Kuntavaalit 2025 – Ruotsalainen kansanpuolue

  • Home
  • Kuntavaalit 2025 – Ruotsalainen kansanpuolue

Muiden puolueiden ehdokkaiden vastaukset

Tälle sivulle kootaan Ruotsalaisen kansanpuolueen Helsingin vaalipiirin kuntavaaliehdokkaiden vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1) Kannattaisitko valtuutettuna lähidemokratiaa eli kannatusmäärältään lain vaatimukset täyttävää kuntalaisaloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä yksittäisessä, kaupunkilaisten tärkeäksi kokemassa asiassa?

2) Oletko mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta, jos sinut valitaan valtuustoon?

3) Oletko mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön, jos sinut valitaan valtuustoon?

Vastauksia lisätään sivulle sitä mukaa kuin niitä saapuu. Mahdollisesti vaille yhteydenottoa jääneet ehdokkaat ovat tervetulleita lähettämään vastauksensa osoitteeseen vaalit@malmiairport.fi.

Ehdokkaiden vastaukset (Ruotsalainen kansanpuolue)

Linda Ahlblad, 593:

  1. Kyllä. Lähidemokratia on tärkeä osa avointa ja osallistavaa päätöksentekoa. Kun kuntalaisaloite täyttää lain vaatimukset, se osoittaa, että asia on monille kaupunkilaisille merkityksellinen, ja siksi heillä tulee olla mahdollisuus vaikuttaa siihen suoraan kansanäänestyksen kautta.
  2. Kyllä. Malmin lentokenttä on ainutlaatuinen kohde niin kulttuurihistoriallisesti, luonnon monimuotoisuuden kannalta kuin liikenneinfrastruktuurina. Sen säilyttäminen on perusteltua sekä ympäristön että Helsingin tulevaisuuden kannalta. Helsingin kehityksen ei tarvitse tarkoittaa historiallisen ja ekologisesti arvokkaan alueen tuhoamista. Kaupunkisuunnittelun tulee olla kestävää ja innovatiivista, eikä lyhytnäköistä rakentamista kulttuuriperinnön kustannuksella.
  3. Kyllä. Malmin lentokentällä on potentiaalia toimia modernina ilmailu- ja innovaatioalueena, joka tukee Helsingin elinvoimaisuutta ja talouskasvua. Ilmailutoiminnan palauttaminen voisi luoda uusia työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia, samalla kun kentän infrastruktuuria hyödynnetään tehokkaasti. Malmin alueen kehittämisessä pitää huomioida älykkäät ratkaisut, uudet teknologiat ja kestävän kehityksen periaatteet sen sijaan, että se uhrataan yksipuolisesti asuntorakentamiselle.

Malmin lentokenttä on osa Helsingin historiaa ja sen tulevaisuutta. Olen valmis puolustamaan sitä valtuustossa.


Christer Antell, 595:

  1. Kyllä kannatan, erityisesti jos ja kun huomattava määrä meidän kaupunkilaisistamme kannattaa aloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä, ja nimenomaan koskien Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön.
  2. Kyllä olisin mukana suojelemassa Malmin lentokentän luontoa, liikenneinfraa ja kulttuuriperintöä asuinrakentamiselta.
  3. Olisin ehdottomasti mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön. Olen ollut tätä mieltä aina ja tätä koskeva kohta on ollut mukana vaaliohjelmissani ainakin jo vuoden 2017 kuntavaaleista. Mielestäni oli aikoinaan järjetön päätös sulkea Malmin lentokenttä ja tämä virhe on edelleen korjattavissa, jos vain tahtoa olisi.  Kaikissa suurissa kaupungeissa on ollut ja on käytössä myös pienempi lentokenttä, sellaisen toiminnalle on monta järkevää syytä, ei vähiten ilmailualan nykykehitys, tekniikan muuttuminen, koulutustoiminta, liikelentotoiminta sekä myös harrastajatoiminta. Katsokaa esimerkiksi vain Tukholmaa, jossa Bromman lentokentällä tätä nykyä on tärkeä asema tässä suhteessa ns. pienempänä lentokenttänä lähes keskellä kaupunkia.

Sam Björklund, 598:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä

Cecilia Ehrnrooth, 604:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä

Jonas Eiring, 605:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä

Malmi pitäisi saada takaisin toimintaansa lentokenttänä kahdesta syystä:

Terminaalirakennus on historiallisesti arvokas. Arvo on myös siinä, että se toimii lentoterminaalina.

