HBL 30.10.2015: Lentotoiminta ei lähde Malmilta

loka 31, 2015

På svenska »

Lentotoiminta ei lähde Malmilta

Hufvudstadsbladet 30.10.2015

Tommy Pohjola
suom. Seppo Sipilä

pilatus
Liikelentoja. Yksimoottoriset Pilatus-koneet ovat taloudellisia ja nopeita charter- ja reittiliikenteessä, jonka Go! Aviation -lentoyhtiö aloittaa Malmin lentoasemalta Helsingissä. Kuva: Tommy Pohjola

– Näemme lentokentällä suuren potentiaalin, sanoo Malmilla aloittavan Go! Aviationin toimitusjohtaja Jorma Kario.

Liike-elämän ja lentotoiminnan piireissä pidetään päätöstä sulkea Malmin lentoasema Pohjois-Helsingissä yhtenä niistä signaaleista, joita Suomi nyt lähettää maailmalle ja jotka antavat kuvan rajojaan sulkevasta maasta. Niinpä on ymmärrettävää, että uutinen Malmilla aloittavasta lentoyhtiöstä herättää iloista innostusta.

Toimitusjohtaja Jorma Karion mukaan päätös aloittaa toiminta Malmilla tukeutuu huolellisiin selvityksiin. Hänen mukaansa olisi Go! Aviationille olisi huomattavasti kalliimpaa asettua Helsinki-Vantaan lentoaseman liikelentoterminaaliin, ja samaan aikaan monille matkustajille on sujuvampaa hankkiutua Malmin lentoasemalle.

– Juuri hiljattain olin itse menossa Vaasaan. Lähdin kotoa Haagasta kello 10:20, ja olin perillä kello 12:05. Tämä on siis koko matkaan kulunut aika, hän kertoo.

Lentoasemayhtiö Finavian päätös muuttaa pois Malmilta vuoden 2016 lopussa ei huolestuta. Usko on vahva siihen, että yksityinen toimija ottaa hoitaakseen lennonjohdon Malmilla.

– En halua sekaantua poliittiseen debattiin lentoaseman tulevaisuudesta, mutta toivon että meidän toimemme lähettävät viestin, sanoo Jorma Kario.

Samaa toivoo myös Timo Hyvönen, kiistanalaisen lentoaseman säilyttämistä tukevan yhdistyksen puheenjohtaja.

– Yksi Finavian perusteluista kentän alasajolle on se, ettei kukaan täällä toimi reittiliikenteessä. Nyt toimii.

Go! Aviation aloittaa tilauslennot vuodenvaihteessa ja lentää säännöllisesti maaliskuusta 2016 alkaen. Yksi ensimmäisistä reiteistä on Helsinki-Kuopio.

– Uskomme vahvasti konseptiin. Euroopassa on noin kolmetuhatta lentokenttää, joita voimme käyttää, joihin pääsemme yhdessä tai puolessatoista tunnissa ja jotka palvelevat liikematkustajia joustavasti.

Yhtiön Pilatus-koneet, joita ensi alkuun on yksi mutta keväällä jo kolme, ovat yksimoottorisia ja niissä on tilaa kahdeksalle matkustajalle. Vähän alle 2000 euroa maksava kuukausilippu oikeuttaa rajattomaan määrään lentoja. Check-in käy varttitunnissa.

Uuteen lentoyhtiöön investoineiden liikemiesten joukossa on mm. formulakuljettaja Mika Salo.

– Tämä on palvelu, jollaista olen itse etsinyt, jota tarvitsen ja jolle tiedän olevan kysyntää Euroopassa, sanoo Salo STT:lle antamassaan haastattelussa.

Taustaa

Epävarma tulevaisuus

  • Poliitikot ovat päättäneet, että lentokenttä suljetaan lähitulevaisuudessa ja että sinne rakennetaan tuhansittain asuntoja.
  • Vaihtoehtoista paikkaa Malmin lentotoiminnoille on etsitty vailla menestystä vuosikausia, ja kentän kasvupotentiaalin osoittavat selvitykset on sivuutettu vähin äänin.
  • Oikeuskanslerin mukaan päätöksessä sulkea Malmin lentoasema ei ole mitään hämärää.

Suomeksi »

Flyget lämnar inte Malm

Hufvudstadsbladet 30.10.2015

Tommy Pohjola

pilatus
Affärsflyg. Pilatusplanen är enmotoriga, ekonomiska och snabba för den charter- och ruttrafik som flygbolaget Go Aviation startar upp på Malms flygplats i Helsingfors. Foto: Tommy Pohjola

– Vi ser en stor potential i flygplatsen, säger Jorma Kario som är vd för Go Aviation, flygbolaget som öppnar i Malm.

I affärs- och flygkretsar betraktas beslutet att lägga ned flygplatsen i Malm i norra Helsingfors som en av de signaler som Finland nu sänder ut och som vittnar om ett land som håller på att stänga gränserna. Då är det förståeligt att nyheten om ett flygbolag som öppnar i Malm orsakar glädjefnatt.

Enligt verkställande direktör Jorma Kario stöds beslutet att starta i Malm av noggranna utredningar. Enligt honom skulle det vara betydligt dyrare för Go Aviation att etablera sig i affärsflygcentret på Helsingfors-Vanda flygplats samtidigt som det är mycket smidigare för många passagerare att ta sig till flygplatsen i Malm.

– Jag skulle själv nyligen till Vasa. Jag startade klockan 10.20 hemma i Hagalund och var framme 12.05. Det är den totala restiden alltså, säger han.

Flygplatsmyndigheten Finavias beslut att flytta bort från Malm i slutet av 2016 verkar inte oroa. Tron på att en privat aktör tar över flygledningen på Malm är stark.

– Jag vill inte blanda mig i den politiska debatten om flygplatsens framtid men hoppas att det vi gör sänder en signal, säger Jorma Kario.

Det hoppas också Timo Hyvönen som är ordförande i föreningen som stöder bevarandet av den omstridda flygplatsen.

– Ett av Finavias argument för nedläggningen är att här inte finns någon som sysslar med reguljärflyg. Nu finns det.

Go Aviation börjar med charterflyg kring årsskiftet och flyger reguljärt från och med mars 2016. Helsingfors–Kuopio är en av de första rutterna.

– Vi tror starkt på konceptet. Det finns ungefär tretusen flygplatser i Europa som vi kan använda, som vi når på en till en och en halv timme och som är smidiga för affärsresenärer.

Bolagets Pilatusplan, i första skede ett plan men på våren tre, är enmotoriga och de har plats för åtta passagerare. Månadskorten som kostar snäppet under 2 000 euro berättigar till ett obegränsat antal flygningar. Incheckningen sker på en kvart.

Bland de affärsmän som investerar i det nya flygbolaget finns bland andra formelföraren Mika Salo.

– Det här är en service som jag själv efterlyst, som jag behöver och som jag vet är efterfrågad i Europa, säger Salo i en intervju till FNB.

Bakgrund

Oviss framtid

  • Flygplatsen ska stängas inom en snar framtid och det ska byggas tusentals nya bostäder på området, har politikerna bestämt.
  • Alternativ för flyget på Malms flygplats har utretts i åratal utan framgång, och utredningar som visar på tillväxtpotential har förbigåtts med tystnad.
  • Enligt justitiekanslern finns det inget dunkelt i besluten kring nedläggningen av Malms flygplats.