Eduskuntavaalit 2023: Uudenmaan vaalipiiri

  • Home
  • Eduskuntavaalit 2023: Uudenmaan vaalipiiri

Vaalikyselyn pääsivulle »

Sinimusta Liike

Toni Jalonen, Sinimusta Liike, Uusimaa, 16:

Olen Malmin lentokentän säilyttämisen puolella. Rakennusmaata löytyy varmasti muualtakin; sen vuoksi ei kannata uhrata mm. kulttuurihistoriallisesti tärkeää lentokenttää. Asuntorakentamisen kustannukset olisivat myös ympäristölle aivan liian korkeat. Malmin lentokenttä tulee palauttaa ilmailukäyttöön.


Hannu (Miki) Sileoni, Sinimusta Liike, Uusimaa, 38:

Olen kannattanut Malmin lentokentän säilyttämistä 2017 kuntavaaleista alkaen ja kantani on yhä sama. 


Liisa Sirainen, Sinimusta Liike, Uusimaa, 39:

Olen puolustanut ainutlaatuisen Malmin lentokentän säilyttämistä niin kauan kuin olen politiikassa mukana ollut. Kenttä on tarpeellinen historiansa ja harrastustoiminnan vuoksi. Helsingissä on ollut 1960-luvulta lähtien tarve purkaa paljon kaunista ja historiallista rakennuskantaa pois uusien rakennusten tieltä. Törkeimpänä esimerkkinä Norrménin palatsin kaataminen käsittämättömän ruman Enso-Gutzeitin sokeripalatalon tieltä.

Malmin lentokenttä kuuluu paikalleen, asuntoja voidaan rakentaa muuallekin. Vallankin kun ko. alueen käyttötarkoituksen muutoksen vuoksi on kallis projekti ja samalla koko alue on kohta kasvoton slummi.


Kokoomus

Sture Fjäder, Kokoomus, Uusimaa, 53:

Kuulun siihen joukkoon, joka haluaa säilyttää Malmin lentokentän. Bromman lentokenttä on vastaava Ruotsissa. Lentoliikenne muuttuu, ja uskon että Malmin lentokenttä voi palautua kaupalliseen käyttöön kun lentoliikenteen teknologia muuttuu.


Mika Kasonen, Kokoomus, Uusimaa, 59:

Kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä lentoharrastukseen. Malmin lentokentän strateginen sijainti pitäisi ottaa huomioon. Alueen maaperä asettaa haasteita asuntorakentamisen suhteen. 

Maanpoisto sekä savi ja suomaa aihettaa valtavien kustannusten lisäksi isot ilmastopäästöt. Selvityksen mukaan esirakennustyöt aiheuttavat ainakin 343 miljoonan kilon hiilidioksidipäästöt. Esirakentaminen toteutetaan pääosin pilaristabiloinnilla, jossa maahan kairatut reiät täytetään sementillä. Näitä reikiä tarvitaan satojatuhansia.


Pia Kauma, Kokoomus, Uusimaa, 61:

Tämä asia on herättänyt kysymyksiä jo useiden vuosien ajan, ja vastasin kyselyyn jo viime eduskuntavaalien yhteydessä vuonna 2019. Mielipiteeni aiemmasta ei ole muuttunut eli olisi toivottavaa, että Malmin lentokenttä säilyisi nykyisessä tarkoituksessaan ja että tarvittavat rakennusmaat etsittäisiin muualta. Kyllähän Uudenmaan alueella rakennusmaata riittää. Käsitykseni mukaan lentokentän suoperäinen maa ei edes sovellu kovin hyvin asuntorakentamiseen, koska siitä tulisi paaluttamalla kallis ratkaisu. Useissa Euroopan ja maailman metropoleissa on lentokenttä aivan keskustan tuntumassa, vaikka pääasiallinen lentoliikenne olisikin kauempana keskustasta. En pitänyt myöskään Helsingin päätöksestä joitakin vuosia sitten omia osaa Sipoon alueesta. Asiat kannattaisi pyrkiä ratkaisemaan sopuisammin. Kenties myös kriisitilanteiden varalta olisi hyvä, jos Malmin kaltainen kenttä olisi jatkossakin lähellä tiiviisti rakennettuja taajamia.


Mia Laiho, Kokoomus, Uusimaa, 63:

On surullista, miten kulttuurihistoriallisesti arvokas alue ajetaan alas asuntorakentamisen tieltä. Alue on erittäin haasteellinen rakentaa maaperän takia ja se tulee kalliiksi. Toiminnan loppuminen hankaloittaa myös merkittävästi ilmailun harrastamista erityisesti Uudellamaalla. Minua on ihmetyttänyt suuresti ettei Malmin lentokentän merkitystä varakenttänä  ole huomioitu käytännössä lainkaan. Kun huomioidaan muuttunut maailmanpoliittinen tilanne niin Venäjän sota kuin terrori-iskujen lisääntyminen Euroopassa, meillä olisi tärkeää olla Uudellamaalla myös lentokenttä, joka voisi toimia varakenttänä. Kuten olemme saaneet todeta, kriisit tulevat yllättäen ja varautumista tarvitaan. Huoltoliikenteen on toimittava myös kriisien aikana.


Martin Paasi, Kokoomus, Uusimaa, 70:

Olen puolustanut Malmin lentokentän säilyttämistä alusta alkaen. On ilmeistä, että päätös Malmin toiminnan lakkauttamisesta – vastoin äänestäjien tahtotilaa – ei kestä päivänvaloa. Koko tapaus on järjellisesti epärehellinen.

Malmin lentokenttä on palvellut hyvin moninaista lentämisen tarvetta, ei pelkästään pienen harrastajaporukan tarpeita. Korvaavaa lentokenttää on luvattu, mutta miksi rakentaa uutta kun vanha – ja kultturihistoriallisesti arvokas – kenttä on jo olemassa?

