LVM järjestää keskustelutilaisuuden 4.12.2014

marras 30, 2014

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt Malmin lentoaseman toimijoille kutsun keskustelutilaisuuteen Malmin ilmailijoille. Tämä on ensimmäinen tilaisuus, jossa asiaa käsitellään kentän yritysten ja ilmailijoiden kanssa.

Kutsun otsikkona on ”Helsinki-Malmin lentoaseman toiminnan lakkauttamisen keskustelutilaisuus – ilmailijoiden tapaaminen”. Kutsu löytyy tästä.LVM_Kokouskutsu_4.12.

Ilmailuyrittäjät, ilmailijat ja ilmailukerhot ovat lähettäneet tilaisuuteen etukäteen kysymyksiä, jotka löytyvät tästä:

BF-lento oy:n kysymykset

BF-Lento Oy on vuonna 1969 perustettu, suomen vanhin kaupallisin periaattein toimiva lentokoulu.
Aihe 1.
LVM:n tiedotteessa 23.10.2014 lausutaan, että “Koulutusyritykset siirtyvät arvion mukaan pois Helsinki-Malmilta syyskuussa 2016 ja hakeutuvat niille kentille, joiden olosuhteet ja asiakasvirrat mahdollistavat liiketoiminnan.”
Eduskunnan kyselytunnilla ministeri Risikko toisti lausuman ja vakuutti, että kaikille yrityksille löytyy hyvä toimipaikka.
Kysymys: Mikähän on se lentoasema, jossa nämä edellytykset löytyvät?

Meille tarjotut vaihtoehdot Tampere, Jyväskylä ja Pori eivät edes yhdessä vastaa sellaista asukaspohjavaatimusta joka voisi varmistaa kaupallisen liiketoiminnan, terveestä kilpailusta puhumattakaan.
Vertailun vuoksi vähän tilastoa:
Pääkaupunkiseutu (H:ki, Vantaa, Espoo, Kauniainen) 1 092 404 asukasta
Tampere 222 512 asukasta
Pori 83 510 asukasta
Jyväskylä 135 567 asukasta

Aihe 2. Tosiasia on, että toimintaamme ei ole mahdollista jatkaa jos Malmin lentoasema lakkautetaan.

Kysymys: Onko valtio varautunut korvaamaan yritysten toimintaedellytysten lakkauttamisesta aiheutuvat taloudelliset tappiot?

BF-Lento Oy
Gun Gustavsson
toim.joht

TTT Aviation/Nordicflite oy:n kysymykset

Näemme yleisesti että Helsinki-Malmin lentoasema tarjoaa ainutlaatuisen ympäristön harjoittaa lentotoimintaa olipa kyseessä lentokoulutus tai kaupallinen ilmakuljetus.

1. Mikäli Helsinki-Malmin toiminta lakkaisi, kuka korvaa kiinteistöjen ja liiketoimintojen siirrot muille toimintapaikoille? Helsinki-Malmin suhteen on keskusteltu vaan muutaman valtionyhtiön toimintojen siirrosta joiden korvaavat tilat tullaan järjestämään kustannusneutraalisti ja keskustellaan harrastelentäjistä mutta kuka korvaa lentoalan yrittäjien ketkä tekevät kentällä elinkeinoaan siirrot ja Helsinki-Malmin lakkauttamisesta aiheutuvat kustannukset?

2. Ollaanko Liikenne- ja viestintäministeriössä tietoisia että kentällä on muutakin ammattilentotoimintaa kuin valtion yhtiöillä ja onko Valtio varannut budjettia kustannusneutraalin siirron toteuttamiseksi, koska näemme kilpailua pahasti vääristäväksi että vain valtion yhtiöille järjestetään korvaavat tilat mutta muut jätetään vaan oman onnensa nojaan.

Ensijaisesti yrityksemme on Helsinki-Malmin lentoaseman säilyttämisen kannalla. Mikäli tällainen ei olisi mahdollista näemme että kaikille Helsinki-Malmin toimijoille pitää budjetoida Valtion budjetista  rahaa kustannusneutraalin siirron toteuttamiseen.

