HBL: Rumaa peliä Malmin lentokentällä

loka 3, 2017

På svenska »

Rumaa peliä Malmin lentokentällä

Hufvudstadsbladet 2.10.2017

Tommy Pohjola
suom. Seppo Sipilä

Väittely jatkuu. Lentokoneet häädetään hallista, jota ei voi vuokrata muuhun käyttöön, koska se ei sovellu kaupungin tahtomiin tarkoituksiin. Kaikki häviävät. Kuva: Leif Weckström

Mitä tapahtuu käsityksellemme avoimuudesta, kun Helsingin johtavat poliitikot ummistavat silmänsä, kuuntelevat huonosti ja vieläpä jättävät pimentoon tärkeää tietoa?

Jotta voisi todella ymmärtää, miksi Malmin lentokenttä on niin suuri arvovaltakysymys, lienee tarpeen kelata muutamia vuosia taaksepäin. Silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) antoi Ylelle haastattelun, jossa kuvaili Malmin lentäjiä harrastajiksi. Harrasteilmailijoiden leima elää yhä, vaikka Malmilla edelleen toimii oikeita, vakavasti otettavia yrityksiä, joiden alaa on lentotoiminta ja lentäjäkoulutus.

Todella rumaa on se, etteivät monet helsinkiläispoliitikot viitsi ottaa selvää siitä, mitä Malmilla on ja mitkä yrittäjien toimintaedellytykset ovat. Maan toiseksi vilkkaimman lentokentän – sitä se on edelleen – arki on heille vieras. Jos selviytyy vähäisestä googlaamisesta, ymmärtää pian, että suuria osia vanhasta lentokentästä koskee rakennuskielto. Sellaisessa tilanteessa yritysten on vaikea laajentaa. Nyt sinnikkäimmät firmat, jotka eivät voi muuttaa muualle, on lisäksi raa’asti ajettu ulos suuresta lentokonehallista.

Kyllösen seuraaja Paula Risikko (kok) asetti yllättäen totuuskomission, jonka tehtävänä selkokielellä oli löytää ratkaisu Malmin kysymykseen. Raporttikin valmistui. Se osoitti, että Malmilla todella on potentiaalia lentokenttänä. Virallisesti se tukahdutettiin, koska komissio oli ymmärtänyt väärin tehtävänsä, mutta kuka tahansa saattoi nähdä johtopäätöksen olevan väärä. Risikko ei ole koskaan yrittänyt selvittää sotkua, ja nyt hän on itse liukunut eteenpäin urallaan. Mitä hän sanoi? Mitä hän halusi?

Vihreät, punaiset, keltaiset ja lähes kaikki muunkinväriset poliitikot haluavat kiireesti rakentaa asuntoja lentokentälle, vaikka Sipoossa, joka kiireellä täytyi liittää Helsinkiin, pellot lojuvat koskemattomina. Nyt on komeita suunnitelmia itämetron jatkamisesta, mutta luonnokset muistuttavat vaarallisen paljon niitä, joita esitettiin nyttemmin haudatun kuskittoman metroprojektin nuijimiseksi läpi. Malmi on aivan eri asia, sanovat poliitikot. Malmi on lähempänä keskustaa ja suurten sisääntulo- ja ulosmenoväylien varrella. Kaikki on jotenkin kaikin tavoin mukavampaa Sipooseen verrattuna. Ulkopuolisen silmin asia-argumentit näyttävät kuitenkin olevan vähissä. Lentotoiminnan jatkamisen puolesta taistelevat ovat koonneet suuren määrän faktoja päätöksenteon pohjaksi. Asiallisille aloitteille on hymähdelty ja ne on rinnastettu vihapostiin ja turhautumiseen, jota päätöksentekijät myös saavat osakseen. Pisteenä i:n päälle on nyt paljastunut, että poliitikot ja virkamiehet ovat jättäneet pelastuslaitoksen lausunnon pois päätöksentekoprosessista.

Pelastuslaitoksen lausunnon mukaan suurta lentokonehallia ei voi käyttää suuriin yleisötapahtumiin. Puutteet hallin rakenteissa ovat tuskin kalliita korjata, mutta rakennus on vaarantamiskiellon alainen. Hallin kattorakenteissa on lisäksi asbestia. Siitä ei ole haittaa niin kauan kuin hallissa säilytetään ja huolletaan lentokoneita, mutta se voi tehdä ties mitä, jos rock-konsertissa on tuhansia ihmisiä. Pelastuslaitoksen lausunto on aivan keskeinen paperi keskustelussa lentokentästä, mutta kuten sanottu, sitä ei ole otettu mukaan päätöksentekoon eikä kaikesta päätellen aiota ottaakaan.

