Kuntavaalit 2025 – Perussuomalaiset

  • Home
  • Kuntavaalit 2025 – Perussuomalaiset

Muiden puolueiden ehdokkaiden vastaukset

Tälle sivulle kootaan Perussuomalaisten Helsingin vaalipiirin kuntavaaliehdokkaiden vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1) Kannattaisitko valtuutettuna lähidemokratiaa eli kannatusmäärältään lain vaatimukset täyttävää kuntalaisaloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä yksittäisessä, kaupunkilaisten tärkeäksi kokemassa asiassa?

2) Oletko mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta, jos sinut valitaan valtuustoon?

3) Oletko mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, jos sinut valitaan valtuustoon?

Vastauksia lisätään sivulle sitä mukaa kuin niitä saapuu. Mahdollisesti vaille yhteydenottoa jääneet ehdokkaat ovat tervetulleita lähettämään vastauksensa osoitteeseen vaalit@malmiairport.fi.

Ehdokkaiden vastaukset (Perussuomalaiset)

Anette Bärlund, 352:

  1. Kyllä. Asia on monelta kannalta ajateltuna niin merkittävä, että kuntalaisilta tulisi kysyä heidän kantansa erillisellä äänestyksellä.
  2. Kyllä.
  3. Kyllä. Muuttuneessa turvallisuustilanteessa tähän on aiempaakin vahvemmat perusteet.

Marko Ekqvist, 354:

  1. Kyllä. Lähidemokratia vahvistaa asukkaiden osallistumismahdollisuuksia ja lisää päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Jos kuntalaisaloite täyttää lain asettamat vaatimukset ja koskee kaupunkilaisille merkittävää asiaa, neuvoa-antava kansanäänestys tarjoaa arvokasta tietoa päättäjille sekä lisää  kuntalaisten luottamusta demokratiaan.
  2. Kyllä. Malmin lentokenttä on merkittävä niin luontoarvojensa, liikenneinfransa kuin kulttuurihistoriansa vuoksi. Sen säilyttäminen tukee Helsingin monimuotoisuutta, tarjoaa arvokasta viheraluetta asukkaille ja mahdollistaa ilmailuun liittyvän toiminnan jatkumisen. Lisäksi alueen infrastruktuurilla on potentiaalia palvella tulevaisuuden liikennetarpeita, eikä sitä tulisi purkaa kevyin perustein.
  3. Kyllä. Malmin lentokenttä on tärkeä osa Suomen ilmailuhistoriaa ja sillä on yhä merkittävä rooli yleisilmailun, lentokoulutuksen ja viranomaislentojen kannalta. Sen palauttaminen ilmailukäyttöön vahvistaisi Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun liikenneinfrastruktuuria sekä tukisi ilmailualan kehitystä. Lisäksi kentän säilyttäminen toisi taloudellisia ja työllistäviä hyötyjä alueelle, samalla kun sen kulttuuriperintö ja luontoarvot voitaisiin turvata.

Heli Eskelinen, 355:

  1. Kyllä. On tärkeää kuunnella ihmisten mielipiteitä isoissa asioissa. Jos kuntalaisaloite täyttää lain vaatimukset ja asukkaat pitävät asiaa tärkeänä, on ehdottoman oikeudenmukaista järjestää neuvoa-antava kansanäänestys.
  2. Kyllä. Malmin lentokenttä ei ole vain kulttuurihistoriallisesti tärkeä, vaan myös merkittävä luonnon monimuotoisuuden kannalta. Alueella elää harvinaisia lajeja ja arvokkaita ekosysteemejä, jotka ansaitsevat suojelua. Valtuutettuna haluaisin varmistaa, ettei kentän luontoa uhrata asuinrakentamiselle, vaan että se säilyy tuleville sukupolville, samalla kun sen kulttuuriperintö ja liikenneinfra pidetään arvossaan.
  3. Kyllä. Malmin lentokenttä on tärkeä osa Helsingin turvallisuutta. Ilmailukäytössä se tukee hätäpalveluita, olisi sodan uhan aikana strategisesti merkittävä ja toimii tärkeänä keskuksena ilmailuharrastajille. Haluan tehdä töitä sen säilyttämiseksi.

Christian Forsman, 356:

  1. Kyllä, lähidemokratia on tärkeää ja asukkaita tulee kuulla päätöksenteossa. Varsinkin jos se kohdistuu asukkaille tärkeisiin kohteisiin.
  2. Olen puolustanut Malmin kenttää jo tovin, tulen puolustamaan kenttää riippumatta siitä pääsenkö valtuustoon.
  3. Kyllä, Malmin lentokentän pitäisi olla tälläkin hetkellä ilmailukäytössä.

Marko Hamilo, 360:

  1. En ole kovin innostunut kansanäänestyksien kannattaja kuin hyvin poikkeuksellisissa asioissa. Malmin lentokenttä ei minusta ole sellainen. Nato-jäsenyys olisi ollut, mutta kansan mielipide tuli selväksi jo lukuisissa kyselyissä.
  2. Kyllä, ehdottomasti. Ensisijaisesti haluan muutosta kaupungin kasvutavoitteeseen (”kasvuennusteeseen”), jotta asuntorakentamispaine lähiluontoon kautta linjan vähenisi. Meillä on täällä Lauttasaaressa rantoja ja Laajalahden Stansvikissä metsiä,  joita halutaan uhrata asunnoille, Malmilla lentoasema, myös siirtolapuutarhat ovat uhanalaisia. Kaikki siksi että kaupungin väestön halutaan kasvavan.
  3. Kyllä. Se soveltuu hyvin muun muassa sähkölentämiseen, joka todennäköisesti yleistyy lähivuosikymmeninä.