Malmin lentokenttä on lisäksi suomaata. Jotta siihen voisi aloittaa kaavaillun asuinrakentamisen, koko alue pitäisi paaluttaa metrin välein betonipaaluin. Pelkistä paalujen valmistamisesta syntyisi 350 000 tonnia hiilidioksidia. Miten tämä istuu Helsingin kaupunginvaltuustolle, jonka enemmistö on vihervasemmiston hallussa?

Malmin lentokentän lähiympäristö on metsää täynnä. Jos nyt suohon on kuitenkin pakko rakentaa, niin siltäkin osin olisi mahdollista jatkaa lentämistoimintaa sulassa sovussa oikein sijoitettujen asuinrakennusten kanssa. Tämäkin on meluhaittojen ja turvallisuuden selvityksessä todettu.

Sähköllä lentämisen kynnyksellä, jolloin pienempien lähikenttien tarve kasvaa, ei voi kuin ihmetellä mikä agenda Malmin lentokentän lopettamisen takana on.


Maarit Raja-Aho, Kokoomus, Uusimaa, 74:

Kun päätöksiä tehdään ideologisista syistä, päätökset on usein huonoja. Niin tässäkin tapauksessa on käynyt, ja juuri kun päästötön lentoliikenne ja miehittämättömien lentolaitteiden kaupallinen käyttö on lyömässä itseään läpi. Puhumattakaan kentän tärkeydestä puolustuksen näkökulmasta näinä haastavina aikoina. Unohtamatta siviili-ilmailua nyt ja tulevaisuudessa.

Negatiivisuuden sijasta Malmin kenttä pitäisi nähdä huikeana mahdollisuutena. Kenttää olisi mahdollisuus kehittää, jotta siitä tulisi osa elävää kaupunkiympäristöä ja voimavara kaikille. Esimerkiksi alueen reunustoille voitaisiin tehdä yhdistelmä asuntoja ja alueita ihmisten viihtymiseen ja tapahtumille. Kiitoradan laidoilla olisi asuntoja,  joita reunustaisivat kävelybulevardit ja kahvilat yms. Bulevardilta ihmiset saisivat seurata, millaista on ilmailu ja sen tuomat mahdollisuudet. Kiitoradan aluetta voisi myös käyttää erilaisten tuloja tuovien suurtapahtumien järjestämiseen. Näin saisimme sulautettua kentän hyötykäytön yhteen tulevaisuuden elävän kaupunkikuvan kanssa. Näinä haastavina aikoina riitelyn sijaan meidän pitäisi ajatella luovasti ja oppia uudelleen toimimaan hyväksyvästi ja hyötyä yhteistyöstä. Valitsemalla minut eduskuntaan saatte tukijan,  joka ottaa huomioon Malmin kentän tärkeyden kulttuurihistoriallisena paikkana ja sen tärkeyden osana suomalaisuutta.


Pekka Toveri, Kokoomus, Uusimaa, 79:

Malmin kentän säilyttämiseen löytyy lukuisia syitä. Niin kulttuurihistoriallisia, luonnonsuojelullisia, ilmailun harrastustoimintaan, lentoliikenteeseen kuin viranomaisten valmiuteen liittyviä. Helsingin asuntorakentamisen haasteita ei hoideta rakentamalla suurella hiilijalanjäljellä kerrostaloja maastoon, joka ei sellaiseen rakentamiseen sovi ja joka on kallista, kestämätöntä ja luontoa rasittavaa. Käsittämätöntä että ilman päteviä perusteluita on lähdetty tällaiseen tuhoamiseen, joka on jo aiheuttanut muun muassa alueen ainutlaatuiselle luonnolle tuhoa, puhumattakaan ilmailun harrastustoiminnan vaikeuttamisesta, joka heikentää mahdollisuuksia houkutella nuoria ja alasta kiinnostuneita Suomen talouden ja turvallisuuden kannalta tärkeän ilmailun pariin.


Binga Tupamäki, Kokoomus, Uusimaa, 80:

Malmin lentokenttä on merkittävä kulttuurihistoriallinen arvo Helsingille ja koko Suomelle. Se on Suomen vanhin yhä toimiva lentokenttä, joka on toiminut tärkeänä lentoliikenteen solmukohtana jo yli 80 vuoden ajan. Lisäksi Malmin lentokenttä on tärkeä koulutuskeskus ja harrastekenttä Suomen ilmailulle. Monet ilmailun ammattilaiset ovat aloittaneet uransa Malmin lentokentällä, ja se on edelleen merkittävä paikka lentokoulutukselle ja harrastustoiminnalle.

Malmin lentokenttä on ollut merkittävä paikka myös sähköilmailun kehittymiselle Suomessa. Lentokenttä on tarjonnut sähköilmailun harrastajille turvallisen ja sopivan paikan harjoitella ja kehittää taitojaan. Paikka on ollut myös tärkeä sähköilmailun tapahtumille ja kilpailuille. Esimerkiksi vuosittainen Helsinki Drone Racing -tapahtuma on järjestetty Malmin lentokentällä, ja lentokentällä on myös järjestetty kansainvälisiä sähköilmailukilpailuja. Lakkauttaminen voisi vähentää merkittävästi sähköilmailun harrastusmahdollisuuksia ja kehitystä Suomessa. Siksi on tärkeää, että lentokenttä säilytetään myös sähköilmailun käyttöön.


Vasemmistoliitto

Petra Haapa-aro, Vasemmistoliitto, Uusimaa, 95:

Olen aikaisemminkin puolustanut Malmin lentokentän säilyttämistä. Malmin lentokenttä tulee jatkossakin säilyttää jo pelkän kulttuurihistoriansa vuoksi.

Paikalla on pitkät perinteet ja alueella on todella paljon potentiaalia järjestää ilmailun lisäksi myös paljon muita tapahtumia ja sitä voidaan käyttää harrastustoimintaan.


