16.12.2015: Malmin lentoasema avattiin liikenteelle 79 vuotta sitten

joulu 16, 2015
Ruotsalaisen AB Aerotransportin Junkers Ju-52
Ruotsalaisen AB Aerotransportin Junkers Ju-52 ”Södermanland” laskeutui täsmällisesti aikataulussa Malmin lentokentälle 16.12.1936 ensimmäisenä reittikoneena. Lentokentän rakennukset olivat vielä aivan keskeneräisiä. Kuva: Aarne Pietinen

16.12.2015 on kulunut 79 vuotta siitä, kun Helsingin lentoasema Malmilla avautui liikenteelle. Epävirallisenakin tapahtuma herätti laajaa kiinnostusta tiedotusvälineissä, ja sen suuresta merkityksestä Helsingille ja Suomelle kirjoitettiin lehdissä pitkälti.

Aero-lehti julkaisi tapahtumasta tammikuussa 1937 alla olevan artikkelin.

[column type=”one-half”]
Helsingin Sanomat 16.12.1936
Uusi Suomi 16.12.1936
Hufvudstadsbladet 16.12.1936
[/column][column type=”one-half” last=”true”]
Helsingin Sanomat 17.12.1936
Uusi Suomi 17.12.1936
Hufvudstadsbladet 17.12.1936
[/column]
Alkuperäinen artikkelisivu

Liikenneilmailumme merkkipäivä.

Helsingin lentoasema avattu liikenteeseen.

Katajanokan lentosatama Tallinnan lentojen päättyessä viime marraskuun viimeisenä päivänä.
Katajanokan lentosatama Tallinnan lentojen päättyessä viime marraskuun viimeisenä päivänä.

Viime joulukuun 16. p. muodostui erääksi ilmailumme ja erikoisesti liikenneilmailumme merkkipäiväksi. Helsingin maalentoasema avattiin silloin väliaikaisesti käyttöön ja samalla laajeni lentoliikenne kokovuotiseksi.

Kun lopullinen kentän liikenteeseen avaaminen siirtyy myöhempään, tapahtui käyttöön otto ilman suurempia juhlallisuuksia. Oli puhuttu, että ensimmäinen kentälle saapuva kone olisi ollut ruotsalainen vuorokone, mutta kuten asianmukaista olikin, ensimmäisenä sentään toki laskeutui oman maan kone. Lentomest. Heiskalan ohjaamana saapui Tuisku – suomalaisen miehen suunnittelema, Suomessa rakennettu, kotimainen kone suomalaisen lentäjän ohjaamana.

Helsingin maalentoasema, jonne lentoliikenne 16.12.1936 alkaen on siirtynyt.
Helsingin maalentoasema, jonne lentoliikenne 16.12.1936 alkaen on siirtynyt.

Toinenkin saapuva kone oli vielä kotimainen, ja oman maan miehen lentämä. Heti Tuiskun perään nimittäin laskeutui ”Pilvetär” ev.luutn. Ahoniuksen lentämänä. Sitten olikin jo liikenteen varsinaisen avaajan vuoro. Aerotransportin ”Södermanland” vanhan tunnetun Suomen-lentäjän Ernst Rollin ohjaamana saapui ajallaan. Muuten 12 v. sitten Roll avasi Tukholman – Helsingin vesikoneliikenteenkin. Paikalle oli kertynyt joukko asianomaista valioyleisöä ja Ruotsin liikenneilmailun edustajisto saapui Södermanlandissa. Asiaankuuluvat puheet pidettiin ja hra Roll’ille, jolle tämä lento vielä merkitsi hänen lentokilometriensä miljoonaluvun täyttymistä, rva Ståhle ojensi muistolahjan. Pian sitten kun kone oli kunnostettu ja huollettu uutta lentoa varten, ”Södermanland” kääntyi lähtöön ja nousi paluumatkavuorolle. Niin oli uusi vaihe ilmaliikenteessämme vaatimattomasti alettu. Maalentoyhteys avattu, pääkaupungin maalentokenttä otettu käyttöön, ja vuorolento muuttunut kokovuotiseksi.

Vuorokone luonnollisesti oli laskeutunut myös Turussa. Täälläkin oli pieni juhlallisuus kunnianosoituksilleen erikoisesti hra Rollille.

Edellispäivinä oli Aero Oy. sitten lopullisesti jättänyt Katajanokan kärjen, pääkaupunkimme tähänastisen lentosataman, ja viimeiset vesilennot lennetty. Maalentokenttä oli saanut ensimmäiset vakinaiset käyttäjänsä.