
Muiden puolueiden ehdokkaiden vastaukset
Tälle sivulle on koottu Suomen Keskustan Helsingin vaalipiirin kuntavaaliehdokkaiden vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1) Kannattaisitko valtuutettuna lähidemokratiaa eli kannatusmäärältään lain vaatimukset täyttävää kuntalaisaloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä yksittäisessä, kaupunkilaisten tärkeäksi kokemassa asiassa?
2) Oletko mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta, jos sinut valitaan valtuustoon?
3) Oletko mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, jos sinut valitaan valtuustoon?
Vastaamatta jättäminen on myös omanlaisensa kannanotto, joka estää äänestäjää saamasta kaipaamaansa tietoa. Edellisissä kuntavaaleissa vuonna 2021 tämä johti osaltaan valtuustokokoonpanoon, jonka enemmistö käänsi selkänsä lähidemokratialle. Istuvien valtuutettujen kanta Malmin asiaan selviää tuolloin kansanäänestystä vaatineen kuntalaisaloitteen äänestyskartasta. Jos ehdokas ei ole kuntavaaleissa 2025 vastannut kyselyyn, hänen kantansa saattaa selvitä myös aiemman toiminnan perusteella hakulomakkeellamme malmiairport.fi/haku ”etunimi sukunimi” tai nettihaulla ”etunimi sukunimi Malmin lentokenttä”.
Ehdokkaiden vastaukset (Suomen Keskusta)
Risto Airikkala, 472:
- Kyllä
- Kyllä
- Kyllä
Outi Alanen, 474:
Olen puolustanut Malmin lentokenttää tuhoamiselta vuodesta 2017, kun pääsin varavaltuutetuksi ja olin tuore kasvo politiikassa.
Osallistuin Jussi Laineen järjestämään kaavakävelyyn Malmin lentokentällä 7.10.2019, ja järjestimme koronan jälkimainingeissa omakustanteisesti paneelin Jussi Laineen kanssa Tapanilan VPK:lla. Paneeliin osallistui valtuutettuja ja luontoasiantuntijoita ja tapahtuma striimattiin. Etenkin kaavakävely 7.10.2019 antoi minulle järisyttävää tietoa, mitä tälle harvinaiselle niitylle eläimistöineen tapahtuisi, jos rakentaminen/paalutus aloitettaisiin 25 000 asukkaan asuntojen rakentamiseksi.
Malmin lentokenttä on myös alueen väestölle tärkeä virkistys/ulkoilualue. Rakentaminen saisi aikaan suunnatonta tuhoa myös Longinojan taimenten suhteen, jotka saatu lisääntymään luonnollisesti muistaakseni 2020 alkaen. Lentokentän lentotoiminta pitäisi yllä luonnollista diversiteettiä kasvillisuuden suhteen myönteisessä mielessä.
Tommi Anttalainen, 476:
- Kyllä. Neuvoa-antavat kansanäänestykset antaisivat myös valtuutetuille tietoa kansalaisten tahtotilasta. Tämä lisäisi myös asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksia asioihin.
- Kyllä. Kaupungin päätös muuttaa tärkeä alue asuinalueeksi on käsittämätön.
- Kyllä. Teen asian eteen kaikkeni, jotta onneton tilanne saataisiin korjattua ja vietyä oikeaan suuntaan.
Tiina Halttunen, 480:
- Kyllä kannatan.
- Kyllä olen.
- Kyllä.
Tiina Harpf, 481 (sit.):
- Ilman muuta, eli kyllä.
- Kyllä
- Kyllä
Sami Helle, 484:
Kyllä.
Noora Juvonen, 491:
- Kyllä. Kannustan myös kaupunkilaisia toimimaan muulla tavoin aktiivisesti kaupungin virkamiesten ja päättäjien suuntaan esimerkiksi keräämällä adressin tai antamalla palautetta. Helsingin päätöksenteossa pitäisi paremmin kuulla paikallisia asiakkaita. Myös erilaiset kuulemis- ja keskustelutilaisuudet ovat tärkeitä ja niille pitää antaa painoarvoa.
- Kyllä. Helsingin Keskusta on pitkään puolustanut Malmin luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä. Emme ymmärrä päätöksiä asuntorakentamisesta, emmekä pidä niitä järkevinä.
- Kyllä. Maailma on myös muuttunut ja kentän ilmailukäytölle voisi olla nyt aiempaa perustellumpaa.
Kai Kaartinen, 494:
Olen aina ollut Malmin lentokentän suojelija.
Anna Karhumaa, 495:
- Kyllä kannattaisin.
- Kyllä!
