
Muiden puolueiden ehdokkaiden vastaukset
Tälle sivulle kootaan Vihreän liiton Helsingin vaalipiirin kuntavaaliehdokkaiden vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1) Kannattaisitko valtuutettuna lähidemokratiaa eli kannatusmäärältään lain vaatimukset täyttävää kuntalaisaloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä yksittäisessä, kaupunkilaisten tärkeäksi kokemassa asiassa?
2) Oletko mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta, jos sinut valitaan valtuustoon?
3) Oletko mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, jos sinut valitaan valtuustoon?
Vastauksia lisätään sivulle sitä mukaa kuin niitä saapuu. Mahdollisesti vaille yhteydenottoa jääneet ehdokkaat ovat tervetulleita lähettämään vastauksensa osoitteeseen vaalit@malmiairport.fi.
Ehdokkaiden vastaukset (Vihreä liitto)
Emil Aarnio, 703:
- Kannatan ehdottomasti lähidemokratian lisäämistä. Kaupunkilaisille tulee antaa tosiasiallisia mahdollisuuksia vaikuttaa kaupungin kehittämisen tapoihin. Tämä tulisi kuitenkin mielellään tehdä mahdollisimman keskustelevalla tavalla niin, että kuntalaisille oikeasti selitetään virkahenkilöiden ja sidosryhmien toimesta perusteellisesti, mistä he ovat päättämässä. Siksi näen kansalaisäänestyksessä myös riskejä, mikäli kuntalaiset ovat itse vastuussa luotettavan tiedon etsimisestä eri intressiryhmien tarjoaman materiaalin suosta.
Kuntalaisten ja valmistelijoiden yhteistyö sekä kuntalaisten paremmat tosiasialliset vaikutusmahdollisuudet voisivat vähentää kaavoitusta koskevien valitusten määrää, ja lyhentää nykyisellään hyvin pitkäksi venähtäneitä valitusprosesseja. Samalla näen, että väärällä tavalla toteutettuna kuntalaisdemokratia avaa oven haitalliselle nimbyilylle, jonka seurauksena esimerkiksi kaupungissa tarvittavia palveluita ei voitaisi rakentaa minnekään, koska kukaan ei haluaisi niitä naapuriinsa. Poliittisten päättäjien tehtävä on luoda järkevä kokonaisvisio kaupungin kehittämiselle ja tähän voidaan hakea lähidemokratian kautta paikallisesti parhaiten toimivia ratkaisuja, mutta koko suunnitelmaa tämä ei saa vesittää. - Malmin lentokentän ja sen ympäristön merkittävimmät luontoalueet on suojeltava. Lentokenttärakennukset ovat suojeltuja, mutta näitä voidaan käyttää monenlaisiin tarkoituksiin. Helsingin kasvupaineiden alla Malmin lentokenttä tulee kuitenkin olemaan alue, jolle ei ole varaa olla rakentamatta. On tietenkin ensisijaista, että nykyistä rakennettua ympäristöä otetaan tehokkaampaan käyttöön esimerkiksi muuttamalla vajaakäytöllä olevia toimistorakennuksia ja teollisuusalueita asuinkäyttöön. Tällaisilla toimilla ei kuitenkaan yksin voida vastata Helsingin kasvupaineisiin ja pitää asumisen hintaa kurissa. Malmin kentälle rakentaminen on huomattavasti Östersundomin metsiin rakentamista parempi ratkaisu ympäristön kannalta.
Lentotoiminta ei luonnollisesti myöskään ole ympäristön kannalta kestävää. Päästöjen lisäksi silläkin on selkeät haittavaikutuksensa esimerkiksi Malmin alueen monipuoliseen linnustoon. Koronapandemian jälkeen työmatkailun tarpeet ovat selkeästi vähentyneet, ja kaikenlaiselle lentoliikenteelle tulisi olla paremmin tilaa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Ei ole ollenkaan ongelmallista jos lentämisestä tulee kalliimpaa ja vaikeampaa – se onkin nykyisellään aivan liian helppo vaihtoehto. Ei ole vastuullista kaupunkipolitiikkaa pitää tällaista suurta aluetta 10 kilometrin päässä voimakkaasti kasvavan kaupungin ydinkeskustasta vajaakäytöllä, ainoastaan harvojen ihmisten saastuttavan harrastuksen käytössä. - En.