Koska lähitulevaisuudessa sähkökäyttöinen lentoliikenne tulee, on silkkaa idiotismia sulkea keskeisellä paikalla sijaitseva lentokenttä.


Matias Falk, 610:

  1. Kyllä koska kuntavaalit ovat lähidemokratiaa.
  2. Luontoa täytyy aina suojella, ja infrastrukturia täytyy ylläpitää. 
  3. Jos me avataan uudestaan Malmin lentokenttä uudestaan niin minä uskon että meidän pitää tarkistaa että luonto ja ihmiset eivät kärsi mellusta ja saasteista,  ja myös ekonomia ovat balanssissa.  Me ollaan tullut pitkään teknologiassa, että täytyy ensin tutkia tarkemmin vaikutukset, jos me pystytään avaamaan sen uudelleen ilmailukäyttöön.

Laura Finne-Elonen, 612:

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä. Olen aina puolustanut Malmin lentokentän säilyttämistä sen ainutlaatuisuuden takia. Kaupungin strategian tavoitteena on kehittää Helsingistä maailman toimivin kaupunki, kansainvälisesti kiinnostava ja sijoittajia houkutteleva. On mielestäni kaupungin strategian vastaista, ettei lentokenttää haluta säilyttää. Malmin lentokentästä olisi mahdollista kehittää kansainvälisesti kiinnostava huipputeknologian paikka, jossa uusi kohtaa vanhan ja houkuttelee osaajia ja investoijia. Ilmailuteknologia mm sähkölentokoneet ja droonien käyttö kokevat tällä hetkellä voimakasta kehitystä ja kenttä voisi olla tässä keskeisesti mukana. Toisaalta on myös tärkeätä että meillä olisi toinenkin kenttä käytettävissä pääkaupunkiseudulla lisäääntyvän liikenteen, koulutuksen mutta myös turvallisuuden näkäkohdasta.

Peter Hackman, 617:

Vastaukseni kaikkiin kolmeen kysymykseen on kyllä! Jos minut valitaan valtuustoon, olen mukana edistämässä Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön!


Oona Hagman, 619:

  1. Kyllä, olen aina kannattanut sekä Malmin lentokentän säilyttämistä että lähidemokratiaa – jonka sivuuttaminen tässä tapauksessa on ollut vakava virhe. Lähidemokratia on tärkeä osa kaupungin päätöksenteon oikeudenmukaisuutta ja asukkaiden luottamusta. Se vahvistaa osallistumista, lisää avoimuutta ja tuo päätöksentekoon näkökulmia, jotka muuten voisivat jäädä huomaamatta.
  2. Kyllä. Malmin lentokentän maaperä ei sovellu asuntorakentamiseen ja Helsingin keskustaa lähellä oleva kenttä mahdollistaa monimuotoisen yritys- ja harrastustoiminnan.
  3. Kyllä. Malmin lentokentän palauttaminen ilmailukäyttöön on nykyisessä maailmantilanteessa entistä tärkeämpi turvallisuustekijä. Sen strateginen sijainti ja varautumisen mahdollisuudet tekevät siitä arvokkaan osan kansallista kokonaisturvallisuutta.

Jan-Erik Ingvall, 625:

  1. Kyllä. Lopullinen päätäntövalta olisi kuitenkin valtuutetuilla, joilta edellytetään avaraa kokonaisnäkemystä asiasta.
  2. Ilman muuta. Luonnon monimuotoisuus hyötyy avonaisista paikoista. Asemarakennus pitää mieluummin säilyttää elävänä kulttuuriperintönä, ei vain kuorena. Helsingin asukasmäärän kasvua on vaikea hillitä, mutta se ei ole yksinomaan myönteinen ilmiö. Ja kun rakentaa pitää valita hyvin kantava maapohja. En tiedä onko vanha lentokenttä ihanteellinen paikka.
  3. Ilmailu elää muutosvaihetta, kalusto kehittyy, uusia palveluja keksitään. Helsingin kokoinen kaupunki tarvitsee varakentän, jossa toiminta ei häiritse kansainvälistä lentoliikennettä.  