Petteri Pavas, Vasemmistoliitto (sit.), Uusimaa, 106:

Olen pitkäaikainen Malmin lentokentän puolustaja. Olen myös ilmailija – vielä pidemmän aikaa, noin 58 vuotta. Lensin PPL:ni (ei enää voimassa) Malmilta.

Mikäli tulen valituksi eduskuntaan teen kaiken mitä voin Malmin lentokentän säilyttämiseksi lentokenttänä. Olen myös valmis tekemään siinä asiassa yhteistyötä yli puoluerajojen.

Mikäli en tule valituksi, mutta saan havaittavan paljon ääniä Malmin lentokentän puolustajilta, antaa se minulle äänivaltaa puhua kentän puolesta puolueessani.


Liike Nyt

Jari Ikänen, Liike Nyt, Uusimaa, 126:

Helsingin kasvaessa jatkuvasti myös lentomatkustuksen ja lentorahtiliikenteen määrät tulevat merkittävästi kasvamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Se tuo entistä enemmän paineita jatkaa myös Malmin lentokentän toimintaa.


Kristian Meurman, Liike Nyt, Uusimaa, 137:

Malmin lentoaseman lakkauttaminen on vakava virhe.

Mielestäni Malmin lentoasema olisi ehdottomasti pitänyt säilyttää lentokenttäkäytössä ja ajatus alueen valjastamisesta asuinrakennuskäyttöön on monella tapaa järjenvastainen. Tulevaisuuden Helsinki ja pääkaupunkiseutu tarvitsee lisää, ei vähemmän joustavuutta ilmatila- ja lentoasemakapasiteettiin. Lisäksi Malmin lentoaseman alueen paaluttaminen asuintaloja varten on tähtitieteellisen kallista. Jos Helsingin uusien asuntojen pula on niin valtava, kuin väitetään, miten on mahdollista, että Sipoon kunnalta pakkolunastettu alue Östersundomin alueella on vielä yli 10 vuotta lunastamisen jälkeen käytännössä täysin autio? Eikö kaupungin pitäisi ensisijaisesti rakentaa sinne, missä tilaa ja mahdollisuus on jo valmiiksi, eikä ideologisista syistä purkaa olemassa olevia, kriittisen infrastruktuurin toimintoja?

Malmin lentoaseman merkitys on kiistaton niin varalaskupaikkana, ilmailuharrastajien keskittymänä, kuin esimerkiksi viranomaisten koulutuspaikkana. Malmin lentoasemaa ovat käyttäneet niin Puolustusvoimat, lääkintähelikopterioperaattorit, kuin Rajavartiolaitos, lukuisista kaupallisista ja yhdistyspohjaisista toimijoista puhumattakaan.

Läheisyys Helsinki-Vantaan ja Helsingin keskustan kanssa korostuisi erityisesti, mikäli lentoasemien sekä Malmin lentoaseman ja Helsingin keskustan välille rakennettaisiin esimerkiksi pikaraitiotie sujuvoittamaan yhteysliikennettä. Malmin lentoasema sijaitsee myös hyvien maantieliikenneyhteyksien varrella.

Tulevaisuudessa, ilmailun sähköistyessä, Malmin lentoasemalla olisi mahdollisuus olla kantavassa roolissa lyhyen etäisyyksien sähkölentokoneiden kenttänä. Sähkömoottoritoimisten lentokoneiden oletetun melutason ollessa huomattavasti vähäisempi, kuin esimerkiksi kantakaupungin tieliikennemelun, eivät myöskään meluseikat ole perusteita toimintojen estämiselle. Helsingin ydinkeskustan läheisyyden ansiosta Malmin lentoasemasta olisi mahdollista rakentaa sekä liike- että reittiliikennekenttä, erityisesti lyhyiden etäisyyksien lentoja silmällä pitäen.

Suomen liittyessä Natoon, tarvitaan myös joustavuutta Nato-yhteistoiminnan mukanaan tuomalle lentoliikenteelle, niin siviili- kuin sotilaslentokoneilla tapahtuvalle. Helsinki-Vantaan ollessa nyt ja tulevaisuudessakin tärkeä niin kansainvälisen, kuin maamme sisäisen reitti- ja rahtiliikenteen keskittymä, tarvitaan rinnalle kevyemmän ilmailun ja lyhyempien matkojen keskitetty kenttä, jollaisena Helsinki-Malmi olisi erinomainen. Malmin lentoaseman toiminnan lakkauttaminen heikentää Suomen ilmateitse taattavaa huoltovarmuutta, sotilasilmailulle poikkeusoloissa varattavaa kapasiteettia ja lentokoneiden sekä helikopterien Helsingin läheisyydessä sijaitsevien huolto- sekä korjauskapasiteettien heikkenemistä. Päätös lakkautta Helsinki-Malmin lentoasema on täten nähtävä aktiivisena Suomen turvallisuutta heikentävänä tekona, joka kriisitilanteessa voisi olla jopa kohtalokas virhe.


Nina Nummela, Liike Nyt, Uusimaa, 141:

Työskentelin 10 vuotta ilmailualalla, joten ilmailuala on lähellä sydäntäni ja olen ehdottomasti Malmin lentokentän säilyttämisen kannalla.

On täysin järjetöntä rakentaa suomaalle, jolloin alueen paalutus toisi sekä valtavat kustannukset että merkittävät hiilidioksidipäästöt. Miten Helsingin kaupunki ja vihreät voi edes suunnitella tällaista täysin ympäristövastaista työmaata!? Lisäksi on tärkeää, että mahdollisuus ilmailuun säilyy lähellä Helsingin keskustaa. Onhan useissa pääkaupungeissa kaupunkikenttä, kuten Tukholman Bromma ja London City.


Kristillisdemokraatit

Tiina Arlin, KD, Uusimaa, 161:

Olen vuosia osallistunut somessa kirjoitteluun Malmin lentokentän säilyttämisen puolesta.

En hyväksy kentän ja sitä ympäröivän monimuotoisen luonnon tuhoamista.