Robert Ellmén, 717:
- Kyllä kannatan lähidemokratiaa, minusta kunta-aloitejärjestelmä on todella hyvä kuten on kansalaisaloitekin. Poliitikoille pitää olla suora vaikuttamislinja kansalaisilta. Lisäksi Helsinki on muilla tavoin myös edistänyt lähidemokratiahankkeita, joita minusta voisi hyvin jatkaa. Haluaisin myös mielelläni erilaisia kansalaisraateja pohtimaan toimenpide-ehdotuksia poliitikoille, joista olisi sitten pakko äänestää valtuustossa. Kansalaisia voisi myös laajemmin ottaa mukaan budjettineuvotteluihin.
- Malmin lentokentän vanha rakennus tulee säilyttää, ja mielestäni alueelta tulisi jatkossakin käydä ilmi, että se on ollut lentokenttä joskus, jolla on myös historiallista arvoa Helsingille. Lentokenttää ympäröiviä luonto- ja virkistysalueita ei saa tuhota vaan pitää säilyä nykyisellään. Vanhaan terminaalirakennukseen voisi kehittää Malmi-museo. Asuinrakentamista Malmin kentälle kannatan, mikäli se on taloudellisesti kannattavaa ja edellä mainitut kohteet jäävät suojeluun. Mutta voisi se myös jäädä nykyisenlaiseksi puistoksikin.
- En. Valtio on jo aikoja sitten päättänyt lopettaa toimintansa Malmin lentokentällä. Asiaa on puitu pitkään ja moneen otteeseen eri vaikutuskanavia kautta erilaisille eduskunta ja kuntavaltuusto -kokoonpanoille. En näe, että valtiolla tulisi yhtäkkiä pakottavaa tarvetta lentokentälle keskellä maan suurinta kaupunkia. Helsingin kaupungillakaan ei ole tarvetta lentokenttätoiminnalle tuolla, ja itse kentän lähistöllä asuvana pohjois-Helsinkiläisenä nautin huomattavasti enemmän alueesta kun koko kenttä on virkistystoimintaan pyhitetty ja lentomelu on poistunut.
Isaac Jyväsjärvi, 732:
- Kyllä. Kansalaisten vaikuttamiskeinoja tulisi lisätä Helsingin päätöksenteossa.
- Kyllä. Ensisijaisesti täydennysrakentamista tulisi suosia muilla alueilla. Vieressä on myös paljon teollisuusaluetta, joka sopisi paremmin rakennuskehittämiseen verrattuna lentokentän alueeseen.
- Kyllä. Voisin äänestää tällaisen aloitteen puolesta.
Ari Laamanen, 749:
- Kyllä.
- Kyllä.
- Kyllä.
Muuttuneessa turvallisuustilanteessa Malmin tulevaisuuden käyttö tulee myös huomioida.
Joanna Lukkarila, 761:
- Mielestäni kaupungissa tulee kuulua asukkaiden ääni, erityisesti oman alueen päätöksenteossa. Byrokratia ei saa viedä liikaa tilaa päätöksenteossa. Kansanäänestykset ovat harvinaisia, mutta lain mukaan mahdollisia. Vastaavia osallistavia keinoja tuleekin käyttää. Toivottavasti digitaalisuus mahdollistaisi matalamman kynnyksen osallisuuden!
- Malmin lentokentän arvo alueella on tärkeä ja onhan se hieno paikka. Mielestäni uudessa kaavassa alueella on saatu ylläpidettyä luontoarvoja ja kulttuuriperinnön osalta pidän tärkeänä lentokentän rakennusten suojelua ja käyttämistä museotarkoituksiin ja suosittuna tapahtumapaikkana alue toimii varmasti. Uuden suunnitelman näkökulmasta alueen käyttö mahdollistuu virkistyskäyttöön koko alueen asukkaille. Liikenneinfra kehittyy pikaratikan, kevyen liikenteen väylien ja uuden asuinalueen tarpeiden myötä. Pidän tärkeänä, että monipuolista liikenneinfraa mietitään tarkkaan uusien alueiden kaavoituksessa, jotta ei synny pullonkauloja tai asukkaille turvattomia liikenneratkaisuja.
