Timo Hyvönen
Malmi on kansainvälinen kenttä. Voitaisiinko sen potentiaalia hyödyntää Lontoon City-lentokentän tavoin laajemminkin esimerkiksi suoriin tilaus-, liike- ja yksityislentoihin Euroopan keskuksiin ja Venäjälle?
Lontoon citylentokenttä perustettiin tyhjästä ja kuningatar Elisabeth II vihki sen virallisesti käyttöön 1987. Kentällä on yksi 1500 metriä pitkä kiitotie ja se sijaitsee Itä-Lontoossa, muutaman kilometrin päässä Canary Wharfin pankkitorneista ja Lontoon Cityn liiketoiminnasta. Kentälle vie automaattinen DLR-juna. Kenttää operoimaan on perustettu osakeyhtiö, jonka palveluksessa on 250 henkeä.
Sijainti keskellä asutusta rajaa käytettävän kaluston nykyaikaisiin kevyisiin suihku- ja potkuriturbiinikoneisiin sekä yksityisiin liikelentokoneisiin. Tyypillisiä lentokoneita kentällä ovat Suomessakin tutut Embraer 190 ja ATR-72. Kenttä on avoinna arkisin klo 6.30 – 22.30, lauantaisin 6.30-13.00 ja sunnuntaisin 12.30-22.30. Ympäristöasiat on otettu erityisesti huomioon kentän keskeisen sijainnin kautta ja hyvä konsensus on löydetty. Kenttä on ollut erityinen piristysruiske Itä-Lontoon liiketoiminnalle.
Kentältä lentää vakituisesti 11 lentoyhtiötä yli 40 kohteeseen Euroopassa, myös Tukholmaan ja Tallinnaan. Erikoisuutena on suora yhteys New Yorkiin pienellä Airbus 318 -koneella, jonka kaikki matkustajapaikat ovat business-luokkaa. Lisäksi kentältä lennetään paljon yksityis- ja liikelentoja, sillä se on keskustan lähin suihkukonekenttä. Vuonna 2013 matkustajia oli yhteensä 3,3 miljoonaa, ja yleisin matkakohde oli Amsterdam. Lomalennot ovat viime vuosina yleistyneet varsinkin talviaikaan suoraan Keski-Euroopan laskettelukeskuksiin.
Kenttä on kerännyt kymmeniä palkintoja toimintansa ja sen sujuvuuden ansiosta sekä alueen liiketoiminnan piristämisestä ja yhteistyöstä ympäristön kanssa. Kenttä tuottaa vuosittain n. 900 miljoonaa euroa.
Lontoon Cityn parhaita ajatuksia voi poimia myös Malmin lentoaseman kehittämiseen ja markkinointiin. Suora lentoyhteys vaivattomalla byrokratialla on arvokas voimavara. Niin sanottujen slot-aikojen saaminen Helsinki-Vantaalta edellyttää aikaa ja järjestelyjä, kun taas Malmille voi lentää normaalilla lentosuunnitelmalla. Suoraa tilaus- ja yksityislentoyhteyttä Euroopan keskuksiin kannattaakin markkinoida laajalti. Malmilla on kansainvälisenä lentokenttänä suuri potentiaali myös idän suuntaan. Venäläiset liikelentoyhteydet voi keskittää Malmille.
Lisätietoa
London City Airport
London City Airport Consulting Committee