Rakentaminen kentän alueelle olisi järjetöntä monestakin syystä; luontoarvot, varalentokenttä, ilmailuharrastus, kulttuurihistorialliset arvot, puhumattakaan esimerkiksi rakentamisen kustannuksista paalutuksineen alueelle. 

Malmin lentokenttä on säilytettävä. 


Kaarina Järvenpää, KD, Uusimaa, 167:

Kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä. Sitä tarvitaan harrastus- ja pienkonelentokenttänä. Lisäksi sitä tarvitaan varalentokenttänä nykyisen maailman tilanteen takia. Myös luontoarvot ja kulttuurihistorialliset arvot ovat tärkeitä.


Arto Jääskeläinen, KD, Uusimaa, 168:

Malmin lentokenttä on arvokas ja ainutlaatuinen nykyisessä tehtävässään koko pääkaupunkiseudulle ja vastustan sen hävittämistä.  Helsingin kaupungilla ei ole minkäänlaista puutetta rakennusmaasta.  Tuntuu suorastaan hullulta, että toiminnallisesti niin tärkeä rakenne, kuin lentokenttä, hävitettäisiin vain siksi, että saataisiin rakennusmaata.

Vastustan Malmin lentokentän tuhoamista ja vaadin alueen säilyttämistä alkuperäisessä käytössään lentokenttänä.


Jouko Jääskeläinen, KD, Uusimaa, 169:

Olen toivonut ja rohkenen toivoa edelleen, että Malmi voisi olla perinteisessä pienlentokoneiden käytössä, samalla uutta ja vähäpäästöistä tulevaisuuden tekonologiaa hyödyntäen.


Juha Malmi, KD, Uusimaa, 175:

Suomen Nato-jäsenyys ja Euroopan ulko- ja turvallisuuspoliittinen tilanne edellyttää Malmin lentokentän säilyttämistä lentokenttä-alueena! 


Ari Mönttinen, KD, Uusimaa, 178:

Mielestäni Malmi on korvaamattoman tärkeä pienkoneliikennöinnin kannalta nimenomaan lentokenttänä. Tilannetta kuvaa parhaiten, että ei ole löytynyt mitään vaihtoehtoa korvaavaksi kentäksi ja sen ehdon tulisi ensisijaisesti täyttyä ennen kuin Malmista voitaisiin luopua. Olen itse asunut Nummelassa ja aktiivinen lentokenttä aivan keskellä asumusta on todella huono vaihtoehto. 

Mielestäni Malmi pitää päivittää nykyaikaisen lentoliikenteen tarpeita vastaavaksi. 


John Remes, KD, Uusimaa, 182:

Olen ehdottomasti sen kannalla, että Malmin kenttä tulee palauttaa yleisilmailun käyttöön. Malmilla on kaikki infra valmiina, miksi siis hakea muita kalliita ja epäsopivia ratkaisuja. Malmi on ollut minunkin kotikenttä pitkään. Olen mukana taistelussa Malmin kentän puolesta.


Pentti J. Rönkkö, KD, Uusimaa, 184:

Kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä. Olisi järjetöntä uhrata tämä toiminnallisesti ja historiallisesti tärkeä lähilentokenttä asumisrakentamiseen. Asunnoille löytyy helposti paikkoja muualta, mutta Malmin lentokenttiä on vain tämä yksi.


Tiina Tuomela, KD, Uusimaa, 192:

Malmin lentokenttä tulee säilyttää. On tärkeää, että pääkaupunkiseudulla on toinen kenttä, jonne voidaan keskittää maakuntalentoja ja ilmailuun liittyvää vapaa-ajan toimintaa. Kenttä on huomioitava myös huoltovarmuustekijänä.


Vihreä liitto

Thomas Elfgren, Vihreä liitto, Uusimaa, 197:

Olen vankkumaton lentokentän säilyttämisen kannattaja. Sen lisäksi mitä läheteviestissä on sanottu säilyttämisen perusteluksi, olen sitä mieltä että lentokenttäkokonaisuus rakennuksineen on liian arvokas antaakseen tilaa uudisrakennuksille.


Lilli Kahri, Vihreä liitto, Uusimaa, 207:

Kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä. Se on ainutlaatuinen kokonaisuus, jonka suhteen on päätöksenteossa edetty liian vauhdikkaasti. 


SDP

Heli Hallikainen, SDP, Uusimaa, 242:

Kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä ja uudelleen käyttöönottoa.

Kohde on ainutlaatuinen matkailukohde ja kulttuurihistoriallisesti merkittävä sekä sijainniltaan erinomainen pienlentotoimintaan. Paikalla on pitkät ilmailun perinteet, joita tulisi vaalia. Malmin kentällä on järjestetty paljon erilaisia tapahtumia, jotka lisäävät koko alueen elinvoimaisuutta ja viihtyisyyttä. Kenttä on tarpeellinen varakenttänä ja sitä voidaan käyttää myös koulutustarkoituksiin sekä muuhun harrastustoimintaan. 


Perussuomalaiset

Ari Ampuja, PS, Uusimaa, 317:

Mielipiteeni Malmin lentokentästä on, että Malmin lentokenttä on suojeltava ja säilytettävä lentotoiminnassa. Malmi on ainoa pääkaupunkiseudun lentokenttä, jolla voi toimia pienkoneliikennettä. Tätä ei voi operoida Helsinki-Vantaalla. Malmilla on merkittävä työllistämisvaikutus ja lentokentän alue edustaa luontoarvoiltaan korvaamatonta niittytyyppiä, joka on suojeltava.


Henna Kajava, PS, Uusimaa, 323:

Olen edellisissäkin vaaleissa ilmaissut selkeän kantani Malmin lentokentän säilyttämiseksi. Kenttä on arvokas historiallisesti ja ainutlaatuinen Euroopan laajuisesti. Lisäksi se monipuolistaa tärkeällä tavalla ympäristöämme. 