- Ilmailun päättymisestä on jo päättänyt valtio ja Finavia 2010-luvulla. Pidän tärkeänä, että Helsingissä on kaikille avoimia virkistysalueita, joissa on turvallista olla. Siksi uuden asuinalueen ja ilmailun yhdistäminen ei ole mahdollista Malmin lentokentällä.
Maria Moradzadeh, 766:
- Kyllä. Vihreiden arvot perustuvat osallistuvaan demokratiaan. Kannatan neuvoa-antavia kansanäänestyksiä silloin, kun kuntalaisaloite täyttää vaaditut ehdot. Kaupunkilaisilla on oikeus tulla kuulluiksi heille tärkeissä asioissa.
- Kyllä. Malmin alue on ainutlaatuinen yhdistelmä luontoa, kulttuurihistoriaa ja olemassa olevaa infraa. Vihreänä haluan suojella näitä arvoja. Rakentaminen ei saa tuhota kaupunkiluontoa eikä historiallista ympäristöä.
- Olen avoin keskustelulle, mutta ympäristö ensin. Jos ilmailutoiminnan palauttaminen voidaan toteuttaa ympäristöä ja ilmastoa kunnioittaen, se voidaan ottaa harkintaan. Vihreässä päätöksenteossa painavat aina kestävyys ja asukkaiden osallistaminen.
Tuomas Rantanen, 786:
- Kyllä, minusta esimerkiksi kuntavaalien yhteydessä voisi olla myös neuvoa-antavia äänestyksiä merkittävistä aiheista. Aiheet pitää valita niin, että se voi aidosti vaikuttaa asiaan eli että ei esimerkiksi ole ehditty tehdä normaalisissa järjestyksessä päätöksiä, jotka estävät äänestyksen tulosta toteutumasta.
- Malmin lentokentälle on jo päätetty rakentaa asuntoja. Osa asemakaavoistakin on hyväksytty. Jatkosuunnittelussa minusta pitää huomioida luontoarvot ja kulttuuriperinnön vaaliminen siltä osin kun se asuntorakentamisen ohella on mahdollista.
- En. Tähän ei enää ole mahdollisuuksia koska jo tehdyt päätökset estävät tämän.
Coel Thomas, 814:
- Mielestäni Malmin lentokentän kaltaisissa monimutkaisissa kokonaisuuksissa, jotka aiheuttavat hyvin tunteellisia reaktioita eri tahoilta ja eri näkökulmista, kansanäänestykset eivät ole hyvä lähestymistapa. Kannattaisin mieluummin kaupunkilaisfoorumia, eli osallistavan demokratian muotoa, jossa valitaan satunnaisesti väestöä edustava otos luomaan jonkunlainen asiantuntijatietoon nojaava konsensus, että mitä alueelle kannattaisi tehdä. Helsingissä tätä on kokeiltu parkkipaikkapolitiikassa jo ja eduskunnassa oli hiljattain kokeilu mielipiteitä jakavien bensaa ja huumeita käsittelevien kansalaisaloitteiden kohdalla. Haluaisin nähdä tämänlaisia foorumeita Helsingin kaupunkisuunnitteluun liittyen.
- En kannata Malmin lentokentän palauttamista lentokäyttöön. Sinne pitää mielestäni rakentaa asuinalue. Nykyiset suunnitelmat ovat mielestäni kuitenkin ylimitoitettuja. Alueen metsät ja arvokkaat niityt tulisi suojella rakentamiselta. Metsää tulisi istuttaa oikeastaan lisää ja luoda viheryhteys Lahdenväylän yli Kontulan metsiin. Lentokentän kulttuurihistoriallisesti arvokkaat rakennukset tulee myös säilyttää.
- En ole. Aion kannattaa sitä, että sinne rakennetaan asuinalue, mutta aion pyrkiä siihen, että alueen luonto otetaan huomioon näissä suunnitelmissa paljon paremmin.