Tanja Heiskanen, 361:

Vastaan kaikkiin kolmeen kysymykseen ”kyllä”.

Tuen Helsinki-Malmin lentoaseman säilyttämistä sataprosenttisesti, lukuisistakin syistä.

Alueen erityislaatuinen luonto on syntynyt lentokentän ansiosta. Kentällä elää erittäin uhanalaisen viheryökkösen elinvoimainen kanta. Se on myös kriittisen uhanalaisen heinäkurpan muutonaikainen levähdysalue ja rauhoitettujen lepakoiden (mm. korvayökkö) ravintoalue.

Alueen rakennuttaminen vaarantaisi niittyekosysteemin hyönteislajiston ohella erittäin uhanalaisen Longinojan meritaimenkannan, joka on suurella vaivalla saatu palautettua.

Perhosten laji- ja yksilömäärät alueella ovat korkeat; noin 1 000 eri lajia. Yöperhosten määrä on koko Suomenkin mittakaavassa erityisen suuri. Ympäröivissä metsissä tavataan liito-oravien ohella mm. valkoselkätikkoja ja harvinaisia kääpiä.

Niityt vastaavat kymmeniä prosentteja Helsingin niittypinta-alasta.

Malmin lentoaseman maasto on haasteellista rakennusmaata. Alueella tehdyt satunnaiskairaukset ovat paljastaneet maaperässä olevan rikkihappo- eli sulfidisavea. Pehmeälle maapohjalle rakentamisen on arvioitu edellyttävän yli 14 000 kilometrin verran teräsbetonipaalua, joiden valmistaminen vastaa kolmasosaa koko Suomen vuotuisesta sementtituotannosta. Tämä puolestaan merkitsee yli 350 000 tonnin hiilidioksidipäästöjä.

Malmin lentoasema olisi säilyessään merkittävä osa sähköisen lentämisen tulevaisuutta. Sähköisen lentämisen etuja ovat edullisuus, päästöttömyys ja hiljaisuus. Pienemmillä koneilla lentäminen mahdollistuu. Tämä tukee pieniä liikennevirtoja maakunnista Helsinkiin ja muualle. Koska sähköinen lentäminen on hiljaista, kentät pystyvät olemaan asutuskeskusten lähistöllä. Tämä puolestaan vähentää siirtymisistä aiheutuvia päästöjä. Tunnin etäisyydellä Helsingistä on yli 30 lentokenttää, jonne sähkökoneella voidaan lentää.

Ruotsissa kehitteillä oleva ES-19 pystyisi operoimaan Malmilta. Se vaatii 750 metrin kiitoradan (Malmi 1 280 m). Koneella voisi operoida myös lukuisilta maakuntakentiltä. Konetyyppi on määrä ottaa käyttöön vuonna 2026.

Malmin kenttää tarvitaan niin maakuntien lentoyhteyksien varmistamiseen kuin harjoittelukenttänäkin. Myös huoltovarmuusnäkökulmat painavat nyt enemmän kuin koskaan: Malmi on säilytettävä lentokelpoisena varakenttänä. 

Lopuksi: Eduskunnan liikennevaliokunta antoi vuonna 2018 Lex Malmi -mietintönsä. Mietintöön kirjattiin ponsi, jonka mukaan ”eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä”. Tällaisia korvaavia lentokenttätoimintoja ei ole edelleenkään vuonna 2025 kyetty turvaamaan.


Tuomas Hirvonen, 363:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä

Martina Houtsonen, 364:

  1. Kyllä. Olen systemaattisesti kannattanut lähidemokratian ja kaupunkilaisten äänen kuulemisen lisäämistä Helsingin päätöksenteossa. Nykyinen kaupunginvaltuusto voimasuhteineen on näyttänyt, että se ei kannata lähidemokratian toteutumista kuin juhlapuheissa. Malmin lentokenttää koskevat päätökset ja helsinkiläisten mielipiteiden totaalinen sivuttaminen ovat koko Helsingin päätöksentekohistorian suurin vääryys ja tragedia. Olen itsekin allekirjoittanut kaikki tähän asti tehdyt Malmin lentokentän pelastamiseen tähtäävät kansalais- ja kuntalaisaloitteet sekä -adressit, jotka ovat keränneet huomattavan määrän ääniä. Helsingin nykyisenä varavaltuutettuna toivon, että pääsisin vielä jatkamaan taistelua Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta -onhan Malmin lentokentällä korvaamaton arvo paitsi Helsingin, mutta myös koko Suomen ilmailulle, Helsingin kulttuurihistorialle, Malmin lentokentän alueen harvinaislaatuiselle ja uhanalaiselle niittyluonnolle sekä minulle henkilökohtaisestikin.
  2. Ehdottomasti. Malmin lentokentän pelastaminen oli aikoinaan yksi tärkeimmistä syistäni lähteä mukaan Helsingin kuntapolitiikkaan. Itselleni ja koko perheelleni ilmailu ja lähiluonto ovat tärkeitä asioita, ja nämä tekijät tukevat ja mahdollistavat toistensa olemassaolon Malmin lentokentän alueella – ilmailun ansiosta Malmin uhanalainen niittyluonto eläimineen saa myös kasvaa ja kukoistaa. Asuin aikoinaan itsekin perheineni vuosia aivan Malmin lentokentän kupeessa, ja tästä lähti koko perheeseemme tarttunut ilmailuinnostus, jonka ansiosta nuorin poikani on nyt tähtäämässä lentäjän uralle. Malmin lentokenttä olisi sijainniltaan aivan erinomainen paikka tulevaisuuden sähköiselle ilmailulle ja lisäisi näin Helsingin saavutettavuutta ja vetovoimaa, loisi työpaikkoja ja mahdollistaisi tämän tulevaisuuden tärkeän liikkumismuodon myös Helsingissä. Malmin lentokentän alasajo vaikuttaa huomattavan negatiivisesti ilmailuun ja sen koulutusmahdollisuuksiin myös koko Suomen mittakaavassa, minkä takia kansalaisaloitetta Malmin lentokentän säilyttämiseksi allekirjoitettiin laajasti myös ympäri Suomen.
       Itse vuosia lähes päivittäin Malmin lentokenttää ympäröivillä metsäalueilla kävelleenä tiedän, miten poikkeuksellinen ja Helsingin mittapuussakin täysin uniikki ekosysteemi siellä on. Malmin lentokenttä ja sitä ympäröivä luonto ovat myös koko Koillis-Helsingin tärkein lähiluonto- ja virkistyskohde, jolla on iso vaikutus helsinkiläisten viihtyisyyteen ja hyvinvointiin. Helsinki on ilmaissut säilyttävänsä niittyjä niiden arvokkaan perinnebiotoopin, luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen ja virkistysarvojen takia, vaikka se teki päätöksen tuhota Helsingin kaikkein isoin ja arvokkain niittyalue Malmin lentokentän alueella rakentamisen alle. Tämä on räikeä ristiriita. Olen ollut mukana kartoittamassa liito-oravien levinnäisyyttä Malmin lentokentän alueella 2019-2021, ja tiedän omakohtaisestikin, että liito-oravia esiintyi runsaasti Malmin lentokenttää ympäröivillä metsäalueilla. Nykyiset päätökset rakentamisesta uhkaavat selvästi liito-oravien ydinalueita ja kulkureittejä. Tapasin Malmilla liikkuessani myös useita sellaisia lintulajeja, joihin en ole koskaan elämäni aikana muutoin törmännyt -yksi näistä oli syysmuuton aikaan äärimmäisen uhanalainen heinäkurppa. Malmin lentokentän alueelle pitäisi myös ehdottomasti käynnistää YVA-menettely (ympäristövaikutusten arvioiminen), mistä tehty palautusehdotus kaupunginvaltuustossa kuitenkin kaatui pitkälti Helsingin nykyisten valtapuolueiden – myös luontoarvoilla itseään markkinoivien sellaisten – ääniin.
       Helsingin suurin virhe olisi tuhota arvokasta kulttuuriperintöään, josta Malmin lentökenttä on kiistatta yksi tärkeimmistä -sekä ilmailuhistorian, mutta myös rakennushistorian osalta. Jos maailman johtava kulttuuriperinnön asiantuntijaorganisaatiokin on nostanut Malmin lentoaseman maailman uhanalaisimpien kulttuurikohteiden joukkoon, ei voi olla niin, että Helsingin kaupungin päättäjät luulevat tietävänsä asiasta paremmin tai voivat sivuuttaa tämän päätöksenteossa.
  3. Olen varmasti. Lupaan jatkaa taistelua tekemällä myös uuden valtuustoaloitteen Malmin lentokentän säilyttämiseksi ilmailukäytössä, edistää Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön kaikissa muissa mahdollisissa äänestyksissä ja edistää asiaa kaikin muinkin mahdollisin tavoin. Toivon myös, että Malmin lentokentän ilmailukäyttöön palauttamiseen tähtäävien hyvien ehdotusten ja asiaa tukevien faktojen pohjalta minuun ollaan tarvittaessa yhteydessä.

Nuutti Hyttinen, 366:

  1. Malmin lentokenttää koskien ehdottomasti kyllä, ja asian merkitys suurelle joukolle kaupunkilaisia huomioiden sellainen olisi pitänyt järjestää jo vuosia sitten. Malmin lentokentän vastustajien mielestä aina on kuitenkin ollut väärä hetki kysyä kaupunkilaisten mielipidettä.
  2. Kyllä, olen ollut Malmin lentokentän säilyttämisen ilmailukäytössä puolella kaikissa äänestyksissä koko sen ajan, jonka olen toiminut kaupunginvaltuustossa (aloittaen varavaltuutettuna vuonna 2012 ja sittemmin kaupunginvaltuutettuna), kaupunkisuunnittelulautakunnassa (2014-2017) ja kaupunkiympäristölautakunnassa (2017-2021).
  3. Kyllä, ehdottomasti. Malmin lentokentän sulkeminen on ollut silkkaa vihervasemmiston kiusantekoa ilman järjellisiä perusteita. Alue soveltuu huonosti rakennusmaaksi ja alueella on merkittäviä luontoarvoja, jotka menetettäisiin asuinrakentamisen myötä. Kevytilmailulle soveltuvalle lentokentälle on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa, eikä merkitys ole ainakaan vähenemässä sähköisen ilmailun luomien uusien mahdollisuuksien myötä.