Kuntapolitiikassa kaikki puolueet tuntuvat puoltavan aivan liian kiivasta rakentamista, joka menee valtaosin Suomelle enemmän kustannuksia kuin hyötyä tuovan maahanmuuton tarpeisiin. En todellakaan halua uhrata sille esimerkiksi Malmin lentokenttää.


Suvi Karhu, PS, Uusimaa, 325:

Malmin lentokentän tuhoamisvimma on tehnyt minut hyvin surulliseksi. Malmin lentokenttä on kulttuurihistoriallisesti erittäin arvokas. Malmin lentokentän ympäristössä on harvinaisia ja poikkeuksellisia luontoarvoja, ja tuon tapaista biotyyppiä ei hirveästi eteläisessä Suomessa ole, ja tämä biotyyppi on kehittynyt nimenomaisesti laajana, aukeana ja niittymäisenä olleelle alueelle ja sen välittömään ympäristöön. Asuinrakentaminen tuhoaisi tämän täysin. Myös Longinojan merkittävät luontoarvot heikentyvät tai jopa tuhoutuvat rakentamisen aikana.

Malmin lentokentän alue on savimaata, jossa rakentaminen täytyisi paaluttaa todella syvälle ja tiheästi, ja tämä tekee rakentamisesta sekä kallista että myös hiilijalanjäljeltään merkittävästi kuormittavampaa.

Malmin lentokenttä olisi myös Suomen huoltovarmuuden kannalta tärkeä, Malmin lentokentällä oli arvokasta lento-opetustoimintaa ja siviili-ilmailua sekä myös rajavartiolaitoksen toimintaa. Erittäin vilkkaasti liikennöidylle Helsinki-Vantaan lentokentälle tämän yhteensovittaminen on mahdotonta, ja siviili-ilmailu on joutunut siirtymään merkittävästi kauemmas pk-seudusta. Siviili-ilmailu ei ole hupilentoja, vaan tärkeää lentotoimintaa. Myös muualla maailmalla on tyypillistä, että isoimmissa kaupungeissa on useampi lentokenttä, joista usein toinen on enemmän siviili-ilmailun käytössä ja toinen matkustus- ja liikelentokäytössä. Helsinki-Vantaan lentokentällä on välillä ollut myös vaikeuksia selvitä liikelennoista, ja Malmia voisikin kehittää myös liikelentojen tarpeisiin.

Myös sähköistyvä ilmailu tarvitsisi Malmin tyyppisiä lentokenttiä kehittyäkseen ja yleistyäkseen. Kaiken kaikkiaan pidän erittäin huonona sitä, jos Malmi tuhotaan lopullisesti, ja koen pääkaupunkiseudun yhteisenä asiana sen, että nyt tehdyt päätökset kumottaisiin mahdollisimman nopeasti ja Malmin lentokenttäalueelle tehdyt tuhot korjattaisiin ja se palautettaisiin ilmailukäyttöön.


Jiri Keronen, PS, Uusimaa, 326:

Malmin lentokenttä on pienlentokonekenttä ja Helsinki-Vantaalta eivät pienlentokoneet pääse järkevästi lähtemään. Malmin lentokentän toiminta tulisi aloittaa uudestaan.


Teemu Keskisarja, PS, Uusimaa, 327:

Teen parhaani Malmin lentoaseman tuhon torjumiseksi. Historioitsijana (pari vuotta ennen politiikoksi kulkeutumista) kirjoitin: ”Pääkaupunkiseudun asuntopula on grynderien lavastus ja poliitikkojen kangastus. Hyödyllisen, välttämättömän ja kauniin lentoaseman likvidoimiseen ei ole yhtään järkisyytä.” Lähde:  https://www.lahitieto.fi/2021/12/15/kansanaanestys-jaa-jarjestamatta/


Ari Koponen, PS, Uusimaa, 328:

Kannatan Malmin lentokentän toiminnan palauttamista ilmailukäyttöön, sillä sijainti on erinomainen lentotoimintaan. Helsingin kaupungilla ei ole puutetta rakennusmaasta, joten tuntuu käsittämättömältä että harrasteilmailulle toiminnallisesti korvaamaton lentokenttä hävitettäisiin uuden asuinalueen tieltä. Puolustan Malmin lentokentän säilyttämistä ja haluan myös kiittää Malmin kentän ystäviä ja aktiiveja hyvästä työstä.


Satu Lampi, PS, Uusimaa, 331:

Malmin lentokentän toiminta tulisi palauttaa sen alkuperäiseen tarkoitukseensa eli ilmailuun. Pääkaupungissa tulee olla toimiva siviilikenttä myös maamme turvallisuuden vuoksi. 

Asuntorakentamiseen alue on kallis ratkaisu, kun Uudellamaalla on tilaa rakentaa muuallekin.


Joni Raatikainen, PS, Uusimaa, 340:

Olen työskennellyt 17 vuotta ilmailun parissa. Malmin kenttää koskeneet tapahtumat ovat olleet useasti taukotilan puheenaiheena. Kentän sulkemista on perusteltu vuosien varrella erilaisilla asioilla. Milloin on sulkua on perusteltu harvinaisilla linnuilla milloin perhosilla ja muilla vihreillä höpötyksillä.

Kuitenkin on unohdettu yksi hyvin harvinainen suomalainen laji. Nimittäin ilmailun harrastajat. Tämä pieni laji on tehnyt kaikkensa vuosien saatossa että saisivat pysyä elinympäristössään. He keräsivät adressiin 50000 allekirjoitusta että saisivat jatkaa toimintaansa. Kaikelle tälle työlle ja vaivalle on naurettu ja vähätelty.

Lähdin mukaan politiikkaan koska tämän hetkinen vihreä höpötys tulee korvista ulos. Olen saanut tarpeeksi tunne pohjaisista päätöksistä. On aika palauttaa järki eduskunnan toimintaan.

Mikäli tulen valituksi eduskuntaan aijon laittaa energiapolitiikan järjestykseen ja lopettaa autoilijoiden kurittamisen.

