LEHDISTÖTIEDOTE 16.12.2016 klo 07.30
Tänään 16.12. on kulunut 80 vuotta ensimmäisestä lennosta Malmin lentoasemalla
Malmin lentokentän lakkautusuhka saa yhä enemmän kansainvälistä näkyvyyttä
Ensimmäinen lentokone laskeutui Helsingin uudelle maalentokentälle 16.12.1936. Uusi Suomi uutisoi joulukuussa 1936, miten Ernst Roll toi Södermanlandilla ensimmäiset lentomatkustajat Helsingin lentoasemalle. Suomalaiset lentokoneet Tuisku ja Pilvetär ottivat kuitenkin kunnian ensilennosta.
Uusi Suomi kirjoitti 17.12.1936 näin:
”Oli jo niin moneen kertaan kuulutettu ruotsalaisen koneen ja lentäjän avaavan Helsingin lentokentän, että toissapäivänä olisi paremminkin voinut lyödä vetoa sen seikan puolesta, että suomalainen kone sen sittenkin ensimmäisenä tekee. Niinkuin eilen tekikin. Samoihin aikoihin kun radiosähkö kertoi Södermanlandin lähtevän Turusta Artukaisten kentältä, alkoi Tattarisuolla kuulua moottorin surinaa. Kohta ilmestyi sumusta kaksi konetta, toinen oli sotaväen Tuisku, toinen ilmapuolustusliiton Pilvetär. Ja tasan kello 12 laskeutui Tuisku, Pilvetär heti sen jälkeen, ja molemmat rullasivat väliaikaisesti lavastetun toimiston edustalle. Hetkistä myöhemmin lähti Tuisku liikkeelle.”
Ruotsalaisen Junkers 52 -koneen matkustajien joukossa Suomeen saapunut Ab. Aerotransportin insinööri Bertil Florman totesi lyhyesti ja painokkaasti, että ”nyt on saavutettu vakaa pohja, jolta Suomen lentoliikenne voi rakentaa edelleen.”
Helsinki-Malmin lentoaseman viralliset avajaiset pidettiin kesällä 1938. Läsnä oli kymmeniä tuhansia ihmisiä, pienen maan vaikutusvaltaisimmat henkilöt. Juhlapuheen piti tasavallan presidentti Kyösti Kallio. Kallio kuvasi puheessaan sitä syvää ja laajaa merkitystä, joka tälle Tattarinsuon maa-alueelle tuolloin koettiin:
”Vihkiessämme nyt tämän lentokentän laiteineen tarkoitukseensa uskallan toivoa, että se kädenojennus, jonka me kautta ilmojen täten ojennamme ulos- ja sisäänpäin eri ilmansuuntiin ja eri kansoille, tuottaisi siunausta Suomellemme, jonka menestyminen tulee aina olla pyrkimystemme korkeimpana kohteena.”
Malmin lentoaseman vakava tilanne on huomattu maailmalla
Lentoaseman 80-vuotista taivalta juhlitaan Helsinki-Malmilla viikonloppuna uhkaavissa tunnelmissa. Maailmanluokan kulttuurikohdetta uhkaa asuntorakentaminen. Asia on herättänyt kiinnostusta Euroopassa ja maailmalla. Lentoaseman lakkautushanketta ihmetellään.
Airports of the world – lehdessä ihmeteltiin lokakuussa, miksi Suomi aikoo sulkea pääkaupunkiseudun kakkoslentokentän, kun lentoliikenne kasvaa juuri nopeasti ja useimmissa Euroopan pääkaupungissa on lukuisia lentokenttiä. Lehdessä viitattiin myös Östersundomin alueeseen, jonka rakentamista ei vieläkään ole aloitettu paikallispoliittisista ja luonnonsuojelun syistä.
Europa Nostra kertoo, että huolimatta Museoviraston listauksesta Suomen arvokkaimpien rakennettujen kulttuuriympäristöjen joukkoon (RKY 2009) Helsingin kaupunki suunnittelee Malmin lentokentän alueelle asuntoja. Nimittäessään alueen Euroopan uhanalaisimpien kulttuurikohteiden joukkoon Europa Nostra kertoo myös hankkeesta hakea lentoasema UNESCON maailmanperintökohteeksi osana Helsingin olympialaisten funktionaalista arkkitehtuuria.
Arkkitehti Maija Kairamo on Suomessa rakennuskulttuurin maailmanlaajuisten verkostojen Icomoksen ja DOCOMOMOn merkittävä vaikuttaja ja ollut johtamassa mm. Viipurin kirjaston pelastamista tuhoutumiselta. Hän korostaa kentän maailmanluokan kulttuuriarvoa:
”Malmin lentokenttä on toiminnallinen kokonaisuus, maailman parhaiten säilynyt ja yksi vanhimmista vielä käytössä olevista kentistä. Se on on maailmanluokan kulttuurikokonaisuus, joka voisi oikein kehitettynä olla merkittävä vetonaula myös turistikohteena, ja Unescon maailmanperintöluetteloon kelpaava kohde. Helsingin yleiskaavan mukainen rakentaminen tuhoaisi kaiken tämän, se suorastaan katkaisisi Helsingin metropolikehitykseltä siivet.”
Malmin lentoaseman ystävät ry on jo 15-vuotias yhdistys, joka haluaa turvata lentoaseman kulttuurilliset ja ilmailulliset arvot. Uhka kentän lakkauttamisesta on saanut kansalaiset laajalti liikkeelle, ja mielipidemittauksissa lopetushanke tyrmätään toistuvasti määräenemmistöllä.
Yhdistyksen puheenjohtaja Timo Hyvönen on huolissaan Suomen ja Helsingin kansainvälisestä maineesta.
”Viime aikoina on uutisoitu laajalti Helsingin ja Suomen maailmanlaajuisen näkyvyyden kasvusta. Malmin lentoaseman lakkautushanke on noussut maailmalla varoittavaksi esimerkiksi Suomen kulttuuriarvoista. Mikäli lentotoiminta todella lakkautetaan, on tilaisuuden syytä olla vähintään yhtä juhlava kuin avajaisten, tasavallan presidentin johdolla.”
Hän uskoo eduskunnan arviointikykyyn ja lainsäädännön voimaan
”Kulttuuri-, luonto- ja ilmailuihmiset ovat koonneet kansalaisaloite Lex Malmin, joka pyrkii lainsäädännön kautta turvaamaan Helsinki-Malmin säilyttämisen ilmailukäytössä. Kuten julkisoikeuden emeritusprofessori Riepula totesi joulukuun alussa, ”eduskunnan toimivalta suvereenina lainsäätäjänä ulottuu myös asioihin, joita jokin kunta tai kunnat saattaisivat pitää kunnallisen itsehallinnon piiriin kuuluvina.” Lentokentän luonne on jo lähtökohtaisesti ja kiistämättömästi ylikunnallinen, joten toivomme eduskunnalta viisaan, lentoasematoiminnan säilyttävän päätöksen.” toteaa Hyvönen
Lisätietoja:
Airports of the world 9-10/2016, “Malmi under threat”: http://www.malmiairport.fi/wp-
Europa Nostra 7 most endangered: http://7mostendangered.eu/
Oikeustarkastelua Lex Malmi -lakivalmistelusta: http://www.malmiairport.fi/
Maija Kairamo, Arkkitehti SAFA, ICOMOS, Docomomo, maija.kairamo@viapori.fi, 0405389387
Timo Hyvönen, puheenjohtaja, Malmin lentoaseman ystävät ry, puheenjohtaja@malmiairport.fi, 0503748371