- Kyllä.
Satu Ketonen, 499:
Kannatan lähidemokratiaa ja kannatan Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön.
Juha Krapinoja, 502 (sit.):
- Kannattaisin valituksi tultuani ehdottomasti kansanäänestystä. Lähidemokratian toteutumisen parantaminen on keskeisin asia ja pääsyy kuntavaaliehdokkaaksi ryhtymiselleni. Asukkaiden vaatimaa, lain määrittelemän kannatuksen kerännyttä kansanäänestystä ei tulisi jättää pitämättä kuin vain yksiselitteisen pakottavista juridisista syistä.
- Valituksi tultuani pyrin kunnioittamaan asukkaiden enemmistön selkeän enemmistön tahtoa ja tekemään voitavani Malmin lentokentän moninaisten arvojen suojelemiseksi.
- Ilmailukäytön jatkuminen on alueen käytölle järkevin, ympäristöystävällisin, taloudellisin ja kestävin ratkaisu ja sillä on takanaan vahva asukkaiden ja eri alojen asiantuntijoiden tuki. Tulen siksi tukemaan Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön aina kun siihen tarjoutuu mahdollisuus.
Eeva Kärkkäinen, 504:
- Kyllä. Kannatan lähidemokratian lisäämistä. Minusta asukkaiden äänen pitää kuulua vahvemmin päätöksenteossa.
- Kyllä, keskusta on kannattanut kaikissa vaiheissa yhtenäisesti ja johdonmukaisesti Malmin lentokentän säilyttämistä sekä alueen luonto- ja kulttuuriarvojen vaalimista.
- Jos asiaan on edelleen mahdollista valtuustossa vaikuttaa niin kyllä. Valitettavasti tämä prosessi on kuitenkin edennyt jo varsin pitkälle sekä valtuuston että oikeusasteiden osalta ilman, olisimme saaneet linjaa käännettyä. Olen avoin käymään keskusteluja siitä, miten voimme mahdollisesti vielä yhdessä asiaan vaikuttaa.
Virva Lehto, 512:
- Lähidemokratia on tärkeä osa toimivaa ja oikeudenmukaista päätöksentekoa. Jos kuntalaisaloite täyttää lain vaatimukset ja kun asia on selvästi kaupunkilaisille merkityksellinen, neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestäminen on perusteltua. Se vahvistaa kuntalaisten luottamusta päätöksentekoon ja tuo esiin monipuolisempia näkökulmia.
- Malmin lentokenttä on arvokas kulttuuriperintökohde ja tärkeä lähiluontoalue, jonka rakentaminen heikentäisi sekä alueen luontoarvoja että kulttuurista identiteettiä. Olen johdonmukaisesti puolustanut Malmin lentokenttää, lähiluontoa ja viheralueita Helsingissä – niitä ei voi palauttaa, kun ne kerran rakennetaan. Lisäksi liikenneinfran ja historian kunnioittaminen on osa elävää ja kestävää kaupunkisuunnittelua.
- Jos ilmailukäytön palauttaminen on realistisesti toteutettavissa ja se voi tapahtua alueen luontoarvoja, infraa ja kulttuuriperintöä kunnioittaen, olen valmis edistämään sitä. Malmin lentokentän ilmailukäyttö on osa Helsingin ja Suomen ilmailuhistoriaa, ja sen palauttamisen mahdollisuuksia on perusteltua tarkastella.
Jarmo Myllymäki, 519:
- Olen ollut mukana toteuttamassa neuvoa-antavia kansanäänestyksiä, esim. kuntaliitostapauksissa ja se on toimiva asia isoissa asioissa eli kannatan merkittävissä asioissa. Toinen ajatus on, että kokeiltaisiin jossain ns. Sveitsin mallia, jossa monesta asiasta pidetään äänestyksiä. Mielenkiinnolla odottaisin tuloksia.
- Malmin lentoasemarakennus on kaunis ja sille pitää jatkossakin löytyä käyttöä. Myös historiallinen näkökulma on tärkeä eli käyttäisin ilmailuun liittyvissä asioissa tätä rakennusta ja muuta infraa alueella. Pelastuslaitoksen toiminta alueella on tärkeää alueen asukkaiden turvallisuuden kannalta, myös vanhan kenttäalueen ympäröivä virkistysalue lenkkimaastoineen on oman kokemuksen mukaan hyvin toimiva eli nämä pitää jatkossakin alueelta löytyä.