Mitä tulee Malmin lentoasemaan niin mikäli pääsen päättämään sieltä nousee vielä koneet taivaalle!!


Pertti Ruuska, PS, Uusimaa, 342:

Mielestäni Malmi on korvaamattoman tärkeä pienkoneliikennöinnin kannalta nimenomaan lentokenttänä.

Malmin lentokenttä on kulttuurihistoriallisesti merkittävä ja sijainti erinomainen lentotoimintaan.

Asuntopulalla ratsastaminen on tekosyy saada Malmin lentokenttä herrojen asuntokauppaleikkikentäksi. Asumista ei tule keskittää vain suurien kaupunkien ympärille. 

Malmin lentokentttä tulee palauttaa siihen toimintaan mihin se parhaiten soveltuu.


Jukka Sassi, PS, Uusimaa, 344:

Mielestäni Malmin lentokenttä tulisi säilyttää entisellään ja nykyisessä toiminnassa. Asuntorakentamiseen löytyy ihan riittävästi maata pääkaupunkiseudulta, eikä kaikkea hienoa historiaa ole syytä muuttaa.


Kevin Servin, PS, Uusimaa, 345:

Malmin lentokenttä pitää ehdottomasti säilyttää. Kaupungin kasvaessa tällainen pieni ja helposti saavutettavissa oleva lentoasema on erityisen arvokas. Rakennustyöt, joita alueelle on suunniteltu, ovat maaperästä johtuen erittäin haastavia ja tulevat erittäin kalliiksi esimerkiksi tarvittavan runsaan maanvaihdon johdosta.


Mervi Syväranta, PS, Uusimaa, 348:

Pääkaupunkiseudulla pitäisi olla kaksi toimivaa lentokenttää. Malmin lentokenttä on ollut tärkeä liikelennoille ja koulutuskenttänä, mm. keskeisen sijaintinsa takia. Malmin lentokenttä voitaisiin hyvin palauttaa lentokäyttöön.


Maiju Tapiolinna, PS, Uusimaa, 349:

Malmin lentokentän ajojahti on mitä suurinta typeryyttä. Jokaisen suuren lentokentän kupeessa on oltava pienempi korvaava kenttä. Mieluummin näkisin kentän laajentamista kuin lakkautusta. Malmin kenttä on ollut myös mitä parhain sijoituspaikka Medi-Helille.

Malmin kohtalo tuntuu olevan sama kuin Ruotsin Bromman kentän. Päättäjät ovat haluneet lakkauttaa Bromman kentän ja muuttaa sen asuinalueeksi. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että Bromma säilytetään lentokenttänä.

Alkavalla hallituskaudella on Malmin lentokenttä otettava uuteen tarkasteluun. Sen elinvoimaisuus ja monimuotoiset käyttömahdollisuudet koulutus-, ammatti- ja harrastekäytössä on ymmärrettävä. Ehdoton EI Malmin lentokentän lakkautukselle.


Jaana Valle, PS, Uusimaa, 350:

Malmin lentokenttä pitää palauttaa paranneltuun entiseen muotoonsa. Harrastajat tarvitsevat koneilleen lentokenttää. On väärin, että lentokoneharrastusta ei voisi täällä enää harrastaa. Ystäväni harrastaa laskuvarjohyppäämistä ja on joutunut harrastusta nyt karsimaan kun asuu Uudellamaalla niin hän ei voi työn vuoksi sitä enää usein tehdä, hän käy hyppäämässä Turussa päin. Kaikki harrastaminen on tärkeää, se antaa mielihyvää ja saa muuta ajateltavaa kuin työ tai koti. Harrastus on terapeuttista. Muu rakentaminen Malmin kentän kohdalle olisi todella kallista, kyllä meillä on Uudellamaalla tarpeeksi tonttitilaa taloille. Säilytetään lentokoneharrastajien mahdollisuus, lentokonetta on mahdoton siirtää oman talon parkkipaikalle. Kentän toiminnan lopettaminen on raaka toimenpide harrastajille.


Piraattipuolue

Toni Aittoniemi, Piraattipuolue, Uusimaa, 353:

Piraattipuolueessa pidämme uusien teknologioiden vastuullista kehitystä välttämättömänä. Sekä droonilähetyksiä tekevien yritysten rantautuminen Suomeen, että kotimaisten startuppien syntyminen alalle tulee todennäköisesti tapahtumaan hyvin pian. Malmin lentokentän sijainti maan suurimman metropolialueen sisällä olisi operaatioturvallisuuden näkökulmasta (sekä myös logistisesti) ideaalinen. Droonioperaatioiden keskittäminen lentokenttäalueelle olisi luonnollinen jatkumo kentän toiminnoille, ja ilmatilan valvontaan tarvittavasta laitteistosta, infrastruktuurista sekä ammatillisesta osaamista olisi osa jo valmiina paikan päällä.

Samaa voidaan sanoa myös orastavan drooneilla tapahtuvan matkustajaliikenteen kannalta. Ei ole syytä hukata nimenomaan ilmailun tarpeisiin suunniteltua keskeistä paikkaa juuri sillä kynnyksellä, jolta olemme astumassa uusien sovellusten aikakauteen. Jo valmiiksi pienkoneliikenteeseen suunniteltu Malmin lentokenttä tarjoaisi myös tällä saralla parhaat edellytykset pilottiprojektien toteuttamiselle kansainvälisten yhtiöiden kanssa, ja byrokraattiset lupakuviot saataisiin pidettyä samalla tasolla kuin nytkin, eikä tarvitsisi lähteä säätämään uusia.


Keskusta

Jaakko Haapamäki, Keskusta, Uusimaa, 365:

Olen Malmin lentokentän säilyttämisen kannalla ja toivottavasti lentoliikenne palautuu kentälle lähitulevaisuudessa.


