HBL mielipide: Helsingille Malmin lentoasemassa on kyse vallasta

tammi 31, 2019

Käännös alkuperäisestä Marco Corsin mielipidekirjoituksesta, Hufvudstadsbladet 31.1.2019 – https://www.hbl.fi/artikel/for-helsingfors-handlar-malms-flygplats-om-makt/

Jopa hallitus on varovasti yrittänyt pelastaa Malmin lentoaseman, mutta joutunut myöntämään, että Helsingin virkamiehillä on enemmän valtaa kuin Suomen valtiolla.

Joku on todennäköisesti sitä mieltä, että Malmin lentoasemassa on kyse, aivan oikein, vain lentokentästä. Malmin lentoasemassa ei ole kyse lentokentästä, eikä myöskään välttämättömästä tarpeesta rakentaa asuntoja juuri sinne. Malmin lentoasemassa on kyse pienvenesatamista, siirtolapuutarhoista, puistoista ja vapaa-ajan alueista.

Malmin lentoasemassa on kyse vallasta! Vain kieltolain kumoamisella on historiassa ollut yhtä kattava kansan tuki kuin Malmin lentoaseman säilyttämisellä. Lentoasemalla on myös todennäköisesti paremmin organisoidut, asiantuntevammat ja sitkeämmät puolustajat kuin millään helsinkiläisellä alueella on koskaan ollut. Monet yhdistykset, eri tasojen ja puoluerajat ylittävät poliitikot, Museovirasto, kansainväliset kulttuurijärjestöt ym. ovat asettautuneet lentoaseman säilyttämisen kannalle. Jopa hallitus on varovaisesti yrittänyt pelastaa Malmin lentoaseman, mutta joutunut myöntämään, että Helsingin virkamiehillä on enemmän valtaa kuin Suomen valtiolla.

EU kannustaa jäsenmaitaan kehittämään yleisilmailun ”city-kenttiä” sekä investoimaan niihin, sillä tätä pidetään Euroopassa nopeimmin kehittyvänä liikennemuotona, joka lisäksi tulee nopeasti kehittymään ekologiseen suuntaan sähkökäyttöisten lentokoneiden myötä. Sellainen kone löytyy jo Malmilta.

Avinorilla, Norjan Finavialla, on strategisena tavoitteena, että kaikki kotimainen lentoliikenne on sähkökäyttöistä vuoteen 2040 mennessä. Sähköinen lentäminen käynnistyy 2-20 paikkaisilla pienkoneilla, ja juuri sen kokoluokan koneita varten Malmi on rakennettu. Tästä kaikesta huolimatta Helsingin kaupunki kamppailee suorastaan pakkomielteisesti ja usein hyvin likaisin keinoin vaikeuttaakseen kentän toimintaa sekä ajaakseen alas koko lentokentän. Miksi? Yksinkertaisesti koska kaupungin tavoite on saada aikaiseksi ennakkotapaus ja varoittava esimerkki: ”Turha edes yrittää, katsokaa kuinka Malmin kävi”

Jos Malmin lentoasemaa ei kaikesta yllämainitusta huolimatta voida pelastaa, niin asia on selvä. Keskuspuistolla ja Vartiosaarella ei ole pienintäkään mahdollisuutta, kun kaupunki lähtee toiselle kierrokselle. Niillähän on vain murto-osa Malmin puolustavista tekijöistä ja kansan tuesta. Ketä Kehä-III:n ulkopuolella kiinnostaa Keskuspuisto, tai onko kukaan koskaan kuullut puhuttavan Vartiosaaresta? Yrittäkää löytää paikka, jota ei vielä ole lailla suojattu, jolla on yhtä voimakas tuki kuin Malmin lentoasemalla ja jota puolustetaan yhtä voimakkaasti kuin Malmin lentoasemaa. Ei pienintäkään mahdollisuutta. 

Kaupungille Malmin lentoasemassa on kyse vallasta! Totalitaarisesta vallasta!

MARCO CORSI, HELSINKI