Helsinki haluaa olla avoin kaupunki, mutta keskustelu Malmista osoittaa tien olevan pitkä ja synkkä siihen kuvaan, jota poliitikot ja virkamiehet antavat ymmärtää vaalivansa. Yksikään poliitikko tai virkamies ei ole pyytänyt anteeksi, selittänyt tai korjannut ilmeisiä typeryyksiä toiminnassaan Malmin afäärissä. Sehän nimittäin on afääri, jossa suuret rakennusliikkeet ovat osallisina.

Toisekseen… keskiviikkona kokoontuu Espoon kaupungin konsernihallinto ylimääräiseen kokoukseen. Siellä keskustellaan erikoistutkimuksesta kesän 2016 länsimetrofiaskon syiden selvittämiseksi.

Suomeksi »

Fult spel om flyget i Malm

Hufvudstadsbladet 2.10.2017

Tommy Pohjola

Debatten fortsätter. Flyget ska ut ur hangaren som inte kan hyras ut för den lämpar sig inte för det som Helsingfors stad vill. Alla förlorar. Bild: Leif Weckström

Vad händer med vår uppfattning om öppenhet när ledande Helsingforspolitiker blundar, lyssnar dåligt och dessutom håller inne med viktig information?

För att riktigt förstå varför det gått så mycket prestige i Malms flygplats måste vi kanske först spola tillbaka några år. Då gav dåvarande trafikminister Merja Kyllönen (VF) en intervju till Yle där hon beskrev piloterna på Malm som hobbyflygare. Stämpeln hobbyflygare lever kvar trots att det på Malm fortfarande finns riktiga, seriösa företag som jobbar med flyg och pilotutbildning.

Det riktigt fula är att många Helsingforspolitiker inte ids ta reda på vad som finns på Malm och vilka företagarnas verksamhetsförutsättningar är. Vardagen på landets näst livligaste flygplats, ja det är den fortfarande, är för dem okänd. Den som klarar av lite googlande förstår snabbt att stora delar av den gamla flygplatsen omfattas av åtgärdsförbud. Under de omständigheterna har företagen svårt att utvidga. Nu har de segaste firmorna, de som inte kan flytta till annan ort, dessutom brutalt körts ut från den stora hangaren.

Kyllönens efterträdare Paula Risikko (Saml) tillsatte hastigt och lustigt en sanningskommission vars uppgift i klartext var att hitta en lösning på Malmfrågan. En rapport blev också klar. Den visade att det verkligen finns potential i Malm som flygplats. Officiellt var det locket på för att kommissionen missuppfattat sitt uppdrag, men vem som helst kunde se att slutsatsen var fel. Risikko har aldrig bemödat sig om att reda ut fnurrorna och nu har hon själv glidit vidare i karriären. Vad sade hon? Vad ville hon?

Gröna, röda, gula och snart alla slags färgers politiker vill fort bygga bostäder på flygplatsen trots att åkrarna i Sibbo, som det var bråttom att göra till en del av Helsingfors, står orörda. Nu finns flotta planer på att bygga ut östmetron men de skisserna påminner farligt mycket om dem som användes för att klubba igenom det numera begravda projektet med förarlös metro. Malm är en helt annan sak, säger politikerna. Malm är närmare centrum och ligger vid stora in- och utfarter. Allt är liksom bekvämare på alla sätt jämfört med Sibbo. För en utomstående verkar det ändå som att sakargumenten tryter. De som kämpar för bevarandet av flygverksamheten har sammanställt en massa fakta som underlag för beslut. Sakliga inlägg har bemötts med fnys och likställts med arg och frustrerad respons som beslutsfattarna också får. Som pricken på feta i:et har det nu avslöjats att politikerna och tjänstemännen låtit bli att föra ett utlåtande från räddningsverket till beslutshandlingarna.

Enligt räddningsverkets utlåtande kan den stora flyghangaren inte användas till stora publikevenemang. Bristerna i hangarens strukturer är knappast dyra att åtgärda men byggnaden omfattas av åtgärdsförbud. I taket på hallen finns dessutom asbest. Det gör inget så länge man förvarar och servar flyg i hangaren men det kan göra mycket om det är tusentals människor på rockkonsert. Räddningsverkets utlåtande är ett helt centralt papper i debatten om flygplatsen men som sagt, det har inte fogats till handlingarna och kommer av allt att döma inte heller att bli det.

Helsingfors vill vara en öppen stad men diskussionen om Malm visar att vägen är lång och mörk till den insyn som politiker och tjänstemän låter förstå att de värnar om. Inte en politiker eller tjänsteman har bett om ursäkt, förklarat eller korrigerat uppenbara dumheter i deras handlande i affären Malm. För det är en affär, med stora byggbolag inblandade.

Dessutom… På onsdag samlas koncernsektionen vid Esbo stadsstyrelse till extra möte. Då diskuteras specialgranskningen om orsakerna till västmetrofiaskot sommaren 2016.