
Muiden puolueiden ehdokkaiden vastaukset
Tälle sivulle on koottu SDP:n Helsingin vaalipiirin kuntavaaliehdokkaiden vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1) Kannattaisitko valtuutettuna lähidemokratiaa eli kannatusmäärältään lain vaatimukset täyttävää kuntalaisaloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä yksittäisessä, kaupunkilaisten tärkeäksi kokemassa asiassa?
2) Oletko mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta, jos sinut valitaan valtuustoon?
3) Oletko mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, jos sinut valitaan valtuustoon?
Vastaamatta jättäminen on myös omanlaisensa kannanotto, joka estää äänestäjää saamasta kaipaamaansa tietoa. Edellisissä kuntavaaleissa vuonna 2021 tämä johti osaltaan valtuustokokoonpanoon, jonka enemmistö käänsi selkänsä lähidemokratialle. Istuvien valtuutettujen kanta Malmin asiaan selviää tuolloin kansanäänestystä vaatineen kuntalaisaloitteen äänestyskartasta. Jos ehdokas ei ole kuntavaaleissa 2025 vastannut kyselyyn, hänen kantansa saattaa selvitä myös aiemman toiminnan perusteella hakulomakkeellamme malmiairport.fi/haku ”etunimi sukunimi” tai nettihaulla ”etunimi sukunimi Malmin lentokenttä”.
Ehdokkaiden vastaukset (Suomen Sosialidemokraattinen Puolue)
Hilkka Ahde, 827:
- Kannatan pääsääntöisesti edustuksellista demokratiaa, mutta minusta tällaisissa voimakkaasti kuntalaisia jakavissa asioissa voisi harkita neuvoa-antavia kansanäänestyksiä silloin, kun ne tukevat avointa päätöksentekoa ja täydentävät edustuksellista demokratiaa. Kannatan lämpimästi kansalaisten osallistumismahdollisuuksien ja lähidemokratian vahvistamista. Olen kuitenkin varovainen siinä, ettei kansanäänestysten järjestäminen johda vastuunkannon väistelyyn tai populistiseen politiikkaan.
- Voisiko olla mahdollista löytää ratkaisu, jossa sekä Malmin lentokenttä säilytetään että asuntorakentamisen tarpeisiin vastataan, sillä Helsinkiin muuttaa arviolta 10000 asukasta vuosittain? Tarvitaan kohtuuhintaisia asuntoja, jotta pääkaupunkiin saadaan kovasti kaivattua työvoimaa esimerkiksi varhaiskasvatukseen ja vanhustenhoitoon. Esimerkiksi hybridimalli, jossa osa alueesta säilyy ilmailukäytössä ja osa käytetään asuntorakentamiseen, voisi olla harkinnan arvoinen. On myös huomioitava, että Malmin lentokentän alueen maaperä on ongelmallista, mikä tekee rakentamisesta teknisesti haastavaa ja kallista. Tämä saattaa johtaa korkeisiin kustannuksiin ja merkittäviin hiilidioksidipäästöihin, mikä ei ole linjassa kaupungin ilmastotavoitteiden kanssa, eikä takaa kohtuuhintaisia asuntoja. On syytä pohtia, voisiko asunto- ja täydennysrakentamista toteuttaa muilla alueilla, joissa se olisi taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävämpää. Malmin lentokentän alueella on havaittu merkittäviä luontoarvoja, kuten liito-oravien elinympäristöjä. Alueen säilyttäminen tarjoaisi kaupunkilaisille arvokasta virkistysaluetta ja tukisi luonnon monimuotoisuutta.
- Olen määrätietoisesti vastustanut Malmin lentokentän lakkauttamista jo vuodesta 2003. Pelkään kuitenkin pahoin, että juna… ei kun lentokone meni jo. Minun on vaikea uskoa, että lentokentän palauttaminen ilmailukäyttöön on enää mahdollista. Mutta jos tällainen varteenotattava ja vakava ehdotus tulee aidosti valtuuston käsittelyyn, en peräänny aiemmasta kannastani. Tällainen varteenotettava esitys voisi tulla esimerkiksi sähköisen lentoliikenteen nopean kehityksen myötä vaihtoehtona kotimaan liikenteelle kun huomataan, että kentälle on aito tarve Helsingissä. Lisäksi mielestäni harrastelentäjät tarvitsevat ja ansaitsevat kentän, eikä vaihtoehtoista sijoituspaikkaa pääkaupunkiseudulta ole lupauksista huolimatta esitetty. Eli vastaus on kyllä.
Nita Austero, 834:
- Kyllä. Pidän tärkeänä kansalaisten osallistumismahdollisuuksien ja lähidemokratian vahvistamista.
