Helsingin ja Vantaan välille avataan pysyvä reittilentoyhteys osana pääkaupunkiseudun tavoitettavuus -ohjelmaa 1.4.2018 alkaen. Lennot lähtevät Helsingistä Malmin lentoasemalta ja laskeutuvat Vantaan lentoasemalle. Lennot toimivat taksiperiaatteella eli lentävät ns. sukkulalentoja.
Maksuttomat esittelylennot alkavat Malmilta sunnuntaina klo 12.00 ja laskeutuvat Vantaalle klo 12.05 ja sen jälkeen edestakaisin puolen tunnin välein. Yleisö on tervetullutta todistamaan tätä historiallista tapahtumaa molemmille lentoasemille.
Konsepti Euroopasta nyt Suomeenkin
Operaattorina toimivan April Airlinesin tiedotteessa todetaan, että Malmi on ihanteellinen kenttä nimenomaan seutukohtaisten lentojen joustavaan operointiin. Vantaan kenttä asettaa toiminnallisia haasteita: seudulliset reittilennot lennetään pääosin myöhään yöllä tai hyvin aikaisin aamulla, koska Vantaalta ei saada ns. SLOT-aikoja päivävuoroille.
Seutuliikennevuorot muualle Suomeen alkavat kevään aikana, mutta tärkein Vantaan yhteys avataan tänään. Yhtiö tutkii myös muiden kaupunkiparien välisiä lentoreittejä, sillä kysyntää on paljon.
“Operoimme erilaisia kaupunkipareja ympäri Eurooppaa seutuliikenteeseen sopivalla kalustolla”, kertoo April Airlinesin johtaja Frank Haggstorm.
”Esimerkiksi Pariisin Orlyn ja Lontoon Lutonin kentän välinen yhteys on erittäin suosittu.”
“Meille on tärkeä asia aloittaa reittilennot Suomessa, kun pääkaupungista voidaan operoida. Joustavan lentoyhteyden tarve Vantaan ja Helsingin välillä korostuu, kun kaupunkibulevardit rakennetaan lyhyiden yhteyksien tarpeisiin.”
Yhtiö toimii kaikkialla Euroopassa ja aikoo laajentaa toimintaansa viimeisiinkin Euroopan pääkaupunkeihin.
”Suomen jälkeen odottelemme vielä Bulgarian ja Slovenian pääkaupunkien yhteyteen rakennettavien citykenttien valmistumista. Haluamme operoida vastaavalla konseptilla näissä viimeisissäkin Euroopan maissa, joissa citykentät vielä puuttuvat pääkaupungeista. Kaikkien muiden pääkaupunkien yhteydestä citykenttä jo löytyykin.”
April Airlines on edelläkävijä tulevaisuuden ilmailutrendin aallonharjalla.
”Citykentiltä on valmius toimia kasvavan lentoliikennetrendin mukaisesti, tuoden merkittävän tavoitettavuuden kasvun tärkeille talousalueille. Helsingin kalustoksi kilpailutamme parhaillaan Airbusin ja Boeingin sähkökäyttöisiä citymatkustajakoneita”, lisää Haggstorm.
Helsinki ja Vantaa innoissaan
Vantaalla toimivan lentokentän läheisyyteen rakennettuihin businesspuistoihin on investoitu paljon.
”Air business park -konsepti on menestynyt loistavasti tehden alueesta vetovoimaisemman nimenomaan yrityksille. Se on ollut merkittävä ajuri Vantaan nopeaan positiiviseen kehittymiseen.” toteaa Vantaan ilmailukehityspäällikkö Janne Vaakakierre.
Helsingin uusi ilmailukehityspäällikkö Anna Vapaamäki komppaa vantaalaista kollegaansa:
”Tätä samaa nostetta halutaan tuoda myös Helsinkiin nyt avatulla uudella lentoyhteydellä: yritysten työntekijät pääsevät lentämään joustavasti suoraan Malmille, lähelle Helsingin keskustaa. Todennäköisesti liikennemahdollisuus houkuttelee yritysten investointeja liiketiloihin Malmin lähistöllä. Tulevaisuuden ilmailulle Malmi on ihanteellinen paikka, ja sinne tulee varmasti drone- ja sähköisen ilmailun yritysten toimintoja.”
Valtio aikoo investoida Helsinki-Malmin infrastruktuuriin
Valtion yleisilmailupäällikkö Janina Freeberg on innoissaan: ”Reittilentoliikenteen aloittaminen Malmilta avaa myös mahdollisuuksia osoittaa valtion investointeja infrastruktuurin rakentamiseen ja parantamiseen. Valtio on aiemminkin investoinut malmiin, viime aikoina mm. Kainuun suunnalla.”
Vaikka Malmi onkin Suomen toisiksi vilkkain lentoasema operaatiomäärillä mitattuna, eivät valtio tai kentän omistava Helsingin kaupunki ole tukenut kentän kehittämistä ja peruskorjauksia lainkaan vuonna 2018. Uudet reittilentoyhteydet tekevät investoinnit nyt kannattaviksi ja mahdollisiksi.
”Muualla Euroopassa kasvavin lentoliikenteen muoto on pienemmillä lentokoneilla operoitu liikenne kasvukeskusten ja eri kaupunkien välillä. Lentäminen liikkumismuotona kasvaa globaalisti ja merkittävin kasvualue ovat paikalliset lentoyhteydet. Näitä toteutetaan yleisesti vapaan aikataulun citykentiltä, joissa ei ole pakollista SLOT-koordinointia, eli erillisiä aikataulutettuja lentokoneiden lähtö- tai tuloaikoja. Esimerkiksi Tukholman kaupungin ympärillä on viisi lentokenttää, joista tunnetuimmat ovat Arlanda ja Bromman citykenttä. Nyt tämä trendi on vihdoin saapunut myös Suomeen.” koostaa Ilmailuhallituksen ylipääjohtaja Pasi Siemens.
Lentoasema vihittiin käyttöön 15.5.1938
Helsinki-Malmin lentoasema juhlii 80-vuotista historiaansa tänän vuonna monin muinkin tavoin. Muun muassa Helsinki Fly-in 25.-27.5.2018 asettuu lähekkäin kentän 80-vuotisvihkimispäivän kanssa. Tapahtumaan odotetaan yli sataa lentokonetta ja tuhansia ihmisiä ympäri maata. Aikaisempina vuosina vieraita on saapunut ympäri Eurooppaa. Osallistujia odotetaan enemmän kuin vuoden 1938 vihkiäistilaisuuteen, johon osallistui 25 000 kansalaista.
Lisätietoja:
April Airlines, Frank Haggstorm, 050-3748371, april.airlines@malmiairport.fi
http://tiny.cc/aprilairlines
Kilpailutuksessa mukana olevat matkustajakonemallit
Airbus Electric Plane, http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus–rolls-royce–and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html
Boeing Hybrid Plane, https://www.theguardian.com/business/2017/oct/06/electric-commuter-plane-backed-by-boeing-to-take-off-in-2022
Muut yhteydet
Vantaan ilmailukehitysyksikkö http://www.vantaa.fi/
Helsingin ilmailukehitysyksikkö https://www.hel.fi
Valtion ilmailukehitysyksikkö https://www.lvm.fi/
Ilmailuhallitus https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/2009087 |