Helsinki-Malmi on edelleen Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä

elo 31, 2017

Lehdistötiedote 31.8.2017
Malmin lentoaseman ystävät ry

Helsingin kaupunki ei aio vuokrata alkuperäistä lentokonehallia enää ilmailukäyttöön

Helsinki-Malmi on edelleen Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä. Operaatiomäärä on laskenut hieman viime vuodesta, mutta esimerkiksi heinäkuussa kentällä oli lähes 4000 operaatiota. Alkuvuoden aikana operaatiomäärä on vaihdellut 1500:n ja 3000:n välillä kuukaudessa.

Helsingin kaupunki ei aio vuokrata alkuperäistä lentokonehallia enää ilmailukäyttöön, vaikka lentotoiminta kentällä jatkuu vähintään vuoden 2019 loppuun.

Kenttää on operoinut vuodenvaihteesta lähtien Malmin lentokenttäyhdistys ry, jonka puheenjohtaja Niko Lamberg on tyytyväinen toiminnan vakiintumiseen.

”Valtavasti käytännön operointiin vaikuttavia asioita muuttui vuodenvaihteessa, ja lentäjät ovat omaksuneet uudet toimintamenetelmät hyvin. Viime vuonna tekemämme ennusteet liikenne- ja jäsenmääristä ovat jo ylittyneet, ja lentokoulutus on jatkunut aktiivisena”, kertoo Lamberg. ”Käytännöt ovat hioutuneet, ja kentän toiminta on ollut tehokasta ja turvallista.”

BF-Lento Oy:n operatiivinen johtaja Mark Baker on työskennellyt kentällä kymmeniä vuosia. Hän kertoo, että myös kansainvälisiä lentoja kentällä on ollut jatkuvasti.

”Liikelentoja, mittauslentoja, matkailijoita, ja kävipä täällä heinäkuussa vieraisilla amerikkalainen maailmanympärimatkaaja vuoden 1944 Beechcraft-koneellaan”, kertoo Baker.

”Yhteistyö kaupungin kanssa on perustasolla ollut toimivaa. Tietoa ja vastauksia on välillä vaikea saada, vastuuta siirrellään monimutkaisesti virastojen välillä. Yrityksemme hangaarista esittämien vuokratarjousten käsittely on epäselvää. Vielä maaliskuussa kehotettiin pysymään rauhallisina, mutta nyt tilanne on edelleen täysin auki. Satojentuhansien investointi väliaikaisratkaisuihin ei ole käytännössä mahdollinen”, sanoo Baker.

Malmin lentoaseman ystävät ry pyrkii edelleen aktiiviseen yhteistyöhön kaupungin kanssa ja Helsinki-Malmin kehittämiseen ja säilyttämiseen ilmailukäytössä. Yhdistyksen puheenjohtaja Timo Hyvönen ihmettelee kaupungin toimenpiteitä: ”Virkamiehet tekivät hangaaripäätökset kesällä lautakuntien istuntotauon aikana, mutta päätösdokumentteja ei löydy. Toivottavasti valtuutetut ottavat nyt asian pikaisesti  haltuun!”

Hyvönen on huolissaan myös virkamiesten jaksamisesta: ”Kansalaiset ovat kovin vihaisia, ja vaikka yhdistyksenä pyrimme pitämään tilanteen rauhallisena, tulee virkamiehille varmasti paljon painetta. Toivottavasti ilmailukäytön jatko saadaan varmistettua pikaisesti, että tilanne rauhoittuu. Pallo on nyt myös valtiolla Lex Malmin myötä. Asian edistämiseksi Helsingille pitää nyt esittää konkreettinen, tonttitasolle menevä ehdotus.”

http://www.malmiairport.fi/wp-content/uploads/2017/08/stg.png
Vuoden 1944 Beechcraft vieraili heinäkuussa Malmilla. Hangaarin tilanne on epäselvä ja kiistanalainen. Kuva: Malmin lentoaseman ystävät ry

http://www.sampokiviniemi.net/Helsinki-Malmi/900/_MG_8745.jpg
Hangaari oli valmistuessaan vuonna 1937 yksi Euroopan suurimmista. Kuva: Sampo Kiviniemi

Lisätietoja:

Niko Lamberg
puheenjohtaja, Malmin lentokenttäyhdistys ry
puh. 050 522 7535
email niko.lamberg@efhfry.fi

Mark Baker
operatiivinen johtaja, BF-Lento Oy
puh. 040 731 2000
email bf-lento@kolumbus.fi

Timo Hyvönen
puheenjohtaja, Malmin lentoaseman ystävät ry
puh. 050 3748371
email puheenjohtaja@malmiairport.fi