- Kyllä. Pidän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä erittäin tärkeänä ja näen, että meidän tulee kaupungissa edistää ja toteuttaa sellaista asuntorakentamista, jolla suojelemme ja varjelemme näitä tärkeitä arvoja.
- Kyllä. Alueen soveltuvuus rakennusmaaksi on erittäin huono, sillä lentokentän maaperä on pehmeää savea. Tämä tarkoittaa, että rakennukset täytyy paaluttaa ja paalutukseen tarvittavan sementin valmistus aiheuttaa massiiviset hiilidioksidipäästöt. Lisäksi alueella on monia suojeltuja eläin- ja luontolajeja, jotka menetettäisiin rakentamisen seurauksena. Myös nykyisen turvallisuuspoliittisen tilanteen kannalta kentän säilyttäminen on tärkeää.
Arzu Caydam-Lehtonen, 837:
Olen ehdolla jälleen kuntavaaleissa 2025 SDP Helsingin jäsenenä. Olen allekirjoittanut lentokentän säilyttämisen puolesta kaikki aloitteet mitä on tehty 2010-luvulta alkaen. Asumme Puistolassa.
Pienlentokoneiden laskeutumissuunta Malmin lentokentälle oli paritaloyhtiömme yltä. Muistan sen ajan, kun laskuvarjohyppääjien lentokone meni talomme yltä ja seurasimme kotipihalta heidän hyppäämistä lentokoneesta.
Kaksi serkkuani ovat saaneet ensimmäiset lento-opetuksensa Malmin lentokentällä, siitä jatkaneet opintoja ja nyt ovat töissä sini-valkosiivisessä lentoyhtiössä.
Edellisessä kuntavaaleissa ehdokastiimissäni tehtiin tämä video lentokentän historiasta ja tulevaisuudessa käyttömahdollisuudesta (video on vuoden 2021 kuntavaaleista, joten ehdokasnumero EI OLE kevään 2025) https://www.facebook.com/share/r/15ecZ4NK7t/
Riikka Dahlman, 841:
- Kyllä. Olen valmis kannattamaan neuvoa-antavaa kansalaisäänestystä tästä merkittävästä Helsinkiä koskevasta kysymyksestä.
- Kyllä. Haluan suojella Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä. Huoltovarmuuden vuoksi, olisi hyvä, että Malmin lentokenttä laskettaisiin osaksi tällaista. Malmin lentokentän alueen maaperä on ongelmallista, joka tekee rakentamisesta haastavaa ja kallista. Jos ei ole tehty, tulisi tehdä riittävästi tutkimuksia, että maaperä on sellaista, joka ei vuosikymmenten aikana sairastuta ihmisiä, koska maaperässä on varmasti raskasmetalleja vuosikymmenten lentokenttä toiminnan myötä. Alue on ollut myös mahtava kulttuuriympäristö konserteille ja vaikka rockabilly autojen kokoontumisessa. ALue on mahtava virkistysalue koillis-helsingissä ja on arvokas lähiiluonto alueen asukkaille.
- Jos tällainen varteenotettava ehdotus tulee aidosti valtuuston käsittelyyn, olen valmis kannattamaan ajatusta.
Sari Helin, 853:
Olen noussut elämäni ensimmäisen kerran lentokoneen kyytiin Malmin kentällä. Hetki oli ikimuistoinen ja sen jälkeen on tullut oltua jos minkälaisen koneen kyydissä.
Olen sitä mieltä, että meidän pitää jättää kaupunkiin hengitystilaa ja näen Malmin kentän juuri sellaisessa roolissa. Lentokenttä on tärkeä osa Helsingin kulttuuriperintöä ja sillä olisi edelleen käyttöä yleisilmailun, koulutuksen ja harrastustoiminnan kannalta.
Anita Hellman, 854:
- Kannatan, huolella valmisteltu malli tähän tarvitaan.
- Olen valmis luonnon ja kulttuuriperinnön suojelemiseen. Rakentaminen tulisi tehdä maltilla, suojellen tärkeät niityt ja luontokohteet ja alueen omaleimaisuutta suojellen. Nykyistä mallia huomattavasti maltillisemmin asuntorakentamista, eikä tolkuttoman korkeita rakennuksia.
- En kannata lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön.
Erkki Helo, 855:
- Kyllä
- Kyllä
- Kyllä
Jonne Juntura, 864:
- En
- En
- En
Olli-Pekka Koljonen, 877:
- Kyllä olen valmis kannattamaan neuvoa-antavaa kunnallista kansanäänestystä merkittävästä Helsinkiä koskevasta kysymyksestä.
- Olen mukana suojelemassa Malmin kentän luontoa ja kulttuuria, mutta siten, että se yhteensovitetaan asuinrakentamisen kanssa.
- En. Malmin kenttä tulee kaavoittaa asumiseen ja virkistyskäyttöön.