Markus Kuotesaho, Keskusta, Uusimaa, 367:

Vanha historiallinen Malmin lentokenttä pitää ehdottomasti säilyttää. Merkittävä maanpuolustuksen kannalta.


Petri Kolmonen, Keskusta, Uusimaa, 375:

Kannatan Malmin lentokentän uudelleen käyttöönottoa seuraavin perustein. 

Kohde on kulttuurihistoriallisesti merkittävä ja sijaintina erinomainen lentotoimintaan. Tällä hetkellä osa maakuntien reittiiikenteestä on kannattamatonta ja onnistuu vain valtion tukemana. Ilmailu on muutenkin murroksessa, kun erilaisia teknologioita ja käyttövoimaa tulee markkinoille. Voi hyvinkin olla, että jo lähitulevaisuudessa mahdollistuu melko edullisia tapoja kuljettaa ihmisiä ilmateitse. Jos valmis kenttä hylätään niin sitä ei enään takaisin saa. Tottakai myös ilmailunharrastajille Malmin lentokentän menettäminen sattuu. 


Sanna Kurki, Keskusta, Uusimaa, 377:

Minusta Malmin lentokenttä tulisi säilyttää toimivana lentokenttänä edelleen sen toimintoja kehittäen siten, että eri näkökulmat tulevat huomioiduiksi.

Perustelut löytyvät teidän viestistänne, eli korvaavaa vaihtoehtoa ei ole, luontoarvot ja kulttuuriperintöarvot. Myös elinkeinotoiminnan näkökulma puoltaa lentokentän käyttämistä lentotoimintaan.


Jukka Lönnqvist, Keskusta, Uusimaa, 383:

Olen sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä ajaa alas tällainen lentokenttä kuin Malmi on. 

Perustelen sen sillä että kenttä sijaitsee hyvällä paikkaa. Lisäksi kun maailman tilanne on se mikä nyt on, on suotavaa että ko. kenttä pidetään toiminnassa.


Lauri Oinonen, Keskusta, Uusimaa, 385:

Haluan Malmin lentokentän ehdottomasti säilyvän ilmailun käytössä mm. seuraavista syistä:

1. Arvokas ilmailu- ja kulttuurihistoria

2. Käyttötarpeet yksityisilmailussa ja alan koulutuksessa

3. Lentoliikenne kasvaa ja juuri Malmin kaltaiselle vaihtoehdolle pitää olla pääkaupungissa mahdollisuus

4  Tarpeellinen varakenttä ja poikkeusolojen valmiuskenttä

5. Malmin kenttä on ainutlaatuinen matkailukohde


Lotta Paakkunainen, Keskusta, Uusimaa 387:

Käsittääkseni alueen maaperässä on vaarallista rikkihappo- eli sulfidisavea. Geologian tutkimuskeskuksen mukaan sulfidisavi on Suomen pahimpiin ympäristöongelmiin kuuluvaa ainesta. Jos kentälle rakennetaan, mihin ympäristöongelma-aines voidaan siirtää?

Keskusta on Helsingissä puolustanut aina Malmin lentokentän säilyttämistä elävänä ja toimivana kenttänä, jolla säilyy myös lentotoiminta.

Malmin kentän lähiympäristöön voi myös rakentaa, mutta lisärakentaminen on sovitettavissa yhteen kaupunkilentoliikenteen kanssa.


Merja Paloniemi, Keskusta, Uusimaa, 389:

Kannatan ehdottomasti Malmin lentokentän ja lentoaseman säilyttämistä. Malmin lentokenttä on tärkeä pääkaupunkiseudun ja koko Suomen puolustuksessa, jos jossakin vaiheessa sotilaallinen hyökkäys kohdistuu Suomea ja pääkaupunkia kohtaan. Malmin lentokenttä on tärkeä kulttuurikohde ja virkistysalue, ja sen säilyttäminen toimintakuntoisena on tärkeää paitsi ilmailuharrastuksen ja ilmailualan yritystoiminnan, kuin Suomen huoltovarmuudenkin kannalta. Alue on myös monimuotoinen luontokohde, jossa tavataan muuttoaikoina mm. useita lintuharvinaisuuksia.

Näinä maailmanpoliittisina aikoina pääkaupunkiseudulla olisi kuitenkin syytä olla useampi kuin yksi kunnossapidetty lentokenttä. Eli kannatan Malmin lentokentän säilyttämistä.


Tea Saarniala, Keskusta, Uusimaa, 391:

Olen jo pitkään puolustanut Malmin lentokenttää ilmailutarkoitukseen. Kenttä on todella infrastuktuuriltaan korvaamaton, luontoarvoiltaan erittäin merkittävä ja kulttuuriperintöarvoiltaan maailmanluokkaan kuuluva. Lisäksi kenttä on tarjonnut hyvän elinkeinotoiminnan monelle lentoalan yrittäjälle, eikä korvaavaa vaihtoehtoa ole samassa mittakaavassa olemassa.

Omia vaaliteemojani  ovat asuminen, ympäristö sekä yrittäjyys. Teemojenikin pohjalta haluan säilyttää Hki-Malmin lentokentän luontoarvot nykyisellään, tarjota rakentamiselle sopivamman alueen sekä palauttaa yrittäjien paremman elinkeinon.


Satu Salmi, Keskusta, Uusimaa, 392:

Kiinnostuin Malmi-airportin tukemisesta, korjauksesta ja kehittämisestä sen säilyvyyden ja perintöarvon vuoksi, tärkeänä osana Malmin, Helsingin ja pääkaupunkiseudun infrastruktuuria.

Koen että rahoituksen säilyttämisen/parantamisen edellytyksenä pitää olla sitoutuminen arvon nousuun ja perinteikkyyden säilytykseen, luontoarvojen vaaliminen sekä harrastustoiminnan lisääminen esim. luonnossa liikkumiseen ja valokuvaukseen liittyen, ajatellen esim. lapsia.