Marleena Isomaa, 371:

  1. Ehdottomasti kyllä.
  2. Kyllä.
  3. Kyllä.

Marko Joensuu, 372:

  1. Ehdottomasti kyllä. Kansan ääni ja tahto on demokratiamme ydin. Kannatusmäärältään lain vaatimukset täyttävä kuntalaisaloite neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä yksittäisessä, kaupunkilaisten tärkeäksi kokemassa asiassa on erittäin tärkeä osa kunnan lähidemokratiaa. Olen allekirjoittanut ko. kuntalaisaloitteen.
  2. Ehdottomasti kyllä olen. Olin mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta jo kuntavaaleissa 2021 ja teen aivan saman nyt kuntavaaleissa 2025.
  3. Ehdottomasti kyllä olen. Ajoin tätä asiaa jo kuntavaaleissa 2021 ja teen aivan saman nyt kuntavaaleissa 2025. Helsinki tarvitsee toisen lentokentän ja samalla sekä pienlentokone- ,että jatkolento -lentokentän.

Jari Kilpinen, 380:

  1. Kannatan lähidemokratiaa, mutta en sokeasti äänestäisi jokaisen ehdotuksen puolesta joka saa riittävän kannatuksen. En voisi kannattaa liian tiivistä rakentamista, vaikka sellainen kansanäänestyksen tulos olisi.
  2. Ehdottomasti kannatan Malmin kentän säilyttämistä enkä kannata Malmin kenttäalueelle rakentamista, se aiheuttaisi jättipäästöt. Helsingin muutenkaan ei pidä kasvaa eikä varsinkaan elintasopakolaisilla.
  3. Ehdottomasti kannatan Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön.

Esa Korkia-aho, 385:

Vastaan kaikkiin kolmeen kysymykseenne kyllä eli olen ehdottomasti Malmin lentokentän suojelun ja palauttamisen alkuperäiseen käyttöönsä. Olin jo edellisissä vaaleissa ehdolla ja silloinkin puhuin Malmin lentokentän puolesta. On täysin käsittämätöntä, että Helsingin kaupunki on kävellyt kaupunkilaisten mielipiteiden yli. Toiminta on ollut kuin mafialla konsanaan. Malmin lentokentän hyödyt ovat kiistattomat. Huoltovarmuuden takia kaupungilla on oltava lentokenttä. Kenttää voisi käyttää myös moneen tarkoitukseen, kuten sairaallennot, koulutus, yksityisten pienkoneiden kenttänä (mm. business lennot).

Unohtaa ei myöskään saa kentän historiallista arvoa. Kentän lähiluonto on myös tärkeä säilyttää. Kentän muuttaminen asuinkäyttöön on myös täysin idioottimainen ajatus. Se on kallis, maaperä ei ole asuntorakentamiselle sopiva jne. Olen henkilökohtaisesti todella vihainen miten kaupunki (nykyiset päättäjät) ovat pakkomielteisesti jyränneet asiansa läpi. Olen myös Malmin lentoaseman ystävät seuraaja Facebook sivuillanne. Älkää antako periksi.


Laura Korpinen, 386:

  1. Jos kuntalaisaloite ja äänestys koskisi Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, äänestäisin ehdottomasti sen puolesta. Äänestin kaupunginvaltuutettuna sen puolesta, että Malmin lentokentän ilmailukäytössä säilyttämisestä olisi järjestetty kansanäänestys (Helsingin kaupunginvaltuuston kokous 8.12.2021). Tein myös valtuutettuna oman aloitteen Malmin lentokentän kiitoradan avaamisesta ilmailukäyttöön.
  2. Olen mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä, jos minut valitaan jatkokaudelle valtuustoon.
  3. Kannatan täydestä sydämestäni Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, olenhan lentäjän tytär ja viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni kesät lentokentän laidalla.

Daniel Kukkonen, 387:

  1. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kuntalaisen pitää saada äänellään vaikuttaa kunnassa tapahtuviin hankkeisiin. Malmin lentokenttä on siviilikenttä ja sillä on paljolti merkitystä helsinkiläisten ilmailuharrastukselle.
  2. Mulla on hyvin positiivisia kokemuksia Malmin lentokentästä. Suomessa kävi kerran ilmalaiva ja pääsin katsomaan sitä ja samalla reissulla tehtiin siviililento Helsingin yllä, nautin näistä tapahtumista. Ehdottomasti, puollan Malmin lentokentän säilyttämistä, sillä on korvaamaton merkitys suomalaiselle ilmailulle.
  3. Ehdottomasti olen, Malmin lentokentän tapahtumat ovat vuosien aikana parantaneet Helsinkiläisten viihtyvyyttä, vaikka asiasta on esitetty monenlaisia näkemyksiä. Kaikesta huolimatta ymmärrän kentän arvon ja merkityksen kuntalaisille. Malmin lentokenttää ei saa kaavoittaa muuhun tarkoitukseen, ainoastaan ilmailuun ja ilmailusta kiinnostuneille ilmailuharrastajille.