Kim Lehto, 888:
- Pääsääntöisesti kyllä. Helsingissä on niin runsaasti ihmisiä, että lain vaatimuksen täyttääkseen tulisi olla jo niin laaja vaatijien ryhmä, että asia tulisi ilman muuta käsitellä. Joissain tapauksissa oikeus voi kuitenkin kääntyä itseään vastaan, jos se on esitetty laajalle yleisölle puutteellisesti tai harhaanjohtavasti, ja näissä tapauksissa kannatus tulisi uudelleen harkittavaksi.
- Ilman muuta. Malmin lentokentän alue on kulttuurihistoriallisesti ja luonnoltaan ainutlaatuinen kokonaisuus ja se olisi tullut jo alunperinkin suojella rakentamiselta kokonaisuutena. Kentällä oli liiketoimintaa, ja lisäksi sieltä oli pelastustoimen yksikkö. Kentän ympäristo tarjosi lisäksi ainutlaatuisen luonnon liikkumiseen. Kentän maaperä palveli tarkoitustaan, kun taas vastaavasti asuntorakentamiseen se on mitä huonoin maapohja, joka nostaa rakentamisen kuluja tarpeettomasti varsinkin huomioiden sen, että Helsigissä tulisi keskittää asuntopolitiikka kohtuuhintaiseen rakentamiseen. Kaupungissa on vastaavasti rakentamiseen soveltuvaa maapohjaa vielä käytettävissä, joka on tällä hetkellä ns. tyhjänä.
- Pienin varauksin kyllä! Kentän saaminen takaisin sille tarkoitettuun käyttöön olisi mielestäni ainoa oikea tapa, kuitenkin, se tulisi tehdä sen verran pikaisesti, että se on taloudellisesti mahdollista, ilman suuria investointeja uudelleen rakentamiseen.
Adel Rizvi, 922:
- Kyllä. Lähidemokratia on tärkeä osa osallistavaa päätöksentekoa, ja kaupunkilaisten ääntä tulee kuunnella merkittävissä kaupunkikehitykseen liittyvissä asioissa. Kannatan neuvoa-antavia kansanäänestyksiä, kun ne perustuvat laajaan kannatukseen ja koskevat kaupunkilaisten elämään olennaisesti vaikuttavia päätöksiä.
- Kannatan Helsingin viherympäristön ja kulttuurihistoriallisesti merkittävien alueiden suojelua, mutta samalla kaupungin kasvava asuntotarve on otettava huomioon. Malmin alueen kehittämisessä tulee varmistaa, että ympäristölliset ja historialliset arvot otetaan huomioon, ja rakentaminen tapahtuu kestävästi ja harkitusti.
- Tällä hetkellä Helsingin kaupunkistrategia painottaa asuinrakentamista Malmin alueella, mutta keskustelua ilmailutoiminnan roolista voidaan jatkaa. Uusien liikenne- ja ilmailuratkaisujen tulee perustua kaupungin kokonaisvaltaisiin kehitystarpeisiin, ja päätöksenteossa on huomioitava sekä asuinrakentamisen tarve että ilmailualan tarpeet.
Tiina Salo, 928:
- Kyllä. Helsinki on helsinkiläisiä varten, ei toisinpäin. Päättäjien tulee herkällä korvalla kuunnella kaupunkilaisten mielipiteitä – alueella asuvien ihmisten mielipiteitä ei voida jättää huomioimatta.
- Ehdottomasti kyllä.
- alueen luontoarvot! Alueella on tunnistettu myös useita uhanalaisia lajeja – miten näiden elinolot varmistetaan massiivisen työmaan läheisyydessä ja jatkossa?
- Alueen palvelut ja liikennejärjestelyt; itselläni ei ole tarpeeksi tietoa siitä, ovatko suunnitelmat realistisia. Nämä ovat olleet Koillis-Helsingissä jo nyt puutteellisia ja huonosti huomioituja.
- rakentamisen ympäristövaikutukset; paljonko ympäristövaikutuksia on sillä, kuinka paljon maaperää joudutaan paikalle tuomaan?
- kulttuurihistoriallinen perintö; voidaanko asemarakennuksen säilyminen taata työmaan läheisyydessä – mitä vaikutuksia tällä on rakenteisiin? Onko alueella muita vaalimisen arvoisia kohteita?
- Kyllä. Asun itse Heikinlaaksossa enkä ole kokenut kentän toimiessa lentomelua häiritseväksi, vaikka ääntä toki on ollut. Asiassa tulisi mielestäni huomioida erityisesti kaksi asiaa:
- Huoltovarmuus (!): Näinä maailman aikoina koen isot päätökset, jotka vaikuttavat huoltovarmuuteen, ongelmallisiksi. Jos Hki-Vantaa on ainoa lentokenttä pk-seudulla, miten tämä vaikuttaa turvallisuuteemme, jos maailman tilanne muuttuu?