Samuel Sylf, Keskusta, Uusimaa, 395:

Malmin lentokenttä voisi tarjota tärkeän liikenneinfrastruktuurin lisäksi myös mahdollisuuksia kehittää kevyttä lentoliikennettä ja edistää ympäristöystävällisempää eco-ilmailua. Luonnon monimuotoisuuden katoaminen ja ilmailun murros ovat nousseet laajaan tietoisuuteen, ja Malmin lentokentän avaaminen uudelleen voisi tarjota uudenlaisen ratkaisun näihin haasteisiin.

Näiden perusteella Malmin lentokentän avaaminen uudelleen voisi olla tärkeä askel tulevaisuuden kestävän kehityksen kannalta. Kuitenkin on tärkeää varmistaa, että lentokentän toiminnasta ei aiheudu haittaa.

Päätökset lentokentän sulkemisesta voivat perustua myös ympäristöön ja luontoon liittyviin näkökulmiin. Ilmailun ympäristövaikutukset ovatkin tärkeitä ottaa huomioon, kun tarkastellaan lentokenttien toimintaa. Lisäksi on huomioitava, että lentokenttien sijoittaminen kaupunkialueille voi vaikuttaa haitallisesti ympäristöön ja asukkaiden elinympäristöön.

Malmin lentoaseman sulkemiseen liittyvät päätökset ovat monimutkaisia, ja niihin vaikuttavat monet erilaiset tekijät. On tärkeää, että päätöksenteossa huomioidaan sekä lentokentän toiminnan merkitys että ympäristönäkökulmat. Lopullisen päätöksen tekeminen vaatii huolellista harkintaa ja perusteltuja perusteita, jotka ottaavat huomioon eri näkökulmat.


Ruotsalainen kansanpuolue

Håkan Blomberg, RKP, Uusimaa, 402:

Malmin lentokentän tuhoaminen on tyypillinen esimerkki siitä että tässä maassa ei osata arvostaa kulttuurihistoriaamme.

Lentoliikenne muuttuu ja kehittyy ja tilaus Malmin kaltaiselle lentokentälle on selkeästi olemassa, ja siksi kannatan sen säilyttämistä. Sähköistyvät pienlentokoneet tarvitsevat tätä kenttää kuten myös muut päästöttömät vaihtoehdot, joilla jatkossa voidaan kannattavasti hoitaa kotimaan liikennettä.


Vapauden liitto

Pasi Hallikainen, Vapauden Liitto, Uusimaa, 444:

Ajattelen ja varmasti moni muukin ettei Malmin lentokenttää ja sen monimuotoista ja ainutlaatuista luontoaluetta tule tuhota vaan palauttaa se takaisin siihen käyttöön mihin se on alun perin tarkoitettu. Helsingin tulisi hävetä ollessaan ainoa pääkaupunki pohjoismaissa ilman omaa lentokenttää. Tämä alue on vihreänliikkeen pahuuden ruumiillistuma. Vihreät on kaikkea muuta kuin luonnonsuojelijoita. Jos minut valitaan eduskuntaan tulen ajamaan Malmin palauttamista takaisin siihen käyttöön mihin se on alun perin rakennettu.


Juha Lehtinen, Vapauden liitto, Uusimaa, 458:

Malmin lentokenttä on arvokas helmi ihan maailman mittapuussakin. Sen historia on rikas ja merkitys Suomelle suuri. Jo tämän pitäisi olla riittävä peruste lentokentän säilyttämiselle.

Sillä on kuitenkin vielä tarkentumaton rooli tulevaisuudessa, kun ilmailu monipuolistuu ja lennokkien käyttöä hyödynnetään lisää eri aloilla ja markkinoilla. Tavarankuljetus tulee lisääntymään ilmateitse monikymmenkertaiseksi. Tässä Malmin lentokentän rooli on kuin siihen suunniteltu sijainniltaan.

Kaiken lisäksi alueen hyödyntäminen esim. asuinkäyttöön on käsittääkseni tähtitieteellisen kallista.

Jos minulle siihen mahdollisuus tulee, niin pyrin estämään Malmin lentokentän lopettamisen. Uudenmaan lentokenttien toimintaa tulee päin vastoin kehittää ja suunnitella kunnianhimoisesti tulevaisuutta ajatellen.


Suomen Kommunistinen Puolue

Jiri Mäntysalo, SKP, Uusimaa, 481:

Vastustan rakentamista Malmin lentokentän alueelle. Helsingin kaupungin suunnitelmissa on sivuutettu asukkaiden ja ympäristön näkökulmat. Lentokentän alue on ainutlaatuinen luonto- ja virkistyskäytössä sekä tarjoaa mahdollisuuksia ilmailualan harrastamiseen, koulutuskäyttöön sekä vapaaehtois- ja pelastustoimintaan liittyvään lentämiseen. En kannata maakuntalentojen lisäämistä tai suurelta osin ylläpitämistä vaan ympäristö- ja kustannussyistä on karsittava tarpeettomia maakuntalentoja (tarpeetonta se on silloin, kun esim. junalla paikkakunnalle pääsee kohtuullisessa ajassa). Kaupunkisuunnittelua ja asuntorakentamista ei pidä tehdä ison bisneksen ja grynderien ehdoilla tai kaventamalla jo nyt varsin rajallisia luonto- ja virkistysalueita.


Ympäristöpuolue

Birgitta Johansson, Ympäristöpuolue (valitsijayhdistys), Uusimaa, 485:

Malmin lentokenttä tulisi säästää niin historiallisista, maisemallisista kuin ympäristösyistä.

Kentällä on käsittääkseni ollut pienlentokonekäytön lisäksi myös monenlaista muuta toimintaa, jolle on hankala löytää korvaavaa sijaintia.

Malmin säilyessä meillä olisi myös lentoliikenteen sähköistyessä valmiina pienkonekenttä aivan Helsingin tuntumassa. Tällaista ei käsittääkseni kovin monella pääkaupungilla Euroopassa ole tarjolla.