Ville Kohvakka, 635:

  1. Kyllä.
  2. Kyllä.
  3. Kyllä.

Alexander Lång, 640:

  1. Kyllä, kannatan lähidemokratiaa ja tukisin lain vaatimukset täyttävää kuntalaisaloitetta neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä, jos asia on kaupunkilaisille tärkeä. Demokratian vahvistaminen ja asukkaiden kuuleminen päätöksenteossa on keskeistä.
  2. Kyllä, kannatan Malmin lentokentän luonnon, liikenneinfrastruktuurin ja kulttuuriperinnön suojelua. Alueella on merkittäviä luontoarvoja ja historiallista merkitystä, jotka tulisi huomioida myös kaupunkisuunnittelussa.
  3. Kyllä, kannatan Malmin lentokentän palauttamista ilmailukäyttöön. Se on ollut merkittävä ja historiallinen ilmailukeskus, ja sen säilyttäminen lentotoiminnassa voisi palvella Helsinkiä monin tavoin, niin ilmailukoulutuksen, harrastustoiminnan kuin reittilentoliikenteen hyväksi. 

Björn Månsson, 649:

  1. Ilman muuta, niinkuin kannatin Malmin lentoasemasta järjestettävää kunnallista kansanäänestystä. Malmin lentoaseman sulkeminen on jättänyt pysyvän ja syvän haavan Helsingin sieluun.
  2. Tietenkin. Lentokentän luontoarvot uhanalaisine eläin- ja kasvilajeineen ovat ainutlaatuiset. EU-komissiohan on luvannut selvittää, noudattavatko rakentamissuunnitelmat luonnonsuojeludirektiiviä – mitä eivät tee. Minun aloitteestani RKP:n kaupunginvaltuustoryhmä jätti hiljattain ryhmäaloitteen siitä, että kaupunki esittäisi Helsingin kaikkia olympialaisrakennuksia ja -paikkoja Unescon maailmankulttuuriperintölistalle. Niihinhän kuuluvat paitsi kisapaikat, kilpailijoiden asuinalueet ja Eteläsataman Olympiaterminaali, myös Malmin lentoaseman terminaali ja hangaari, joita jotkut kisojen arvovieraat käyttivät.
  3. Ilman pienintäkään epäröintiä. Kiristynyt kansainvälinen tilannehan on lisännyt tarvetta Helsingin omalle lentoasemalle, jolta voivat operoida helikopterit, tiedustelulentokoneet, droonit ja pienemmät matkustaja- ja kuljetuskoneet. Itse olen kerran lentänyt Malmilta Finnairin ATR42-koneella muistaakseni Maarianhaminaan, kun Hki-Vantaalla oli lakko. Uskoisi, että sekä EU että Nato puoltaisivat tätä ”kakkoskenttää”. Ja kun lentotoiminta sähköistyy, lentomelukin vähenee niin, että kentän reuna-alueille voidaan tarvittaessa rakentaa asuntojakin, ja säilyttää Koillis-Helsingin oma ”keskuspuisto” virkistysalueena.

Marcus Rantala, 659:

  1. Kuntalaisaloite on tärkeä työkalu demokratiassa ja paikallishallinnossa.
  2. Kyllä, Malmin lentokenttä on ainutlaatuinen kokonaisuus.
  3. Kyllä, olen kaikissa äänestyksissä valtuustossa tukenut Malmin lentokentän jatkoa ilmailukäytössä. 

Niklas Rönnberg, 666:

  1. Kyllä. Lähidemokratia on tärkeää ja ei välttämättä aina toimi Helsingissä.
  2. Kyllä teen parhaani tämän puolesta.
  3. Tämä voi olla vaikeaa tässä tilanteessa, kun kenttä on menettänyt virallisen statuksen ja vaatisi uuden lupaprosessin.

Henrika Zilliacus-Tikkanen, 691: 

  1. Kyllä
  2. Kyllä
  3. Kyllä

Olen koko prosessin ajan puolustanut Malmin lentokentän säilyttämistä. Alue ei sovellu asuntorakentamiseen, lentokenttää tarvitaan pienkoneille pääkaupunkiseudulla, kentällä pitkät perinteet. Päätösprosessi ei ole ollut oikeudenmukainen, kaupalliset intressit ovat päässeet vaikuttamaan liikaa. Tehty päätös olisi syytä perua.

Helsingilla on muita alueita, joihin ei ole vielä rakennettu, (Sipoo) joten muita mahdollisuuksia on runsaasti.