- Sähköisen ilmailun nopea kehittyminen: Sähköistä ilmailua tutkitaan tällä hetkellä suurella intensiteetillä ja se tulee huomioida myös Helsingissä. Todennäköistä on, että sähköiset pienkoneet eivät tule mahtumaan Helsinki-Vantaan lentokentälle, joten niille tarvitaan toimiva kenttä Helsingissä.
Petteri Sortes, 932:
- Kannatan ehdottomasti lähidemokratiaa ja kaupunkilaisten mielipiteiden kuuntelemista päätöksiä tehtäessä. Myös neuvoa-antavien kansanäänestysten järjestämistä yksittäisissä tärkeissä asioissa.
- Olen ymmärtänyt, että Malmin lentokentän alue ei ole muutenkaan kovinkaan soveltuvaa asuntorakentamiseen. Sehän nostaa silloin myös rakentamisen kustannuksia. Lisäksi Malmin lentokentän luonto ja ympäristö ovat kyllä suojelemisen arvoisia.
- Voisi olla paikallaan, koska tarvitsevathan ilmailijat itselleen kentän. Malmin kentällehän ei ole löytynyt vaihtoehtoista sijoituspaikkaa pääkaupunkiseudulta. Malmin lentokentän maaperäkin taitaa olla rakentamiseen huonoa, eli siis kallista. Hiukan sama kohtalo, kuin on ollut esimerkiksi Viikin ampumaradankin kohdalla. Sillekään ei ole löytynyt vuosien varrella vaihtoehtoista sijoituspaikkaa, tosin Viikki rakennettiin kerrostaloja täyteen.
Tanja Uusitalo, 943:
- Kyllä, kannatan lähidemokratiaa ja kuntalaisten mahdollisuutta tehdä aloitteita isoissa, monia kuntalaisia kiinnostavissa asioissa. Tämä on erityisen tärkeää, jos mielipiteet jakautuvat voimakkaasti.
- Kyllä, suojelen Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä, jos minut valitaan. Kaikki nämä ovat tärkeitä.
- Kyllä, mielestäni on tärkeää palauttaa Malmin lentokenttä ilmailukäyttöön sekä suojella alueen kulttuuriperintöä ja luontoa.
https://www.facebook.com/reel/1449225953150872
Petra Vanhala, 947:
- Kyllä. Pidän tärkeänä, että kansalaisten osallistumista lähidemokratiaa koskevissa kysymyksissä hyödynnetään nykyistä paremmin. Näissä kysymyksissä tulee kuitenkin ottaa huomioon riittävän laaja äänestys aktiivisuus ja asiantuntijuus äänestettävää asiaa kohtaan, jotta äänestyksen tulosta voidaan pitää luotettavana. Äänestettävän asian kustannukset tulee myös olla selvitettynä ja asian on oltava toteuttamiskelpoinen ja päätösten asianmukaisesti perusteltuja.
- Kyllä: Malmin lentoaseman maaperän tiedetään olevan rakentamisen kannalta ongelmallista aluetta. Tämä tietää paljon epävarmuutta ja todennäköisesti rakentamisen korkeita kustannuksia. Ensisijaisesti en kannata Malmin lentoaseman kaavamuutosta asuinrakentamiselle. Olen valmis osaltani suojelemaan Malmin lentoaseman luontoa asuinrakentamiselta.
- Kyllä: Olen valmis antamaan ääneni Malmin lentokentän palauttamiselle ilmailu käyttöön mikäli asiasta kaupunginvaltuustossa äänestettäisiin. Alueen maaperä tuottaa rakentamiselle paljon epävarmuutta. Koska alue on aikanaan suunniteltu ilmailukäyttöön niin en näe syytä miksi ilmailukäytölle olisi esteitä sen sijaan että lentokentän alue seisoo tyhjillään ilman toimintoja.
Hanna Varis, 948:
- Kyllä. Lähidemokratia on tärkeää. Missään nimessä se ei kuitenkaan saa johtaa siihen, että kaupunki toteuttaa hankkeita heikomman tulotason alueille, joissa äänestysprosentti ja asukasosallistuminen ovat alhaisia.
- Kyllä. Esimerkiksi luonnon ainutlaatuinen lajisto on turvattava, eikä aluetta saa rakentaa täyteen kerrostaloja. Myös terminaalirakennuksen kulttuurihistoriallinen arvo on säilytettävä.
- Olen kiinnostunut mahdollisuudesta hyödyntää kenttää sähkölentokoneiden käyttöön.
Antti Vuorela, 950:
Vastaan kaikkiin kysymyksiin kyllä.