Toni Kuusela, 389:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä

Niko Laitinen, 392:

  1. Kyllä kannattaisin.
  2. Kyllä olen.
  3. Kyllä olen. Malmin lentokenttä pitäisi palauttaa ilmailukäyttöön.

Harri Lehtimäki, 394:

  1. Kuntalaisäänestys kuntalaisille tärkeistä asioista pitää ottaa käyttöön. Toki kuntavaalit on se varsinainen äänestysfoorumi.
  2. Olen ollut kannattamassa Malmin säilytystä aikojen alusta saakka. Valitettavasti en ole päässyt vaikuttamaan asiaan valtuustossa.
  3. Malmi ehdottomasti takaisin lentokäyttöön, sillä lentoala kehittyy koko ajan ja mm. Malmilla koulutettiin lentäjiä niin siviili-, kuin viranomaiskäytönkin tarpeita ajatellen. Eikä sovi unohtaa kentän kulttuuriperintöarvojakaan.

Erkki Lyly, 401:

  1. Kyllä.
  2. Ehdottomasti. Olen ilmailuharrastaja itsekin.
  3. Ehdottomasti. Olen ilmailuharrastaja itsekin.

Teija Makkonen, 402:

  1. Kyllä, kannatin jo viimeksi, ja kannatan myös tulevaisuudessa. Kansalaisten osallistuminen päätöksentekoon on demokratian perusta, ja kuntalaisaloitteet ovat tärkeä väline tämän osallistumisen mahdollistamiseksi. Esimerkiksi Malmin lentokenttää koskeva kuntalaisaloite kansanäänestyksen järjestämisestä oli Suomen historian eniten kannatettu kuntalaisaloite, mutta valtuuston enemmistö hylkäsi sen ilman lakiin perustuvaa syytä. Päätöksen perustelu, jonka mukaan kansanäänestyksiä ei voida järjestää jo aiemmin tehdyistä päätöksistä, on kestämätön ja rajaa kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia kohtuuttomasti.
         Kaikki perussuomalaiset valtuutetut kannattivat Malmin lentokenttää koskevan kunnallisen kansanäänestyksen järjestämistä. Kansanäänestyksen järjestäminen olisi demokratian, perustuslain ja kuntalain hengen mukaista, eikä sen järjestäminen romuttaisi edustuksellista päätöksentekoa, vaan tukisi sitä. Kuntalaisaloitejärjestelmää tulee kunnioittaa, sillä sen kautta kaupunkilaiset voivat osallistua ja vaikuttaa kaupunkinsa kehitykseen.
  2. Kyllä. Malmin lentokenttä on kulttuurihistoriallisesti merkittävä ja arvokas alue, jonka säilyttämistä tukevat niin kansainväliset kulttuuriperintöjärjestöt kuin monet asiantuntijatkin. Neljä kansainvälistä kulttuuriperintöjärjestöä, mukaan lukien ICOMOS, ovat ilmaisseet huolensa kentän kohtalosta, nostaen sen yhdeksi uhanalaisimmista kulttuurikohteista. Lisäksi alueella on havaittu Suomen lainsäädännössä erityisesti suojeltavia sekä EU:n luontodirektiivissä tiukkaa suojelua edellyttäviä lajeja. Maaperän huonon kantavuuden vuoksi rakentaminen tulee aiheuttamaan massiivisia kustannuksia ja merkittäviä CO₂-päästöjä, mikä ei ole linjassa Helsingin ilmastotavoitteiden kanssa. Helsinki ei voi ajaa ilmastotavoitteita eteenpäin samalla, kun se hyväksyy näin ympäristölle haitallisen hankkeen.
  3. Kyllä, ehdottomasti. Malmin lentokenttä on pääkaupunkiseudun ainoa toimintakelpoinen kakkoskenttä, jolle ei ole löytynyt vaihtoehtoa. Sähköisen ilmailun liiketoimintapotentiaali on valtava, ja kentän säilyttäminen tukisi tätä kehitystä. Lisäksi enemmistö helsinkiläisistä kannattaa kentän säilyttämistä, ja yli 31 000 kuntalaista allekirjoitti kuntalaisaloitteen kansanäänestyksen järjestämiseksi asiasta. Helsingin valtuuston enemmistö kuitenkin hylkäsi tämän aloitteen ilman kunnollista perustetta, mikä on isku Helsingin lähidemokratialle. Malmin lentokenttä ei ole vain historiallinen paikka, vaan sillä voisi olla merkittävä rooli tulevaisuuden ilmailussa ja pääkaupunkiseudun liikenneinfrassa.

Teemu Makunen, 403:

  1. Kyllä kannatan. Viime valtuustokauden aikana asian sinetöinti hovioikeuden osalta, osoittaa osaltaan nykyisen valtuuston ”lähidemokratian” kunnioittavuuden kaupunkisuunnittelussa. Selkeä enemmistö helsinkiläisistä haluaa säilyttää Malmin lentokentän nykyisellään ja olen tätä tavoitetta valmis edistämään, mikäli tulen valituksi kaupunginvaltuustoon.
  2. Kyllä olen. Selkeä enemmistö helsinkiläisistä ajattelee myös näin, eikä alueelle ole järkevää rakentaa johtuen alueen maaperästä. Lisäksi Malmin lentokenttä on osa Helsingin historiaa ja huoltovarmuutta, jota tulee varjella.
  3. Kyllä. Aion kaikin käytettävissä olevin keinoin estää tuon järjettömän päätöksen, mikäli helsinkiläiset äänestävät minut valtuustoon.

