso virhe suunnitella kentän lakkauttamista.
Matias Nieminen, 287:
Yhdyn kaikkiin kantoihinne aiheesta. Olen Malmin lentokentän ystäviä itsekin.
Reeta Niemisvirta, 288:
- Kyllä, lähidemokratialla ja kuntalaisaloitteella vahvistetaan kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia oman asuinalueensa asioissa. Kestävä päätöksenteko kunnassa vaatii kuntalaisten kuulemista ja jatkuvaa vuoropuhelua kuntalaisten kanssa.
- Kyllä, Malmin lentokenttä muodostaa kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kokonaisuuden, jota pitää suojella. Lisäksi ympäröivän luonnon monimuotoisuus pitää säilyttää. Malmin lentokenttää voi käyttää harrastus- ja koulutustarpeisiin.
- Kyllä, Helsingillä on hyvä olla varalentokenttä jo turvallisuusnäkökohdistakin. Lisäksi kaupunkikenttä voisi olla Helsingin keskeinen vetovoimatekijä, kun ilma-alukset pääsisivät laskeutumaan lähemmäksi kaupungin keskustaa.
Martin Paasi, 295:
- Kyllä
- Kyllä
- Kyllä
Joonas Pulliainen, 310:
- Kyllä. En ole lähtökohtaisesti kansanäänestysten kannalla vaan pidän edustuksellisuutta toimivana, mutta Malmin lentokentän tapauksessa koen ihmisten tahtotilan ja kaupungin päättäjien välisen kuilun liian suureksi. Osasyynä tässä on varmasti se, että Koillis-Helsingin alue on aliedustettuna kaupungin päätöksenteossa. Tämä pitää muuttaa.
- Kyllä. Pahimmillaan kentän paikalle tulee slummiutuva asuinalue, joka säteilee negatiivisia vaikutuksia myös ympäröiville alueille. Helsingissä rakentaminen pitää tehdä kaupunkikuvaa, lähiluontoa sekä Malmin lentokentän kaltaisia kulttuurihistoriallisesti merkittäviä kohteita kunnioittaen. Nyt näin ei ole.
- Kyllä. Malmin lentokenttä on koillishelsinkiläisille ja itselleni rakas paikka. Olen itse kasvanut kentän vieressä Puistolassa ja asun nykyään Tapanilassa Falkullan peltojen luona, kivenheiton päässä kentästä. Menetämme paljon, jos päätöstä rakentamisesta ei peruta. Tulen työskentelemään valtuustossa lentokentän eteen.
Markus Pöyhönen, 312:
- Ehdottomasti. Minulle on tärkeää, että kaupunkilaiset voivat vaikuttaa suuriin päätöksiin. Lähidemokratia ja neuvoa-antavat kansanäänestykset ovat keinoja varmistaa, että kaupunkilaisten mielipiteet otetaan huomioon. Vaikka Malmin lentokentän kansanäänestys on jo torpattu, ei asukkaiden ääntä pidä sivuuttaa tulevissa päätöksissä.
- Ilman muuta. Malmin lentokenttä on osa Helsingin kulttuuriperintöä ja arvokasta luontoa, eikä sitä pidä hätiköidysti uhrata asuinrakentamiselle. Vaikka rakentamissuunnitelmat ovat edenneet, haluan varmistaa, että alueen historialliset ja ympäristölliset arvot huomioidaan.
- Kyllä vain. Vaikka nykyiset suunnitelmat ohjaavat alueen asuinrakentamiseen, pidän ilmailukäytön palauttamista edelleen selvittämisen arvoisena. Modernin ilmailun ja muun vastaavan toiminnan mahdollisuuksia ei pidä sulkea pois, kun alueen tulevaisuutta pohditaan.
Entisenä malmilaisena tämä asia on minulle lähellä sydäntä. Nyt pitää pelata korteilla, jotka ovat kädessä. Perustin vastaukseni tilanteeseen, jossa nyt ollaan.
Annika Rinne, 318:
- Kyllä kannattaisin. Minusta kaupungin päätöksenteossa pitäisi kuunnella enemmän nykyisiä asukkaita. Olen aikoinaan allekirjoittanut Malmin lentokenttää koskevia kansalaisadresseja, ja oli surullista huomata ettei niillä ollut mitään vaikutusta.