- Minun periaatteeni poliitikassa on aina ollut realismi eli onko asia enää mahdollinen. Päätökset ovat tehty alueen muuhun käyttöön eli ollaanko asiassa myöhässä? Lisäksi onko asumien alueella mahdollista kuitenkaan, käyttö on ollut vuosikymmeniä jotain ihan muuta ja myös asumisturvallisuuteen, kuten maaperän kuntoon liittyvät asiat pitää olla varmistettu niin, ettei jälkiseuraamuksia voi olla missään olosuhteessa. Rohkenen myös epäillä Finavian mahdollisuuksia lentoliikenteen aloittamiseen alueella. Tällä haluan sanoa, että on väärin luvata mitään sellaista, joka ei ole mahdollista kuitenkaan.
Anna Mäkituomas, 520:
- Kyllä.
- Kyllä. On käsittämätöntä, että Helsinkiä halutaan niin aggressiivisesti kasvattaa, että ollaan valmiita uhraamaan kulttuurisesti merkittävä ja mielenkiintoinen lentokenttä ja alueen harvinaiset luontotyypit. Samalla tuhotaan myös Helsingin mahdollisuus strategisesti valmistautua ilmailun vihertymiseen ja erityisesti kotimaan, Ruotsin ja Baltian lentoliikenteen vilkastumiseen sen myötä. Tilalle saadaan erittäin riskialtis rakennusprojekti, joka vaatii käsittämättömiä määriä työtä ja resursseja ja joka on jo itsessään ”ympäristörikos” maansiirtoineen ja paalutuksineen.
- Kyllä. Haluan samalla kehittää pitkäjänteisesti kentän edellytyksiä toimia pääkaupunkiseudun sähköisen lentämisen tai muun ilmastoystävällisen lentoteknologian tukikohtana.
Laura Oksala, 523:
- Kyllä
- Kyllä
- Kyllä
Terhi Peltokorpi, 526:
- Kannatan lähtökohtaisesti. Toki aina on arvioitava, onko asia sellainen, että siitä on mahdollista järjestää neuvoa-antava kansanäänestys. Asiasta tulee voida muotoilla selkeä kysymys, johon on esitettävissä eri vastausvaihtoehdot, joista voidaan äänestää. Malmin lentokentän säilyttämisestä ilmailukäytössä olisi pitänyt järjestää neuvoa-antava kansanäänestys. Kannatin kaupunginvaltuustossa 8.12.2021 kansanäänestyksen järjestämistä, mutta valitettavasti enemmistö valtuutetuista vastusti kansanäänestystä (äänet 53-29, 3 tyhjää).
- Olen ollut Helsingin kaupunginvaltuustossa kohta 25 vuotta ja olen kannattanut koko ajan Malmin lentokentän säilyttämistä ilmailukäytössä. Puolustan myös jatkossa alueen kulttuurihistoriallisia ja luontoarvoja.
- Kyllä. Olen tähän asti pyrkinyt edistämään sitä, että Helsingissä säilyisi elävä, ilmailukäytössä oleva lentokenttä.
Mikael Regnell, 530:
Kyllä kaikkiin, kannatan lähidemokratiaa, kansanvaltaa ja Malmin lentoaseman kulttuuriympäristön säilyttämistä ja uudelleen käyttöönottoa.
Antti Siika-aho, 534:
- Koen, että neuvoa antavat kansanäänestykset ovat aina viimeinen keino ratkaista yhteisiä asioita. Luotan siihen, että kuntalaisten valitsemat päättäjät osaavat toimia yleisen edun nimissä. Mutta kuten Malmin kentänkin tapaus osoittaa, niin ei aina ole. Siksi neuvoa antaville kansanäänestyksille on myös tarvetta.
- Me Keskustassa olemme puolustaneet Malmia johdonmukaisesti. Niin toimimme myös jatkossa ja sitoudun puolustamaan Malmia myös itse. On ollut ilo tehdä yhteistyötä Malmin ystävien kanssa.
- Vierailin Malmin kentällä joitain vuosia sitten ja vakuutuin tuolloin, että Malmin ilmailukäyttö on perusteltua. Sitoudun edistämään ilmailukäyttöä myös tulevaisuudessa.
Miina-Maija Simonen, 536:
- Kyllä. En kuitenkaan kannata tällaisen laajaa yleistymistä, mutta joissakin yksittäisissä asioissa (kuten Malmin lentokenttä) näen tämän kannatettavana.
- Kyllä.
- Mikäli Malmin lentokenttä saadaan säilymään, olisi se hyvä saada takaisin täyteen käyttöönsä, joten kyllä.