Mika Merano, 404:

  1. Kannatan ideaa ja ylipäätään sitä, että demokratiaa viedään lähemmäs ihmisiä. Etenkin yksittäisissä asioissa tämä on tärkeä mittari siitä, millaisia päätöksiä valtuutettujen toivotaan tekevän.
  2. Vastustan asuinrakentamista, koska alue ei ole soveltuva asuinrakentamiselle. Koko ajatuskin asuinrakentamisesta on täysin irrallaan todellisuudesta.
  3. Kyllä olen. Lentokentillä on nykyisessä maailmantilanteessa myös turvallisuuspoliittinen ulottuvuus.

Pentti Mutanen, 407:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä: Helsingin tulisi säilyttää Suomen historiallinen Malmin lentoasema ja mahdollistaa lentokoulutus ja harrasteilmailun tulevaisuus sekä turvata ilmailualan yritysten toimintamahdollisuudet Helsingissä.

Niina Muurikka, 408:

  1. Kyllä kannattaisin. Tämä olisi todellista lähidemokratiaa, että kuntalaisia kuullaan tärkeässä asiassa.
  2. Kyllä. Olen jo vuosikaudet ollut sitä mieltä, että Malmin lentokentän pitää toimintoineen säilyä koskemattomana ja kulttuuriperintöä ja luontoa tulee suojella. Helsingissä ei tarvita enää lisää ahtaasti rakennettuja asuinalueita, ei pikaraitiovaunulinjoja eikä lähiluonnon tuhoamista, varsinkaan kulttuurihistoriallisesti merkittävän kohteen kustannuksella. Helsinki tarvitsee oman lentokentän, ja tässä tulee huomioida myös maailman tämänhetkinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen tilanne. Näen Malmin lentokentän kriittisenä infrana, joka tulee ehdottomasti säilyttää.
  3. Kyllä olen, ja Malmin lentokentän olisi kuulunut olla ilmailukäytössä koko ajan. 

Mikko Naakka, 412:

  1. Kannatan lähidemokratiaa, koska se parantaa kuntalaisten mahdollisuutta osallistua päätösten tekoon, sekä lisää yhteistyötä päättäjien kanssa.
  2. Olen mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kultuuriperintöä asuinrakentamiselta.
  3. Olen edelleen mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, kuten olin aiemmissa Malmi/kuntavaaleissa ja tietysti vaalien välissä.

Tarja Niemi, 414:

  1. Kyllä. Olisi todella tärkeätä kuunnella asukkaita. Tällä hetkellä asukkaita kuullaan, mutta ei kuunnella!
  2. Kyllä ehdottomasti. Malmin lentokenttä on sekä kulttuurihistoriallisesti arvokas alue että myös luonnoltaan monipuolinen ja tärkeä alue kaikille helsinkiläisille. Malmin lentokenttä on myös strategisesti tärkeä alue tässä maailman poliittisessa tilanteessa.
  3. Kyllä, minusta olisi viisasta, että Malmin lentokenttä olisi kokoajan ilmailukäytössä.

Ville Ohvo, 416:

  1. Ilman muuta kannatan ja jos minut valitaan tulen pitämään ääntä lähidemokratian puolesta tässä asiassa. Ja kannatan kansanvaltaa eli tuen äänestystä.
  2. Ehdottomasti olen. Tulen puolustamaan Malmin lentokentän aluetta viimeiseen asti.
  3. Ehdottomasti. Malmin lentokentän tarve on ilmeinen. Tulen puolustamaan Malmin lentokentän asiaa ja sen palauttamista ilmailukäyttöön.

Petri Pasanen, 421:

  1. Kyllä.
  2. Kyllä.
  3. Kyllä.

Mikko Paunio, 422:

  1. Kyllä voisin tällaisessa Malmin lentokenttäasiassa hyvinkin kannattaa.
  2. Kyllä.
  3. Kyllä.

Toni Paussu, 423:

  1. Meillä on kuntavaalit, joissa valitsemme kunnalliset päättäjät päättämään asioista valtuustoon. Pidän tätä riittävänä.
  2. Kyllä olen. Luontoarvoiltaan kentän alue on yksi pääkaupunkiseudun mittavin niittyalue. Haluan perhosille ja öttiäsille elinolot vehreällä niityllä. Kentän historiallista arvoa ei voi sivuuttaa, vain saadakseen lisää asuntoja.
  3. Kenttä takaisin lentokäyttöön. Ottamalla kentän takaisin käyttöön, lisäämme Helsingin monimuotoisuutta, elinvoimaa sekä houkuttelevuutta. Kentän palauttaminen lentokäyttöön palauttaa yritystoimintaa Helsinkiin ja luo työpaikkoja. Pienlentokoneet ovat suurissa määrin nelitahtimoottoreilla varustettuja, lentämisestä aiheutuva meteli on murto-osa aiemmasta, näköpiirissä myös siintävät sähkölentokoneet. Droneilla suoritettavat kuljetukset tarvitsevat myös paikan, mistä operoida. Parempaa paikkaa toimia, kuin Malmin lentoasema ei ole.
         Valtuustoaloitteen voin myös tehdä. Te äänestäjät teette Perussuomalaisesta puolueesta Helsingin suurimman, teidän äänillänne palautamme kentän lentokäyttöön. Kaupunginvaltuutettuna äänestän Malmin lentoaseman lentotoiminnan palauttamisen puolesta. Äänestäkää muutosta niin saatte sitä! 