- Kyllä. Malmin lentokenttäalueen niittytyyppi on harvinaista ja arvokasta. Asiaa koskevat selvitykset puhukoot puolestaan. Malmin lentokenttä on myös kulttuurihistoriallisesti merkittävä. Samoin ilmailun kannalta se on keskeinen.
- Kyllä. Työskentelen Suomen Pelastusalan Keskusjärjestössä, ja tiedän työni kautta kuinka tärkeää Malmin lentokentän palauttaminen ilmailukäyttöön olisi mm. Suomen Lentopelastusseuralle. Toki myös monille muille ilmailualan toimijoille.
Sari Sarkomaa, 324:
Kyllä, kannatan lähidemokratian vahvistamista. Pidän isona virheenä Malmin lentokentän poistamista ilmailukäytöstä. Olen valmis etsimään keinoja säilyttää alueen luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä sekä myös mahdollisuuksia palauttaa Malmin kenttä ilmailukäyttöön. Sitä puoltavat mm lentotoiminnan sähköistyminen, ilmailutoiminnan tarpeet, turvallisuusnäkökulmat sekä luonto- ja kulttuurihistorialliset arvot.
Mirita Saxberg, 326:
- Kyllä kannattaisin. Kuntalaisaloitteet ja neuvoa-antavat kansanäänestykset ovat tärkeä osa lähidemokratiaa ja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia. Malmin lentokenttä on ollut tästä erinomainen esimerkki: tuhannet kaupunkilaiset ovat kokeneet asian merkitykselliseksi ja tätä tulisi kuunnella.
- Kyllä olen. Vaikka ilmailukäytön osalta on tehty päätöksiä, Malmin alueen merkittävät luontoarvot, liikenteellinen potentiaali ja kulttuuriperintö ansaitsevat suojelua. Rakentaminen ei saa tuhota peruuttamattomasti sitä, mikä tekee alueesta arvokkaan myös tuleville sukupolville. Olen tehnyt linjakaita päätöksiä ja useita esityksiä valtuustossa pian 10 vuoden ajan Malmin puolesta. Jatkan työtäni sen säilyttämiseksi kaupunkilaisille. Olen kirjoittanut tulevaisuuden mahdollisuuksista
blogissani: https://www.mirita.fi/index.php/2021/03/31/malmin-kentta-on-sailytettava-lentokaytossa/ - Kyllä, olen valmis edistämään palauttamista, jos se avautuu mahdolliseksi.
Olen johdonmukaisesti kannattanut ilmailutoiminnan säilyttämistä Malmilla ja pitänyt asiaa esillä. Vaikka nykytila on haastava, en sulje pois mahdollisuutta ilmailun palauttamiseen. Malmin ainutlaatuinen kokonaisuus antaa siihen edelleen edellytyksiä.
Seida Sohrabi, 329:
- Kyllä
- Kyllä
- Kyllä
Malmin lentokenttä tulee säilyttää ja ilmailutoimintaa siellä tulee jatkossakin mahdollistaa. Asiaa tulee katsoa myös turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta. Lentokentän säilyttäminen on järkevä linja.
Juhani Strandén, 331:
- Kannatan ilman muuta kuntalaisaloitetta neuvoa antavasta kansanäänestyksestä kaikista tärkeimmistä asioista, vaikka valtuusto on aiemmin tyrmännyt sen Malmin kentän osalta (tämä on häpeällistä ja äänestäjien aliarvioimista).
- Olen ehdottomasti tekemässä kaikkeni kentän säilyttämisen puolesta, niin luontoarvojen, kuin lentoliikenteen toimintojen palauttamisen osalta. Tilanne tulisi arvioida uudelleen ja mahdollistaa toimintojen säilyttäminen tulevan kriisitilanteen varalta. Tämä löytyy vaaliteemoistanikin.
- Kuten edellä mainitsin, teen kaikkeni kentän pelastamiseksi takaisin ilmailukäyttöön, huoltovarmuuden ja varsinkin sähköisen ilmailuliikenteen tarpeiden kehittämiseksi.