Elias Vartio, 545 (sit.):
- Mielestäni luottamustehtäviin valittujen henkilöiden on kannettava vastuu, mutta kannatan lämpimästi kansalaisten ja lähiympäristön osallistamista eri tavoin. Tärkeissä kysymyksissä myös neuvoa antavat kansanäänestykset voisivat olla yksi hyvä työkalu muiden joukossa. Käytännön toteutus myös edellyttäisi pohdintaa.
- Kyllä, arvostan suuresti Malmin lentokentän kulttuuriperintöä ja mielelläni näkisin toiminnan ja luonnon palautuvan, vaikka pahoin pelkään että kehitystä on enää vaikea muuttaa.
Haluan toki mahdollisuuksieni mukaan Malmin lentokentän perintöä ja luontoa suojata (ml. liikenneinfraa). Mikäli kenttä palaisi liikennekäyttöön, näkisin että sähkölentokoneilla voisi olla hyvä markkinarako tulevaisuudessa. - Tämä ei olisi kärkikysymykseni, mutta olen pro Malmin lentokenttä ja toivoisin, että vastaisuudessa kaupunki kuuntelisi paremmin yrittäjiä, alueen toimijoita ja muita sidosryhmiä ratkaisuja tehdessä.
Päivi Väänänen, 549:
- Kannatan lähidemokratiaa ja kuntalaisaloite on yksi lisäkeino sen lisäämiseksi. Kun asia on kaupunkilaisille merkityksellinen, se ansaitsee laajan ja perusteellisen käsittelyn. Tosin olisi hyvä, että kaupunkilaiset äänestäisivät jo kuntavaaleissa sankoin joukoin. Nämä vaalit ovat kuitenkin jo yksi parhaimmista demokratian muodoista. Vaikka kansanäänestys voi koskea yksittäistä asiaa, kuntavaaleissa valitut valtuutetut tekevät päätöksiä koko valtuustokauden ajan. Äänestämällä kuntalaiset vaikuttavat pitkäjänteisesti kunnan kehitykseen. On tärkeää valita päättäjiksi henkilöitä, jotka edustavat kuntalaisten arvoja ja tavoitteita.
- Kyllä, Helsinki tarvitsee asuntoja, mutta rakentamisen ei pitäisi tapahtua luontoarvojen ja kulttuuriperinnön kustannuksella. Malmin lentokenttä on yksi maailman parhaiten säilyneistä 1930-luvun funktionalistisista lentoasemista ja sillä on merkittävä kulttuurihistoriallinen arvo. Lisäksi lentokenttäalue on muodostunut ainutlaatuiseksi luontokeitaaksi, jossa esiintyy harvinaisia ja uhanalaisia lajeja. Laajat niityt ja kosteikot tarjoavat elinympäristön monille linnuille, perhosille ja muille eliöille, joita ei kaupungissa muualla juuri esiinny.
- Kyllä, lentoteknologian kehittyessä Malmi voisi olla keskus sähköilmailulle ja muille päästöttömille lentoratkaisuille. Malmin kenttä on ollut historiallisesti tärkeä huoltovarmuuden ja viranomaiskäytön kannalta. Se on palvellut poliisia, pelastushelikoptereita ja muita kriisitilanteiden ilmailutarpeita. Lentokentän palauttaminen loisi varayhteyden pääkaupunkiseudun ilmailuun, mikä olisi erityisen tärkeää mahdollisissa poikkeusoloissa.
Jenna Wahlstén, 550:
- Lähidemokratia ja kuntalaisten osallistaminen päätöksentekoon ovat tärkeitä periaatteita. Kaupunkilaisilla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa merkittäviin ratkaisuihin, ja neuvoa-antava kansanäänestys on yksi keino tuoda asukkaiden ääni paremmin kuuluviin. Tämä tukee myös yhteisöllisyyttä ja vahvistaa luottamusta päätöksentekoon.
- Malmin lentokenttä on arvokas sekä kulttuurihistoriallisesti että luontoarvoiltaan. Kannatan ratkaisua, jossa kaupunkisuunnittelussa otetaan huomioon sekä ympäristönsuojelu että kaupunkilaisten tarpeet. Päätöksenteon tulee perustua huolelliseen selvitykseen ja laajaan vuoropuheluun asukkaiden kanssa.
- Haluan olla edistämässä Malmin alueen kehittämisestä huomioiden kokonaisuuden – niin liikenne, asuminen kuin luonnon ja kulttuurihistorian suojelu. Ilmailutoiminnan jatko voi olla yksi vaihtoehto, mutta sen toteuttamiskelpoisuus ja kaupunkilaisten laajempi etu on arvioitava huolella. Olen valmis keskustelemaan erilaisista ratkaisuista, jotka palvelevat parhaiten koko Helsingin kehitystä.