Nykyisyys

Alkuperäiset yksityiskohdat 1930-luvulta koristavat yhä Malmin lentoaseman arkkitehtonisesti arvokkaita rakennuksia. Suuren hangaarin seinillä tupakointi kielletään kuudella kielellä: suomeksi, ruotsiksi, saksaksi, englanniksi, ranskaksi ja puolaksi.
Alkuperäiset yksityiskohdat 1930-luvulta koristavat yhä Malmin lentoaseman arkkitehtonisesti arvokkaita rakennuksia. Suuren hangaarin seinillä tupakointi kielletään kuudella kielellä: suomeksi, ruotsiksi, saksaksi, englanniksi, ranskaksi ja puolaksi.

Helsingin kaupungin vuonna 2021 toimeenpanemaan ilmailutoiminnan häätöön asti Helsinki-Malmin lentoasema on ollut vilkas yleisilmailun keskus pääkaupunkiseudulla – ja ainoa laatuaan. Vaikka lentoliikenne vähentyi 1990-luvun alkupuolella laman ja erityisesti koulutus- ja huoltotoiminnalle säädetyn arvonlisäveron takia, se palautui 1990-luvun loppupuolelta alkaen tyypilliselle tasolleen. Malmilta on tehty kylmimpänäkin vuodenaikana 2000-4000 lento-operaatiota kuukaudessa, ja lentosuoritteilla mitattuna se on ollut maan toiseksi vilkkain lentoasema.

Malmin lentoasema on suurin, tuotteliain ja veronmaksajan näkökulmasta kustannustehokkain lentäjien koulutuskeskus koko Suomessa. Yksi syy tähän on maamme väestöjakauma: lähes 20% koko Suomen väestöstä on keskittynyt pääkaupunkiseudulle. Malmin kenttä sijaitsee kaupungin rajojen sisällä ja edullisen paikallisbussi- ja junayhteyden päässä. Näin jokaisen ilmailusta kiinnostuneen pääkaupunkiseudun asukkaan on ollut mahdollista päästä kokeilemaan siipiään tai viedä perhe viettämään päivää asemarakennuksen näköalatasanteella, ravintolassa tai terassikahvilassa katsellen lentokoneita vehreässä, rauhallisessa, ilmailuperinnettä henkivässä 1930-luvun lentokenttämiljöössä, jollaiset ovat nykyaikana maailmanluokan harvinaisuuksia – Malmin kaltaisia alkuperäisessä koossaan ja kuosissaan säilyneitä 1930-luvun kansainvälisiä lentokenttäkokonaisuuksia on koko Euroopassa jäljellä yhden käden sormilla laskettava määrä. Malmin lentoasema kiitoteineen onkin aluekokonaisuutena luetteloitu valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi.

Sen lisäksi, että Malmin lentoasema on ollut useiden kaupallisten lentokoulujen ja ilmailukerhojen kotipaikka, se on 150 km säteellä ainoa kevyttä kalustoa vapaalla aikataululla palveleva kunnollinen lentokenttä ja ainoa Helsinki-Vantaan varakenttä. Sen infrastruktuuri kiitoteineen, rullausteineen ja seisontapaikkoineen on edelleen tallella, ja se voitaisiin palauttaa arvoiseensa käyttöön muutamassa viikossa.