Olen toiminut 8 vuoden ajan varavaltuutettuna useissa kaupunginvaltuuston kokouksissa. Toimin tällä hetkellä ympäristö- ja lupajaostossa, jossa olen myös tehnyt vastaesityksiä Malmin kentän puolesta ja vastustanut mm. lumenkaatopaikkaa alueelle.
Pete Suhonen, 332:
- Helsingissä asukkaita kuullaan, mutta ei kuunnella. Kansanäänestys on paikallaan.
- Lähiluonto on laadukkaan Helsingin tae. Sitä on varjeltava maalla ja merellä.
- Malmin kentän säilyminen ilmailukäytössä olisi kansallisen turvallisuuden näkökulmasta hyvä asia. Myös sähköisen lentämisen tulevaisuus on huomioitava.
Pasi Tuohimaa, 337:
- Kannatan. Malmin lentokentän tapauksessa tosin en usko, että sillä olisi enää Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen merkitystä.
- Olen aina kannattanut Malmin lentokentän säilyttämistä ilmailukäytössä. Kaikkea sitä luontoa, historiaa ja kulttuuriperintöä, mitä siellä vielä on, tulee vaalia niin paljon kuin mahdollista.
- Olen, jos se vain laillisesti vielä on mahdollista.
Laura Varjokari, 339:
- Pidän tärkeänä, että kuntalaiset voivat osallistua päätöksentekoon ja vaikuttaa heitä koskeviin asioihin. Pidän niin ikään lähidemokratiaa arvossa, ja olisinkin tietyissä rajoissa valmis tukemaan keinoja, jotka mahdollistavat ja/tai vahvistavat kuntalaisten osallistumista. Sanotusta huolimatta on tärkeää, että päätöksenteko on tehokasta, tasapainoista ja pääsääntöisesti myös tutkittuun tietoon perustuvaa. Näkisinkin, että neuvoa-antavia kansanäänestyksiä tulisi käyttää harkiten ja vain niissä asioissa, joissa ne todella tuovat lisäarvoa.
- Malmin lentokenttä on tärkeä sekä historialliselta että kulttuuriselta arvoltaan, ja sen luontoarvoja ja liikenneinfrastruktuuria tulee asianmukaisesti vaalia. Malmin lentokenttää koskevassa päätöksenteossa on löydettävä tasapaino alueen säilyttämisen ja kaupunkikehityksen välillä. Asuinrakentaminen ei saa automaattisesti mennä luontoarvojen tai kulttuuriperinnön edelle.
- Mieluusti näkisin lentotoiminnan Malmilla jatkuvan.
Henri Vartiainen, 340:
- Kyllä, valtuutettuna tukisin lähidemokratiaa ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksia. Jos kuntalaisaloite täyttää lain mukaiset kannatusvaatimukset ja koskee kaupunkilaisille tärkeää asiaa, näkisin perustelluksi, että asia voitaisiin ratkaista neuvoa-antavalla kansanäänestyksellä. Se on hyvä tapa kuulla laajemmin asukkaiden ääntä ja vahvistaa luottamusta päätöksentekoon.
- Kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä. Se on ainutlaatuinen osa Helsingin luontoa ja kulttuuriperintöä, eikä rakentamista tule tehdä näitä arvoja uhraamalla.
- Kyllä – kannatan sen selvittämistä, voitaisiinko Malmin lentokenttä palauttaa ilmailukäyttöön. Kentällä on vahvat kulttuurihistorialliset ja liikenteelliset perusteet, ja ilmailutoiminta voisi edelleen palvella sekä harrastajia että koulutusta ja viranomaistoimintaa. Olen muutama vuosi sitten ollut pienkoneen kyydissä Malmilta ja se oli hieno kokemus, jonka mielellään kokosin vielä toistenkin!
Mikael Vuorinen, 342:
- Kannatan etenkin helsinkiläisten kannalta merkittävissä ja tärkeissä päätöksissä.
- Ehdottomasti! Olen kotoisin Tapanilasta ja alue ollut lapsesta saakka tärkeä. Aluetta on tullut juostua ja hiihdettyä useita satoja kertoja ympäri. Ymmärrän hyvin alueen luonnon, infran ja kulttuuriperinnön tärkeyden koko Helsingin kannalta. Suojelisin kenttää ehdottomasti.
- Ilman muuta! Helsingissä pitää voida olla ilmailutoimintaa tulevaisuudessakin!