Helsinki-Malmin lentoaseman lentokoneet tutustuivat Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan perjantaina 20.9.2019. Lentäjät toteuttivat vierailun omatoimisesti ja kaikkien sääntöjen mukaisesti. Lopulta vain kymmenkunta lentokonetta pääsi paikalle, kun Helsinki-Vantaalle saapumiseen asetettiin tiukat rajoitukset sallien pienkoneiden saapua vain 15 minuutin välein. Lentoliikenne sujuikin kaikin puolin hyvin, ja viiveitä aiheutui vain parille pienkoneelle. Sekä lentäjät että lennonjohto toimivat tarkasti ja täsmällisesti.
Kenttäalueelle sallittiin aluksi vain kaksi pienkonetta samanaikaisesti, mutta kenttähenkilökunnan järjestelyillä myöhemmin alueelle saatiin mahtumaan enemmänkin koneita. Kaikille koneille ei valitettavasti myönnetty saapumisen edellytyksenä olevia ns. slot-aikoja, vaikka niitä olisi ollut runsaasti vapaana.
Vierailleista koneista kolme lensi mittarilentosääntöjen (IFR) mukaan. Mukana olleet kaksi ultrakevyttä lentokonetta ja loput lentokoneet noudattivat näkölentosääntöjä (VFR). Koneista kolme kuului ilmailukerhoille, kaksi kaupallisille lentokouluille ja loput olivat yksityisiä. Helsinki-Malmi on tällä hetkellä kotikenttänä ainakin 104 lentokoneelle ja siellä toteutuu runsaat 40 000 lento-operaatiota vuodessa.
Vierailun yhteydessä kävi ilmi, että Helsinki-Vantaan rahtialueen puolella on vapaana pienlentokoneiden säilytykseen sopivaa hangaaritilaa. Keskusteluissa esitettiin aloite yhdistyksen perustamisesta yleisilmailun handling-toimintoja varten. Erään lennonjohtajan mukaan pienkoneiden operointi Helsinki-Vantaalta on kapasiteetin kannalta hyvin mahdollista. Koululentoja voidaan lentää turvallisesti ruuhka-aikojen (n. 6.30-9 ja 15-19) ulkopuolella. Ruuhka-aikoina saapumiset ja lähdöt voidaan rytmittää muun liikenteen kanssa joustavasti. Perjantain aikanakin lentokoulujen koneet tekivät mittarilähestymisharjoituksia Helsinki-Vantaalle.
Suomen Ilmailuliitto on jo aiemmin pyytänyt tarjouksen yleisilmailutoimintojen järjestämisestä Helsinki-Vantaalla.
Suomen hallituksella vastuu yleisilmailun toimintojen turvaamisesta
Valtiolla on eduskunnan asettamana vastuu turvata yleisilmailun lentokenttätoiminnot pääkaupunkiseudulla. Helsinki-Vantaa on Malmin toiminnoille tällä hetkellä ainoa realistinen vaihtoehto, ja se voidaan toteuttaa Finavian omistajaohjauksen ja liikenneministeriön kautta. Aiemmin mahdottomaksi todettu Rajavartioston helikoptereiden sijoittaminen Helsinki-Vantaalle on onnistuttu toteuttamaan hyvin.
Muualta Suomesta ja ulkomailta Helsinkiin saapuville pienlentokoneille tulee järjestää toimivat liikenneratkaisut.
Helsinki-Malmin ilmailutoiminnan säilyttäminen järkevin ratkaisu
Helsinki-Malmin lentoaseman säilyttämisestä ilmailukäytössä ollaan järjestämässä neuvoa-antava kansanäänestys. Asiasta tehtyyn kuntalaisaloitteeseen on ilmoittautunut jo lähes 18 000 helsinkiläistä kannattajaa vaadituista 22 000:sta. Aloite on jo nyt ylivoimaisesti Suomen suurin kuntalaisaloite.
Helsingin kaupunki on ilmoittanut tavoitteekseen estää lentotoiminta Malmilla ja irtisanonut viranomaispäätöksellä Malmin kiitotien vuokrasopimuksen päättyväksi 31.12.2019. Irtisanominen ei ole lainvoimainen, ja neuvotteluihin ilmailutoiminnan jatkosta ainakin kansanäänestyksen tuloksen selviämiseen asti pyritään jatkuvasti.
Malmin lentoaseman ainutlaatuisen miljöön suojelu rakennusperintölain nojalla on käsittelyssä ympäristöministeriössä. Luontoarvojen säilyttämistä esittävä suojeluesitys luonnonsuojelulain nojalla on käsittelyssä ELY-keskuksessa.
Helsinki-Malmin lentokenttäalueella on voimassa vaarantamiskielto vireillä olevien suojeluesitysten perusteella.
Kuvia saa käyttää tapahtumasta uutisoinnissa. Alkuperäinen kuva klikkaamalla pienoiskuvaa. Kuvaaja: Lauri Sintonen