Sari Pohja, 427:

  1. Kyllä. Olen allekirjoittanut itsekin kaksi Malmin lentokentän säilyttämistä koskevaa aloitetta ja mielestäni on demokratian halventamista ohittaa kuntalaisten selkeä mielipide päätöksiä tehdessä.
  2. Kyllä. Malmin lentokentän uhraaminen asuinrakentamiseen tuhoaa tärkeän osan Helsingin historiaa ja monen uhanalaisen lajin kodin.
  3. Kyllä. Malmin lentokenttä pitäisi palauttaa ilmailukäyttöön ja asian puolesta on jaksettava taistella loppuun asti.

Juha Pokki, 428:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä

Mika Raatikainen, 429:

  1. Kannatan ehdottomasti ja olen koko ajan kannattanut. Esimerkiksi Malmin lentoaseman asiassa kuntalaissaloite olisi ajanut loistavasti paikkaansa. Tulos olisi ollut selvä ja siksi valtuusto perääntyi neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä aikoinaan.
  2. Olen ollut koko ajan ja olen jatkossakin ilman muuta!
  3. Olen tottakai. Kuulun Malmin lentoaseman ystävät ry:n hallitukseen ja tulen tietysti jatkossakin tekemään kaikkeni Malmin lentoaseman säilyttämiseksi ja lentotoiminnan jatkamiseksi!!

Esa Raivio, 430:

  1. Henkilökohtaisesti kannatan lähidemokratiaa ja kuntalaisten mielipiteiden ja aloitteiden huomioimista päätöksenteossa, myös neuvoa-antavalla kansanäänestyksellä.
  2. Jos tulen valituksi, olen mukana suojelemassa Malmin lentokenttäaluetta rakentamiselta ja suojelemassa sen kulttuuriperintöä ja luontoarvoja.
  3. Jos tulen valituksi olen kannattamassa Malmin lentokenttäalueen palauttamista ilmailukäyttöön.

Janna Rantanen, 431:

  1. Kyllä.
  2. Kyllä. Malmin lentokentän maa vaatii erityisiä toimenpiteitä, jotta se edes kelpaa suunniteltuun rakentamiseen. Suomaa tarvitsee paalutusta. Helsingissä on kyllä tilaa rakentaa muualle kuin Malmin lentokentän alueelle, jolla on myös merkittäviä luontoarvoja.
  3. Kyllä. Malmin lentokentän palauttaminen ilmailukäyttöön on tässä geopoliittisessa tilanteessa ja turvallisuustilanteessa välttämätöntä.

Kimmo Rantanen, 432:

  1. Kyllä. Demokratian yksi kulmakivi on, että kansalaisilla kuuluu olla mahdollisuus saada haluamansa asiat äänestykseen. Kansanäänestyksen estäminen ei ole demokratiaa lainkaan.
  2. Kyllä. Helsinkiläisten ja suomalaisten selvä enemmistö on aina kannattanut Malmin lentokentän säilyttämistä ilmailukäytössä. Demokratiassa päätösten tulee perustua kansalaisten enemmistön tahtoon.
  3. Kyllä. Malmin lentokenttä tulee palauttaa ilmailukäyttöön, koska Suomen ilmailu tarvitsee välttämättä Helsinki-Malmi City Airportin. Tulee katsoa mallia maailmalta.

Mari Rantanen, 433:

Vastaukset edelleen kyllä kaikkiin esittämiinne kysymyksiin.


Sanna Sadeluoto, 441:

  1. Ehdottomasti kyllä. Lakimiehenä arvostan lähidemokratiaa. Tämä on oikea, järkevä tapa toimia aktiivisesti yhteiskunnassa.
  2. Ehdottomasti kyllä. Malmin lentokentällä on arvokas kulttuurihistoriallinen tehtävä pitkässä suomalaisessa ilmailuhistorian ketjussa. Kaikki arvot: luonto, liikenne ja kulttuuriperintö ovat tärkeitä. Rakentaa voi järkevästi moneen muuhunkin paikkaan. Tämän lisäksi Helsingissä ei ole tosiasiallista asuntopulaa. Monet kiinteistöt ovat tyhjillään. Myymättä tai vuokraamatta.
  3. Ehdottomasti kyllä. Malmin lentokentän ainut järkevä käyttö on käyttö ilmailussa. Olemme tämän velkaa myös tuleville sukupolville Suomessa. Vastaus on ehdoton kyllä.

Seppo Samppala, 446:

  1. Kyllä ehdottomasti!
  2. Malmin lentokenttä tulee säilyttää jo pelkästään sen historian vuoksi. Tämän lisäksi on huomioitava luontoarvot ja mahdolliset uhanalaiset lajit, kauniista niitystä puhumattakaan.
  3. Luonnollisesti. Olen puhunut Malmin kentän säilyttämisen puolesta jo vuosia!

Lauri Sorainen, 450:

Kaikkiin kolmeen kysymykseen vastaan KYLLÄ. Nummelan kenttä liian kaukana kaikesta eikä siellä ole kunnollista päärakennusta eikä halleja. Säilytettävä pienempänäkin.