Tomi Tuominen
Kehitysjohtaja
TTT-Aviation Oy Ltd/ Nordicflite Oy Ltd

Aeropole oy:n kysymykset

Aeropolella yhtenä suurimmista yksityisrahoitteisista lentäjien kouluttajista on oikeastaan vain yksi kysymys LVM:lle:

Mitkä ovat ne konkreettiset toimet, joilla LVM aikoo mahdollistaa/edesauttaa Malmin lentokentän käytön/käyttöä ilmailuun Finavian luovuttua kentän hallinnoinnista v. 2016? Esim. aikooko LVM lunastaa kenttäalueen kiinteistöt Finavialta ja säätiöittää niiden omistuksen ilmailua palvelevassa tarkoituksessa ja siten ehkäistä yksityissektorin ammattilentäjien koulutuksen kaikkoamisen Suomesta?

Me näemme Finavian luopumisen hankalana pitämästään Malmin lentoasemasta päinvastoin uutena mahdollisuutena kehittää pääkaupunkiseudun ilmaliikennettä ja alan koulutusta nimenomaan Helsinki-Malmin lentokentällä. Esim. alkuun LVM:n tuella säätiöitettynä toiminta voi jatkua pienen alkupanoksen, vuokratuottojen ja liikennemaksujen turvin ja synnyttäisi uutta alan liiketoimintaa yksityssektorissa yleisesti ja pk-sektorissa erityisesti.
Nordic Avia Ltd:n kysymykset
1) Miten varmistetaan, että mittarilentotoimintaa voidaan jatkaa korvaavilla toimintapaikoilla?
2) Millä aikataululla valtio tulee pakkosiirtämään asiakkaat korvaavien toimintapaikkojen läheisyyteen?
3) Miten tullaan varmistamaan, että ministeriö ottaa tulevaisuudessa huomioon yleisilmailun tarpeet?
Goodflight Aviation Oy
En valitettavasti pääse edustamaan GoodFlight Aviationia keskustelutilaisuuteen ulkomaan matkan takia. Mieltä askarruttavat kysymykset on esitetty hyvin muiden toimesta ja toivonkin, että keskusteluista voisi saada yhteenvedon jälkikäteen. Toivon, että seuraava teksti saadaan vielä LVM:n tietoon keskustelutilaisuutta ja tulevia päätöksiä varten
GoodFlight Aviation Oy myy ja järjestää yleisölentoja Helsinki-Malmin lentoasemalla. Lentojen operaattorina toimii ALMT Oy. Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen (2014) on selvää, että yleisölennoille pääkaupunkiseudulla on kysyntää.
Mikäli kaupallinen yleisölentotoiminta siirtyy Malmilta, pienenee lentotoimipaikan lähialueiden asukasmäärä parhaimmillaankin alle kymmenesosaan. Tällaiset asukasmäärät eivät ole riittäviä jatkuvan yleisölentoyritystoiminnan aikaansaamiseksi. Uudella toimipaikalla Helsinki-yleisölentojen kiinnostavuus pääkaupunkilaisille putoaa 2-3-kertaisten hintojen ja uuden lentotoimipaikan etäisyyden vuoksi.
Edellä mainituista syistä GoodFlightin toiminta loppuisi Malmin lentotoiminnan myötä juuri, kun isoimmat investoinnit on tehty, henkilökunta palkattu ja toiminta saatu kannattavalle pohjalle.
Vuonna 2014 GoodFlight veti Malmille noin 1500 henkeä joista yli 500 kävi yleisölennolla. Vuoden 2015 tavoitteet on 4500 vierailijaa Malmille joista 1500 henkeä käy yleisölennolla.

Malmin lentoaseman ystävät ry:n kysymykset – lvm_20141204

Kevytilmailu ry:n kysymykset – EFHF-agendaa_LVMn-tilaisuuteen_20141204_KILA (1)

Malmin ilmailukerho ry:n kysymykset – 2014-11-26 KysymyksiaMIK

Mäntsälän ilmailukerho ry:n kysymykset – MILK KYSYMYKSET LVM PALAVERIIN 4.12.2014 (1)