Helsinki tarvitsee yleis- ja liikeilmailukentän turvatakseen metropoliasemansa. Lentokenttä kehittää kaupungin elinkeinorakennetta ja siitä seuraa monia välillisiä hyötyjä. 10 vuoden aikana yleis- ja liikeilmailukenttä tuo jopa 1000 työpaikkaa ja kiehtoo hyvätuloisia lentäjiä, toteaa kansanedustaja Eero Lehti. Tällä hetkellä Malmin lentoasemalla toimivat yritykset työllistävät noin 300 henkeä, vuosittaista liikevaihtoa näillä on n. 20 miljoonaa euroa.
”Kenttä on paikkakunnalle pidemmän päälle eduksi, jos se onnistutaan sijoittamaan sijoittamaan kohtuullisen hyvin niin, ettei se häiritse” jatkaa kansanedustaja Lehti. ”Koneet eivät jatkossa pidä sellaista meteliä kuin nykyään. Varsinkaan pienkoneet, jotka ovat ennen pitkää kaikki dieselkäyttöisiä eivätkä tällaisia polttomoottoripörisijöitä. Uudet koneet ovat meluhaitoiltaan henkilöauto- ja rekkaliikenteen melun tasoisia.”
Lentokenttäsuunnitelmia on vastustettu kaikkialla muualla paitsi Helsingin Malmilla. Nykyinen sijaintipaikka on paras myös TNS Gallupin tekemän mielipidemittauksen tulosten mukaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vain 15% helsinkiläisistä ja uusimaalaisista haluaa Malmin tilalle asuntorakentamista. Kenttä on normaali, kiinteä osa suurkaupunkirakennetta ja sen vaikutus lähiseutuun on positiivinen. Vuoden 2012 meluselvityksen mukaan kentän melualueella asuu Helsingin asukkaista 569 henkeä (0,1%) ja moottoriteiden melussa 282 060 asukasta (n. 50%), joten sijainti on onnistuttu valitsemaan hyvin. Malmin lentoasemalla tehdään vuosittain noin 50 000 operaatiota ja se on ylivoimaisesti Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä.
Ministeri Risikko on käynnistänyt selvityksen pääkaupunkiseudun yleis- ja liikeilmailun vaihtoehtojen selvittämiseksi. Selvitysmiehenä toimii kansanedustaja Eero Lehti, jolla on pitkä historia liikennepoliittisissa asioissa.
Tehtävänannossa tutkitaan Mäntsälän, Sipoon ja Porvoon soveltumista metropolialueen vaihtoehtoisen lentokentän sijaintipaikaksi, mikäli Malmin lentoaseman toiminta joskus lakkautetaan. Aikajänteeksi kentän laajenemiselle aikataulutetuille liikennelennoille arvioidaan 20 vuotta (2035), jolloin lentoliikenteen kasvun oletetaan tukkivan Helsinki-Vantaan. Kentälle etsitään 250-300 hehtaarin aluetta ja investointina puhuttaneen 150-300 miljoonan euron panostuksesta nykyrahassa.
Helsingin ja valtakunnan etu on tietenkin säilyttää kenttä nykyisellä paikallaan. Metropolialueen ytimessä työpaikkavaikutus on todennäköisesti jopa suurempi kuin arvioitu 1000 työpaikkaa.
Lentoaseman kohtalosta on tulossa hallituskysymys huhtikuussa käytävissä eduskuntavaaleissa. Keskustapuolue ajaa kentän säilyttämistä nykyisessä paikassaan ja käytössään. Kuntatasolla Perussuomalaiset ja RKP ovat myös kentän säilyttämisen kannalla, muissa puolueissa mielipiteet jakautuvat hajanaisesti. Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa 8.4.2015 ja varsinainen vaalipäivä on 19.4.2015. http://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_2015