Marika Sorja, 451:

  1. Kyllä. En valtuutettuna istuisi asemassa itseäni varten vaan edustaen kaupunkilaisia, ketkä minua ovat äänestäneet asemaan.
  2. Kyllä, ehdottomasti ja edelleen. Olen kaikissa (joissa ehdokkaana olen ollut) vaaleissa ollut ja tulen jatkossakin olemaan. Blogissani hakusanalla Malmin lentokenttä löytyy vuosien aikana useampi maininta: https://marikasorja.wordpress.com/tag/malmin-lentokentta/
  3. Kyllä!

Tuomas Uutela, 461:

  1. Kyllä. Kuntalaisten ääntä pitää kuulla aidosti, ei vain muodollisesti. Jos suuri joukko kaupunkilaisia kokee jonkin asian tärkeäksi ja nostaa sen esiin aloitteen kautta, voi olla perusteltua järjestää neuvoa-antava kansanäänestys. Lähidemokratia lisää luottamusta päätöksentekoon ja tuo mukaan näkökulmia, joita ei aina huomata virkamiesvalmistelussa. Valtuutettujen tehtävä ei ole sulkea ovia kansalaisten osallistumiselta, vaan mahdollistaa sitä.
  2. Kyllä. Malmin alueella on merkittäviä luontoarvoja, valmiiksi olemassa olevaa liikenneinfrastruktuuria (kuten lentoasema) sekä ainutlaatuinen kulttuurihistoriallinen kokonaisuus, jota ei pidä hävittää hetken mielijohteesta. Kaupunkia voi kehittää viisaasti myös niin, että arvokkaat alueet säilyvät tuleville sukupolville. Kaavoituksen tulee olla tasapainoista, eikä vanhaa pidä purkaa vain siksi, että se on vanhaa – päinvastoin, kulttuuriperinnön säilyttäminen tuo kaupungille arvoa ja auttaa oman identiteetin rakentamisessa.
  3. Kyllä. Ilmailu ei ole pelkkä harrastus – se on osa ihmisten välistä vuorovaikutusta, huoltovarmuutta ja teknistä osaamista, jota yhteiskunta tarvitsee. Malmin lentokenttä voisi edelleen palvella tärkeässä roolissa, ja sen palauttaminen ilmailukäyttöön olisi vastuullinen päätös pitkällä aikavälillä. Ilmailutoiminta ja asuminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita, jos asioita suunnitellaan järkevästi. Malmin lentokentän lähellä olevat pienteollisuusalueet voivat myös hyötyä lentokentästä. Toimivaa infrastruktuuria ei tule purkaa ilman kestävää vaihtoehtoa.

Johanna Valkeavirta, 464:

  1. Kyllä kannatan ja Malmin lentokentän alueesta tulisi tehdä kansanäänestys. Toki äänestystulos ei sido valtuutettuja, mutta ainakin kuntalaisten mielipide asiasta tulisi julki ja voisi sitä kautta edistää asiaa.
  2. Ehdottomasti olen. Jo viime kuntavaaleissa vastustin Malmin lentokentän alueen rakentamista.
  3. Kyllä. Mielestäni Etelä-Suomessa tulisi olla varalentoasema ja samalla sitä voisi hyödyntää harrastekäytössä. Lisäksi helikopterit, puolustusvoimat ja esim Nato voisi hyödyntää lentokenttää.

Kimmo Veijalainen, 466:

  1. Kyllä. Oletuksena ja periaatteessa olen moisia vastaan, mutta selvästikin liian suurelle osalle valtuustosta jokin muu kuin kaupunkilaisten asia on tärkein.
  2. Minua kiinnostaa lähinnä se, ettei aluetta täytetä matuhautomoilla eli vuokra-asunnoilla, ja että sen sotahistoriallinen arvo ja ilmailukäyttö säilyvät/palautuvat.
  3. Koetan parhaani, vaikka pahalta näyttää.

Ville Wideman, 469:

  1. Kyllä. On ensisijaisen tärkeää löytää enemmistö Malmin lentokentän puolesta olevista. Pelkillä yksittäisillä ehdokkailla asiaa ei ole mahdollista muuttaa. Mikään äänimäärä yhden ehdokkaan taakse ei takaa mahdollisuutta muutokselle ja pahimmillaan äänet menevät kenttää vastustavien puoluetovereiden hyväksi! Aiemmissa kyselyissä enemmistö oli Malmin kentän suojelun kannalla, mutta äänestämiskäyttäytyminen ei tukenut tätä kantaa.
  2. Kyllä. Olen ollut Malmin kentän säilyttämisen kannalla mielenosoituksissa, aiemmissa kuntavaaleissa ja tiedän sen arvon erityisesti lentäjän näkökulmasta, muitakaan näkökulmia unohtamatta. Olen myös tuonut asiaa esille muiden puolueen ehdokkaiden kantoja kyseenalaistaen. Itseasiassa puolue, PS valikoitui siksi että on ainoa puolue joka on sitoutunut Malmin kentän säilyttämiseen ja tämä sai asettumaan aiemmissa vaaleissa ehdolle.
  3. Kyllä. Mutta yksin tehtävä on mahdoton. Nyt tarvittaisiin Malmi-vaalit vihdoin! Tämä ei ole yksittäisen ehdokkaan tai edes eri puolueiden Malmin puolella olevien ehdokkaiden käsissä. Vaalijärjestelmä kun toimiin niin, että ei valittujen äänet menevät puoleen hyväksi ja silloin puolueen kanta on ehdottoman tärkeää. Vain äänestämällä puoluetta joka on täysin Malmin lentokentän puolella voidaan varmistaa haluttu lopputulos.